Malarna dör!!!

#1 - 10 januari 2006 08:23
Varför dör mina malar (ancistrus)? Jag startade upp akvariet för ca 1 månad sen (60x30x30 cm) lät det stå en vecka med filter och värmare igång. Inrett med växter, en rot, en vit sten (hålig) och grus (sjösten). Sen satte jag i 5 st zebrafiskar, 3 guppy och en liten klogroda. Alla mådde bra. Matade väldigt försiktigt.Köpte nu för en vecka sedan 2 st små (en ca 1 cm och den andra ca 2 cm) ancistrusar då det började bli en del alger. Efter två dagar låg den minsta död på botten på morgonen. På kvällen hade den verkat pigg och sög på glaset. Och så nu igår eftermiddag låg den andra död, såg också pigg ut en timme tidigare.[:(] Jag har gett dem algtabletter på kvällen efter att akvariet släckts. Inga grönsaker. Jag pratade med dem på zooaffären där jag köpt fiskarna efter den första hade dött och de ryckte bara på axlarna och sa att det kan vara vad som helst. Jag frågade om man inte ska testa vattnet på något sätt men de sa att sådana test är väldigt dyra. Stämmer det? Nya fiskar kostar ju också en del + att det är så sorgligt när man försöker göra sitt bästa för dem och så dör de ändå. Jag blir så ledsen och tänker bara på vad som jag har gjort för fel. Vänder mig därför till er för hjälp. Jag vill så gärna ha några algätare, när kan jag våga köpa nya? Är akvariet för litet för ancistrus Dolichopterus ? Ska jag köpa en annan sort? (de sa på affären att det var lagom för två stycken sådana). Tar även tacksamt emot tips på bra zooaffärer med kunnig personal i Stockholmsområdet.
#2 - 10 januari 2006 08:34
Vattentester utför iaf vår djuraffär helt gratis!
Det finns ju även tester att köpa så man själv kan testa, men de kostar nog en del tror jag.
Törs inte säga om karet är för litet (är dålig på att räkna ut litrar) för en Dolichopterus, men jag har haft en i ett kar på ca 105 l. Meeeeen den är död :(
Stockholm kan jag heller inte hjälpa dig med, jag har 50 mil dit;), men om du söker på forumet så kommer det garanterat upp affärer, för det har det pratas om förr.
Testa ditt vatten och köp sedan fisk.
Lycka till!
#3 - 10 januari 2006 08:46
[quote=Katina] Jag frågade om man inte ska testa vattnet på något sätt men de sa att sådana test är väldigt dyra. Stämmer det? [/quote]

Det beror ju på vad man tycker är dyrt. Med tanke på hur många tester man kan göra med varje förpackning tycker jag inte det är SÅ dyrt, och dessutom kommer du väl behöva testa vattnet igen någon gång. Om jag var i ditt ställe skulle jag köpa några tester (inte stickor, de funkar inget vidare), så får du reda på hur det står till i akvariet.

/ Maria
#4 - 10 januari 2006 08:46
Gratis vattentest verkar inte min affär ha, men det är väl nackdelen med Stockholm – allt är dyrare;) Kanske ska kolla ändå vad ett hemtest kostar. Jag såg någonstan här på forumet att malar är känsliga för nitrit, sa man kanske kan testa bara det? Jag tror att mitt akvarium är på 54 liter.
#5 - 10 januari 2006 08:48
Nitrittest är väl kanske det viktigaste att börja med i din situation. Nitrit brukar ju kunna ta död på fiskar rätt kvickt.
#6 - 10 januari 2006 08:54
Tänk på att ancistrusar ska ha tillgång till cellulousa, som finns i tex trä. Lägg i en rot (kan du köpa i affären) så blir de glada. Nu tror jag inte att det var det som de dog av, jag är också inne på nitriten. Köp tester!!! Alla fiskar är känsliga för ntirit.
Hur ofta skiftade du vatten? Har du hällt i nåt medel?
#7 - 10 januari 2006 08:57
Akvariet är nog i minsta laget för Ancistrus eftersom den blir 12-13 cm. Bättre alternativ kan vara t.ex. Otocinclus, Pitbull pleco eller räkor.

