Malawi 225L

#1 - 2 november 2005 23:06
Tjena, jag hade lite tur idag och fick en komplett 225 liters tank av en kompis som har en liten son på ca 1 år som var lite för våldsam mot akvariet, jag hade tänkte mej ett 375L från början men dock betala för det ;)

Jag fick med 8 st "golden" + en blå ensam stackars "Röd Zebra" hane.

Så frågan är: tror ni att det blir för mycket i baljan om jag skulle skaffa 2 st
brudar till Röd Zebra hanen?

PS: Golden firrarna är inte speciellt stora (4-7cm)

/Marcus
HazelCR
#2 - 3 november 2005 04:15
Det är klart att han skall få två honor att flirta med.
Du kan skaffa dig en tredje malawiart också, men håll dig till de mindre ca 10 cm och inte de som ränner iväg till 15 cm och däröver, så kan du ha ca 20 malawis.
#3 - 3 november 2005 11:29
Grattis till fyndet.
Var rädd om din blåa hane, det tycks som att just de blåa hanarna börjar bli svåra att få tag på, iaf i mina hemtrakter :)
#4 - 3 november 2005 21:19
Tjena, tackar för snabba svar, jo jag var i Linköping idag och köpte två st små Plecostomus malar på ca 5-6cm som jag ska göda upp lite i mitt lilla 54L akvarium ett tag innan jag släpper ner dom i 225L Malawi tanken det är mest pga att det är ny startat och brist på alger (givetvis har jag mal mat också).

Men iallafall så har dom på Fyra Tassar (Linköping) väldigt mycket just blåa hannar av "Röd Zebra" på lager, det kanske är en tillfällighet eftersom ni nämde att dom var lite ovanliga.

Om jag nu skulle skaffa några Malawi firrar till i typ max 10cm klassen från en annan fisk familj från Malawi sjön, har ni kanske några tips på helst "köttätare" som kan passa till 8st "Golden" och så småningom 3st "Röd Zebra"

/Marcus
HazelCR
#5 - 4 november 2005 04:30
Här är två arter som står högt upp på min önskelista av relativt små mbunas, Pseudotropheus saulosi och Melanochromis joanjohnsonae.
Saulosi har blå hanar och gula honor och Likomapärlan har blå hanar och lite bronzefärgade och glittrande honor. Jag har sett fantastiskt fina honor av Likomapärlan, men de ser ju sällan så ut i en akvariebutik.

Det är två förslag av mig. Du får in lite blå fiskar samt lätt att skilja på könen iaf när fiskarna är lite större. Nu är det väl så att både släktet Melanochromis och Pseudothrpheus räknas som lite tuffare fiskar än de två du har, men jag tror att just dessa två är snällare än de flesta i respektive grupp.
#6 - 4 november 2005 17:11
Ok tackar, jag ska ta en lite läs stund om dom firrarna ;)

/Marcus

Annons