Malawi..

#1 - 29 maj 2004 14:03
Har äntligen bestämt mig för att det är malawi jag vill ha....

Vilka arter kan man blanda???? Har ett kar på 275l..
#2 - 30 maj 2004 08:29
Inte nån?!?![:(]
#3 - 30 maj 2004 08:35
Man kan väl blanda dom flesta Malawi med varandra (tror jag)
Mina Malawi har till och med ordnat in några Scalarer i sitt stim.
#4 - 30 maj 2004 08:39
Så man blir inte bara "låst" till malawi då?? Så lät det ju på han i affären.. Är det ph värdet man kollar på för att se om de "trivs" ihop??
#5 - 30 maj 2004 08:51
Jag har haft praktbotior och jag var ganska kär i dem.. Mycket mysiga typer... I malawikaret behövs väl även pansarmalar el dyl??
#6 - 30 maj 2004 09:03
nja det behöver man inte..
man kan nog blanda dom flesta, men ska du ha olika arter se till att dom e fredliga av sig annars kan det bli problem vid tex matning osv.
Du borde nog inte ha mer än en hane om du inte ska ha så många av samma art, typ 1 hane å 3 honor e nog bra
#7 - 30 maj 2004 09:21
Pansarmalar är nog inte så användbara i ett Malawi-kar. Däremot så vet jag att Praktbotian går bra tillsammans med Malawi.

Som sagt...det finns många arter att välja på när det gäller Malawi. Kolla in det artregister som finns på zoopet.com och kom fram till en art som du absolut känner att du "måste ha". Därefter kan du bygga sällskap runt denna art för det akvarium du har...

Om du vet en art som du absolut "måste ha"...så tala om det för då är det enklare att ge förslag.
#8 - 30 maj 2004 16:56
Ett bra tips är att inte bland aså många arter med varandra, eftersom det då ser ut som en "fisksoppa"...
Skaffa istället kanske tre olika stycken...

Mvh malawi´n
#9 - 31 maj 2004 11:11
Oftsat vill man ju ha färger i början av malawi karriären..så var det med mig iallafall,så det blev Golden.lombardi,rödzebra,och andra mer färglada firrar..så varför inte gå den vägen och sen se om det blir så att du köper nån vacker Hane och 3 bruna fula honor:))))
#10 - 31 maj 2004 16:16
Tycker jag låter som en dålig idé, men folk gör som de vill!
Det enda felet är väl att det kan komma att uppstå fler revirstrider, särskilt om fiskarna har liknande färger, vilket är ngt som man bör undvika!

Mvh Malawi´n
#11 - 4 juni 2004 07:25
Auratus är livliga och roliga. Både hanar och honor är fina (2+5st). Rödzebra är en bra nybörjarfisk, oranga honor och gula eller blå hanar(2+6st). En fin Cynotilapia sp. tex. Jaro Aftra (1+3st)Ahli blir lite större. Det som är bra med Alhi är att du kan ha ett par hanar och båda färgar ut och blir jätte fina (2+0st).

Sen kan du slänga i 2-4 ancistrus, som står för renhållningen av akvariet. Personligen tycker jag inte att man ska blanda in fiskar från andra biotoper annat än om det är nödvändigt som vid malar.

Summan blir då:
7 st Auratus
8 st Rödzebra
4 st Jaro Afra
2 st Ahli
3 st ancistrusmalar

Du skulle kunna få in fler fiskar och då skulle jag rekomendera fler Auratus eller rödzebra istället för ytterligare en art. Fyra arter räcker absolut och följande arter ger en bra spridning i färg, storlek, utseende och beteende.

Annons