Malawi

#1 - 9 augusti 2009 10:47
ska köpa ett nytt Juwel vision 260L ,kommer att ha orginal pumpen och en Aquael UNI MAX 500 ,funderar på att ha golden, röd rubin och demasoni , kan man ha nån fler arter till dom och i.s.f en eller två , vill ha så många tips när de gäller inredning e.v fisk val.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 augusti 2009 10:53
Jag hade nöjt mig med 3 arter - tycker det blir för plottrigt annars
#3 - 9 augusti 2009 14:36
Håller med kjell! snyggast är nästan om man har en av samma sort! blir sjysst effekt då..
#4 - 9 augusti 2009 17:35
glömde att fråga hur ofta gör man vattenbyte, ska man ha engelsk sjösten, sand och hur många av varje sort bör man ha i.s.f , bottenmaterial ett bit liggunderlag eller frigolit.
#5 - 9 augusti 2009 17:40
glömde att fråga om kan man ha Praktbotior till dom, räcker de med dom pumparna jag nämnde , och kan man ha växter i också.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 augusti 2009 18:03
#7 - 10 augusti 2009 08:58
mikey_41 skrev:
glömde att fråga hur ofta gör man vattenbyte, ska man ha engelsk sjösten, sand och hur många av varje sort bör man ha i.s.f , bottenmaterial ett bit liggunderlag eller frigolit.

Man gör vattenbyten när nitrathalterna börjar bli för höga. I ditt fall gissar jag på ett 30-40%-byte ca varannan vecka.

Sand är att föredra, men sjösten fungerar också. ha gärna ett liggunderlag som skydd på bottenglaset, eftersom malawis gärna gräver, så att stenskravel kan rasa.

mikey_41 skrev:
glömde att fråga om kan man ha Praktbotior till dom, räcker de med dom pumparna jag nämnde , och kan man ha växter i också.

Praktbotior funkar ihop med malawis.

Pumpen räcker reningsmässigt. Kanske du kunde sätta i någon liten powerhead också, om nu inte den pumpen sätter tillräckligt hög fart på vattnet.

Växter som funkar i ett malawikar är bland annat Vallisneria, Anubias och Crinum-lök. Eftersom malawis vill ha hårt vatten med högt pH är det svårt att få andra växter att trivas.

Och välkommen till malawi-träsket! :D

Annons