Men det är inte därför fiskarna dött. Tyvärr så brukar små ancistrus vara känsliga, det brukar rekommenderas att man köper dem i minst 4 cm storlek. (Låter förresten rätt otroligt att affären säljer 1 cm ancistrus! De är ju i stort sett nyfödda...)

Affärer som brukar rekommenderas i Stockholm är Akvarielagret och Akvarieleasing.

/Mattias
#8 - 10 januari 2006 08:57
Kan tipsa om att köpa ett "fem-i-ett"-testkit (nitrit, nitrat, hårdhet karbonat, hårdhet allmänt, pH) som bara kostade ett par hundralappar. Testet görs med stickor som man sticker ner i vattnet (sådana man använde på kemin). Sedan läser man av mot en remsa med färger och får bra svar på vad vattnet innehåller. Det jag köpte innehöll 20 stickor, dvs ungefär tio kronor per test (alltså ungefär 200 kr för hela kitet).
Kan vara så att din bakterieflora i akvariet ännu inte hunnit utvecklas helt. Akvariets halter av smuts och gödning ökar sakta men säkert, men bakterierna har inte kommit igång helt med att bryta ner de kväveföreningar (nitrit, nitrat) som bildas i vattnet. Därför ökar halten av det giftigaste nitritet (nitrat är också illa, men inte lika illa). Dom "gamla" fiskarna har gradvis vant sig, men de nya får en chock när de kommer i vattnet.
Ett tips om du har ett vanligt filter med typ "tvättsvamp" eller ludd i: skölj bara ur filtret försiktigt när du rengör det. Det är där många av de nedbrytande bakterierna sitter, och sköljer man för hårt försvinner dom. Lycka till! Och köp ett test, det lönar sig!
#9 - 10 januari 2006 09:00
Min erfarenhet är att dessa stickor inte fungerar särskilt bra och ibland visar fel. Efter att ha prövat både stickor och dropptest skulle jag rekommendera det senare, men det är bara min personliga åsikt.....
#10 - 10 januari 2006 09:01
[QUOTE=Ingela]Kan tipsa om att köpa ett "fem-i-ett"-testkit (nitrit, nitrat, hårdhet karbonat, hårdhet allmänt, pH) som bara kostade ett par hundralappar. Testet görs med stickor som man sticker ner i vattnet (sådana man använde på kemin). Sedan läser man av mot en remsa med färger och får bra svar på vad vattnet innehåller. Det jag köpte innehöll 20 stickor, dvs ungefär tio kronor per test (alltså ungefär 200 kr för hela kitet).[/QUOTE]
Just såna stickor brukar inte rekommenderas. ;) Vanliga "testflaskor" kostar kanske runt 100kr/st men räcker till ganska många tester (ca 1-2kr per test)...
http://www.pwss.nu/home.php?cat=394
#11 - 10 januari 2006 09:06
Vad är orsaken till att stickorna inte är bra? (Kan visserligen tänka mig att ett dropptest är nogrannare, stickorna visar ju ett svar inom ett intervall...)
#12 - 10 januari 2006 09:17
[QUOTE=mohlin]Tänk på att ancistrusar ska ha tillgång till cellulousa, som finns i tex trä. Lägg i en rot (kan du köpa i affären) så blir de glada. Nu tror jag inte att det var det som de dog av, jag är också inne på nitriten. Köp tester!!! Alla fiskar är känsliga för ntirit.
Hur ofta skiftade du vatten? Har du hällt i nåt medel?[/QUOTE]

Jag har en rot i akvariet. Jag har haft i två olika medel, ett som skulle göra vattnet bättre och ett som skulle påskynda den biologiska processen. Jag har bytt ca 1/3 av vattnet ca var 7:de dag, har även tagit upp filtret en gång och sköljt av det lite i det urtappade akvarievattnet. Kan det bli för ofta man sköljer av filtret? Det får bli köp av tester på hemvägen!
#13 - 10 januari 2006 09:21
[QUOTE=mmm]Akvariet är nog i minsta laget för Ancistrus eftersom den blir 12-13 cm. Bättre alternativ kan vara t.ex. Otocinclus, Pitbull pleco eller räkor.
/QUOTE]

