Malawi?

#1 - 29 juni 2011 14:50
Lite identifieringshjälp? ^^

Jag räddade två grupper ifrån akvariekällaren idag, men har egentligen ingen aning om vad jag dragit hem..

Bilderna är hastigt tagna precis som jag släppte ut dem, men om det behövs mer skärpa kan jag sätta mig ned en halvtimme eller två.
Tre stycken av dessa fick jag tag på; den som inte fastnade på kort har något tydligare längsgående ränder och en svart rand längsmed ryggfenan. Tuff rackare. Hane?
[ATTACH=CONFIG]45544[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]45545[/ATTACH]

De blå verkar alla vara av samma skrot och korn? Någon har äggfläckar på analfenan. Betydligt blåare än de syns på de halvkassa korten.
[ATTACH=CONFIG]45546[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]45547[/ATTACH]

Help?
#2 - 29 juni 2011 15:56
Grabben - kan det vara en ung johanni?

[ATTACH=CONFIG]45548[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]45549[/ATTACH]
#3 - 29 juni 2011 19:43
De blå ser ut att vara socolofi.

Den gula är jag mer tveksam på. Kan vara hybrid? Framförallt "grabben" ser lite annorlunda ut :P
#4 - 29 juni 2011 19:56
Socolofi känns helrätt på en gång! Var inne och kikade på dem tidigare... däremot är jag tveksam till att de andra tre skulle vara hybrider. Jag -TROR- (gubben har inte alla getter hemma i hönsgården längre ^^) att de kommer direkt från grossist. Det är naturligtvis inte någon garanti, men han hade dem åtskilda och var ordentlig...
#5 - 29 juni 2011 21:52
Men då lutar det nog åt johannii ändå :) Honorna påminner väldigt om dem men det är just den med svart i ryggfenan men kan vara som du säger att den håller på o färga om. Kollar man pannan ser det ut som ränderna hanarna får så :)
#6 - 1 juli 2011 21:11
Dom gula är troligtvis hybrider. Jag har praoat på akvariekällaren många gånger förut och det är mycker folk som kommer med en massa malawis som är troligtvis hybrider.

En snubbe hade t. ex blandat Johanni och maingano och lämnade in.

Om du vill ha "rena" fiskar. Köp av Akvarium malawi. Arter som Johanni, maingano och interruptus ska man vara försiktig med att köpa om man vill ha rena. Då ska man hålla sig till affärer som riktar in sig på just malawi.

P.S
Får du yngel på dom, sälj dom inte vidare till någon annan.
#7 - 1 juli 2011 23:38
Jag tror att vi talar om två olika 'akvariekällaren', kamrat. Häruppe är det en liten lokalbutik i centrala Piteå. ^^

Men tack!
#8 - 19 juli 2011 23:25
Pickles skrev:
Jag tror att vi talar om två olika 'akvariekällaren', kamrat. Häruppe är det en liten lokalbutik i centrala Piteå. ^^

Men tack!

Hehe, japp, det tror jag också :P
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 20 juli 2011 07:16
"Grabben" håller på att färga om - det är en ganska normal färg i det stadiet.

Annons