Är inte otocinclus väldigt känsliga?, är som alla förstår nybörjare. Pitbull?? Jag har en Shetland Sheepdog hemma, äter den inte upp den?[:D] Skämt åsido! får kolla upp vad det är för någon sort. Räkor?? Hur ser de ut? Går de ihop med mina fiskar?
#14 - 10 januari 2006 09:26
Du behöver inte alls gjort något fel.
Acistrusar i den storleken är dock ganska ömtåliga så köp lite större nästa gång.
#15 - 10 januari 2006 09:45
[QUOTE=Katina]Är inte otocinclus väldigt känsliga?, är som alla förstår nybörjare. Pitbull?? Jag har en Shetland Sheepdog hemma, äter den inte upp den?[:D] Skämt åsido! får kolla upp vad det är för någon sort. Räkor?? Hur ser de ut? Går de ihop med mina fiskar?[/QUOTE]
Jo, otocinclus är ganska känsliga, även om ancistrus i den storlek du köpt nog är ännu känsligare.
Pitbull pleco blir ca 5 cm och är en väldigt bra algätare:
http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/parotoci/236_F.PHP
Räkor, finns ganska många sorter och de brukar vara bra algätare. Du verkar bara ha små, snälla fiskar så de borde gå bra med dem. Här finns några olika:
http://www.azgardens.com/shrimpfactory.php
(De två första är väldigt populära och lätta att få tag på :))
#16 - 10 januari 2006 09:50
Om jag köper ett test och det visar att det är nitrit i vattnet. Vad ska jag göra då? Ska jag byta vatten, göra rent filtret, plantera fler växter, eller? I de böcker jag har står bara att man ska testa vattnet inte hur man ska göra om något är fel (förutom om PH-värdet ska höjas/sänkas).
#17 - 10 januari 2006 09:55
Absolut inte rengöra filtret. Men delvattenbyte och Nitrivec fort som bara den. Och mata mycket sparsamt.

/ Maria
#18 - 10 januari 2006 10:02
[QUOTE=Björken]Absolut inte rengöra filtret. Men delvattenbyte och Nitrivec fort som bara den. Och mata mycket sparsamt.

/ Maria[/QUOTE]

Nitrivec? Kommer inte ihåg vad de medlen jag har haft i heter (sitter på jobbet nu:rolleyes: ) Det var två olika ett för bakterierna och ett för att ta bort farliga ämnen i vattnet. Vilken är det jag ska ha i av i så fall?
#19 - 10 januari 2006 10:07
Nitrivec är bakteriekultur och det är verksamt mot nitrit. Det andra medlet är antagligen ett vattenberedningsmedel av typen Aquasafe eller liknande.
#20 - 10 januari 2006 10:14
Tror jag gav 50-60kr för mitt nitrittest, det räcker till 60 tester. Blir alltså inte så många pengar per test. Rekomenderar dig att köpa ett sådant.
Fiskarna du hade i karet innan kanske hade "anpassat sig" till nitritvärderna i karet. De mår säkert inte bra, men de överlever iaf. Men när du stoppar i en annan fisk som inte är van vid det så kan den mycket möjligt dö.
Hur gjorde du när du introducerade malarna förresten?
#21 - 10 januari 2006 10:29
[QUOTE=y0da]Tror jag gav 50-60kr för mitt nitrittest, det räcker till 60 tester. Blir alltså inte så många pengar per test. Rekomenderar dig att köpa ett sådant.
Fiskarna du hade i karet innan kanske hade "anpassat sig" till nitritvärderna i karet. De mår säkert inte bra, men de överlever iaf. Men när du stoppar i en annan fisk som inte är van vid det så kan den mycket möjligt dö.
Hur gjorde du när du introducerade malarna förresten?[/QUOTE]

Jag släckte belysningen och satte ner påsen i ca 30 min, sen pytsade jag i lite vatten från mitt akvarium 3 ggr, sen håvade jag upp dem och la i dem i akvariet. På affären sa de att man inte ska hälla med vattnet från påsen för att man inte ska blanda bakteriekulturer. (i de flesta böcker står det att man ska hälla med vattnet??? hur gör ni?)
#22 - 10 januari 2006 10:34
Jag häller inte i vattnet
#23 - 10 januari 2006 10:35
Det låter som du gjort helt rätt... :)
#24 - 10 januari 2006 10:52
Tack alla snälla för alla tips!!!! Det blir inköp av nitrittest på hemvägen!! Ska se om jag kan hitta till Akvarielagret som rekommenderades, hittade karta på nätet!! Och tack för att ni inte säger åt mig att ägna mig åt knyppling istället när jag bara mördar fiskarna:( Det kanske är så att det tyvärr går åt någon fisk innan man lärt sig, även om min son tittar på mig som om jag borde spärras in...

Jag vill ju så gärna att det ska funka och alla mina små fiskar ska må bra så kanske jag kan köpa ett lite större akvarium senare....om jag bara får detta att bli bra...

//Kram Katina
#25 - 10 januari 2006 10:59
Ja kämpa på bara och ge inte upp :) . Jag hade också ihjäl ett antal fiskar av ren okunskap i början så det är nog rätt vanligt. Lycka till!

/ Maria
#26 - 10 januari 2006 11:01
[quote=Katina]Tack alla snälla för alla tips!!!! Det blir inköp av nitrittest på hemvägen!! Ska se om jag kan hitta till Akvarielagret som rekommenderades, hittade karta på nätet!! Och tack för att ni inte säger åt mig att ägna mig åt knyppling istället när jag bara mördar fiskarna:( Det kanske är så att det tyvärr går åt någon fisk innan man lärt sig, även om min son tittar på mig som om jag borde spärras in...

Jag vill ju så gärna att det ska funka och alla mina små fiskar ska må bra så kanske jag kan köpa ett lite större akvarium senare....om jag bara får detta att bli bra...

//Kram Katina[/quote]

Nej nej nej! Inte akvarielagret!! Det är helt klart den sämsta butik jag varit i. De ger felaktiga råd för att få sälja mer. Du kan nog lätt hitta en bättre butik än dem.

Ärligt talat så tycker jag att du ska ta med dig en kopp vatten till butiken där du köpte dina fiskar och be dem testa det åt dig. Enligt konsumentköpslagen så är det automatiskt "fabrikationsfel" de första 6 månaderna på en vara du köpt, även fiskar räknas dit. Det är upp till butiken att bevisa att felet är ditt och att fiskarna inte hade någon sjukdom när du köpte dem. Visar testet nitrit så kan man väl kanske ta det som anledningen till att de avled. Men om det inte visar nitrit så bör du få nya fiskar. Att de bara skakar på huvudet och säger att det kan vara vad som helst är mycket dåligt tycker jag. Det är upp till dem att motbevisa, som sagt.
#27 - 10 januari 2006 12:18
[QUOTE=y0da]Nej nej nej! Inte akvarielagret!! Det är helt klart den sämsta butik jag varit i. De ger felaktiga råd för att få sälja mer. Du kan nog lätt hitta en bättre butik än dem.

Ärligt talat så tycker jag att du ska ta med dig en kopp vatten till butiken där du köpte dina fiskar och be dem testa det åt dig. Enligt konsumentköpslagen så är det automatiskt "fabrikationsfel" de första 6 månaderna på en vara du köpt, även fiskar räknas dit. Det är upp till butiken att bevisa att felet är ditt och att fiskarna inte hade någon sjukdom när du köpte dem. Visar testet nitrit så kan man väl kanske ta det som anledningen till att de avled. Men om det inte visar nitrit så bör du få nya fiskar. Att de bara skakar på huvudet och säger att det kan vara vad som helst är mycket dåligt tycker jag. Det är upp till dem att motbevisa, som sagt.[/QUOTE]

Hjälp! Inte Akvarielagret? Vet du någon annan affär som är bra dvs det viktigaste är ju nästan att personalen är kunnig och inte bara vill sälja. Att ta med mig vatten till affären tror jag inte jag törs, det är ju säkert mitt fel eftersom jag är nybörjare....

Fiskarna är köpta på Zoolagret i Arninge/Täby. är det någon som har någon åsikt om den affären?

Om det är nitrit och man då ska byta vatten, hur mycket ska man byta och hur många gånger/ofta?

Kan det hjälpa att sätta i fler växter?
#28 - 10 januari 2006 12:25
[quote=Katina]Om det är nitrit och man då ska byta vatten, hur mycket ska man byta och hur många gånger/ofta?[/quote]

Det beror på hur höga halter nitrit det är. Vid mycket höga halter kan du behöva byta hälften varje dag tills det gått ner. Om det inte är så mycket kan det räcka med ett mindre byte. Det gäller att göra en avvägning för vattenbytena tar också bort en del av de nyttobakterier som håller på att bildas i ditt akvarium. Har du höga halter nitrit är det det dock högsta prioritet att få ner det för att undvika skador på fisk eller fiskdöd och då får man byta mycket. Glöm inte Nitrivec.
#29 - 10 januari 2006 12:47
[quote=Katina]Hjälp! Inte Akvarielagret? Vet du någon annan affär som är bra dvs det viktigaste är ju nästan att personalen är kunnig och inte bara vill sälja. Att ta med mig vatten till affären tror jag inte jag törs, det är ju säkert mitt fel eftersom jag är nybörjare....

Fiskarna är köpta på Zoolagret i Arninge/Täby. är det någon som har någon åsikt om den affären?

Om det är nitrit och man då ska byta vatten, hur mycket ska man byta och hur många gånger/ofta?

Kan det hjälpa att sätta i fler växter?[/quote]

Dålig koll på det tyvärr :( Men det lär ju finnas mängder med butiker i 08-regionen.

Beror väl på lite hur mycket nitrit du har. Om du skaffar ett test och det visar att du har nitrit så bör du nog göra ett delvattenbyte, sen bör du tillsätta någon bakteriekultur (nitravec, bactizym eller liknande).

Jag har startat om mitt 136L tre gånger och mitt 540L en gång. Jag har kommit fram till att springa och byta vatten i början bara drar ut på processen att få en bra bakterieflora. Får man hög nitrithalt så ska man givetvis byta, men så länge man inte har skadlig halt av nitrit så tycker jag det är onödigt. All nitrit är givetvis skadlig, men inte lika skadlig i små mängder ;). När du byter vatten så tar du ju även bort en hel del nyttiga bakterier. Fortsätt dock tillsätta nitravec dagligen ett tag, tills du får bukt på nitriten.
När jag startade mitt 540l så fyllde jag på med 4/5 vatten i början. Sen tillsatte jag nitravec och 1-3 hinkar nytt vatten per dag.
#30 - 10 januari 2006 12:47
Hur länge fick akvariet stå innan du häde i dom första fiskarna?
#31 - 10 januari 2006 12:50
[QUOTE=Zea_86]Hur länge fick akvariet stå innan du häde i dom första fiskarna?[/QUOTE]
En vecka...
#32 - 10 januari 2006 12:53
Jag undrar om inte ancistrus-ynglen var för små för att flytta. Dom kan vara känsliga.
Det fick jag erfara när jag köpte 2 st små ancistrusar. Dom dog båda två fast vattnet var OK och alla andra fiskar var hur friska som helst!
#33 - 10 januari 2006 13:17
[QUOTE=Birgitta W]Jag undrar om inte ancistrus-ynglen var för små för att flytta. Dom kan vara känsliga.
Det fick jag erfara när jag köpte 2 st små ancistrusar. Dom dog båda två fast vattnet var OK och alla andra fiskar var hur friska som helst![/QUOTE]

Dum (läs oerfaren) som jag är trodde jag det var som med krukväxter att ju mindre de är desto lättare är det att anpassa dem till nya förhållanden. Men det är trist att djuraffärerna inte vet bättre än att sälja så små exemplar, då kanske jag hade kunnat besparats tårarna.
#34 - 10 januari 2006 13:22
[quote=Katina]Dum (läs oerfaren) som jag är trodde jag det var som med krukväxter att ju mindre de är desto lättare är det att anpassa dem till nya förhållanden. Men det är trist att djuraffärerna inte vet bättre än att sälja så små exemplar, då kanske jag hade kunnat besparats tårarna.[/quote]

Om så är fallet så är ju felet deras, och då bör du få nya fiskar :). Kanske lite större denna gången.
#35 - 10 januari 2006 13:36
[QUOTE=y0da]Om så är fallet så är ju felet deras, och då bör du få nya fiskar :). Kanske lite större denna gången.[/QUOTE]

Jag ska köpa test på hemvägen idag (håll tummarna att mina små guppis och zebror är okej fortfarande) och om det inte är fel på mitt vatten så ska jag se om jag vågar samla mod och gå in och bråka på dem för att de säljer för små yngel. Jag får väl hänvisa till erfarna källor – er! [;)]

Förresten är en av mina zebrafiskar mer lik en leopard dvs fläckig som en liten forell ungefär (köpta på samma ställe) är han en annan sort eller?
#36 - 10 januari 2006 13:51
[QUOTE=Zea_86]Hur länge fick akvariet stå innan du häde i dom första fiskarna?[/QUOTE]

Spelar ingen roll!
#37 - 10 januari 2006 13:56
[QUOTE=Katina]Hjälp! Inte Akvarielagret? Vet du någon annan affär som är bra dvs det viktigaste är ju nästan att personalen är kunnig och inte bara vill sälja. Att ta med mig vatten till affären tror jag inte jag törs, det är ju säkert mitt fel eftersom jag är nybörjare....[/QUOTE]

Jag har lärt mig att aldrig lita de det de säger i akvariebutiker. Jag har hört så många galna råd! De vill bara sälja, tyvärr!

Det finns mycket mer kunskap här :D
#38 - 10 januari 2006 14:18
[quote=batski]Jag har lärt mig att aldrig lita de det de säger i akvariebutiker. Jag har hört så många galna råd! De vill bara sälja, tyvärr!

Det finns mycket mer kunskap här :D[/quote]

Jag håller helt med dig Batski! Tyvärr måste jag säga att min erfarenhet är att det mesta som de säger i zoobutikerna är FEL!!! Sorgligt, rent av skrämmande att det är så...[:O]

Jag har hört så mycket konstigt, sagt på det mest seriösa sätt! Klart man går på det i början (och tyvärr också ibland nu för tiden... [:I] ).

Men jag har också någon gång stött på en expedit som verkligen vet vad han/hon talar om. Och då blir man glatt överraskad! :p Ska det egentligen vara så, att man blir glatt överraskad över det? [:(!]
#39 - 10 januari 2006 14:30
[QUOTE=batski]Jag har lärt mig att aldrig lita de det de säger i akvariebutiker. Jag har hört så många galna råd! De vill bara sälja, tyvärr!

Det finns mycket mer kunskap här :D[/QUOTE]

Trist att det är så men tur att forumet finns så att man kan få råd och inte ger upp innan man knappt har börjat.[:D]
#40 - 10 januari 2006 15:02
[QUOTE=Birgitta W]Men jag har också någon gång stött på en expedit som verkligen vet vad han/hon talar om. Och då blir man glatt överraskad! :p Ska det egentligen vara så, att man blir glatt överraskad över det? [:(!][/QUOTE]

Jag håller med! Det är skandal att det ska vara så! Man borde absolut inte få jobba med djur om man inte har tillräckligt med kunskap om djuren i fråga. Lagen borde ställa mycket högre krav på akvariebutiker!

[QUOTE=Katina]Trist att det är så men tur att forumet finns så att man kan få råd och inte ger upp innan man knappt har börjat.[/QUOTE]

Ja verkligen! Jag har lärt mig mycket här av alla kunniga och hjälpsamma människor :)
#41 - 10 januari 2006 21:01
Nu har jag testat!

Nu har jag gjort nitrittest (Tetratest) och det visade gult [:)] dvs att nitritvärdet var okej (högst 0,3 mg/l) så då var det nog att mina ancistrusar var för små för att flyttas [:(] som Birgitta trodde! Sorgligt, men ändå skönt att mina andra fiskar troligtvis är okej, blev orolig att jag skulle mista alla...

Hur ofta ska man testa vattnet? Testet räcker till 45 test (enbart nitrit).

På den första affären där jag var för att köpa test så sa det att det var onödigt – det var säkert nitrit eftersom akvariet var så nystartat. Vänta en vecka och sätt i några fiskar och se hur det går var deras tips...

I ett av deras akvarium låg en död fisk (gansk stor, vet ej sort) och på kassadisken stod en liten glasburk som de kallade "kampfiskakvarium". Kampfisken i det sk akvariet var också död, låg på sidan på botten......

Respekt för liv - vad är det????

Så jag åkte vidare till en annan affär, där sålde de mig ett test i alla fall. Hon sa även att man alltid kan slå en en liten skvätt bakteriekultur (typ Nitravec) i förebyggande syfte, lite då och då. Är det okej?

När tror ni att jag vågar prova med malar igen? Vilken storlek ska de minst ha vid inköp?

Är det andra test jag bör göra innan jag sätter i nya fiskar?

Tack igen till alla för tips mm!!!!!!![:D]
#42 - 10 januari 2006 22:57
Nej jag tycker inte du ska ha ancistrus i ditt kar... dem är ganska osmidiga och behöver mycket svängrum... du kan ha söta små corydoras kanske (minst fem)
#43 - 10 januari 2006 23:30
[QUOTE=Katina]Hur ofta ska man testa vattnet? Testet räcker till 45 test (enbart nitrit).[/QUOTE]

Nu när akvariet är nystartat bör du testa ganska ofta. Minst var tredje dag tycker jag. Sen när akvariet varit igång i över en månad bör du inte få några nitritspikar, men det kan vara bra att hålla koll på vattnet t ex någon vecka efter du intyroducerat nya fiskar.

[QUOTE=Katina]På den första affären där jag var för att köpa test så sa det att det var onödigt – det var säkert nitrit eftersom akvariet var så nystartat. Vänta en vecka och sätt i några fiskar och se hur det går var deras tips...

I ett av deras akvarium låg en död fisk (gansk stor, vet ej sort) och på kassadisken stod en liten glasburk som de kallade "kampfiskakvarium". Kampfisken i det sk akvariet var också död, låg på sidan på botten......

Respekt för liv - vad är det????[/QUOTE]

Jag blir så upprörd!!!! Såna oseriösa butiker borde stängas ner omedelbart!!!!

[QUOTE=Katina]Så jag åkte vidare till en annan affär, där sålde de mig ett test i alla fall. Hon sa även att man alltid kan slå en en liten skvätt bakteriekultur (typ Nitravec) i förebyggande syfte, lite då och då. Är det okej?)[/QUOTE]

Inte bara ok, utan mycket bra! Nitrivec är bakteriekultur och det är just i ett nystartat akvarium som den gör störst nytta. Det kan även vara bra att tillsätta Nitrivec efter rengöring av filtret (vilket man dock ska göra så sällan som möjligt - bara när genomströmningen börjar avta).

[QUOTE=Katina]Är det andra test jag bör göra innan jag sätter i nya fiskar?[/QUOTE]

Det kan vara bra att veta vad du har för pH.
#44 - 10 januari 2006 23:33
[QUOTE=sunkan aspidoras]Nej jag tycker inte du ska ha ancistrus i ditt kar... dem är ganska osmidiga och behöver mycket svängrum... du kan ha söta små corydoras kanske (minst fem)[/QUOTE]

Håller med vad gäller ancistrus, men corydoras äter inte alger... Algätande räkor skulle i så fall vara ett bättre alternativ.
#45 - 11 januari 2006 08:30
Små algätare?

Finns det fler förslag på små algätare (som trivs i ett 54 liters akvarium/60 cm långt). Räkorna tycker jag ser lite läskiga ut[:D] .... Finns det inga små malar eller andra fiskar som är bra på att äta alger? Mina Guppy äter ju en del om jag svälter dem lite ;) . Fick ett förslag på Pitbull Pleco, någon som vet något mer om den dvs hur svårskött/svår att få tag på mm. Siamesiska algätare ska visst vara duktiga att äta alger men blir väl lite för stora?

Alla förslag på små, duktiga, lättskötta (många krav) algätare tas tacksamt emot! [:D]
#46 - 11 januari 2006 08:34
Otocinclus affinis är en bra algätare till små kar den blir endast 4cm stor.
#47 - 11 januari 2006 09:28
[quote=Katina]Siamesiska algätare ska visst vara duktiga att äta alger men blir väl lite för stora?

Alla förslag på små, duktiga, lättskötta (många krav) algätare tas tacksamt emot! [:D][/quote]

Siamesiska algätare blir för stora ja..... Om du skaffar Otocinclus så bör du tänka på att de oftast inte klarar sig på bara algerna utan behöver extra foder för att inte svälta ihjäl.

/ Maria
#48 - 11 januari 2006 10:25
Otocinclus är stimfiskar så man bör ha ett litet gäng på minst 5-6 st. Tänk på att de kan vara väldigt känsliga iaf i början.
#49 - 11 januari 2006 11:20
[QUOTE=Katina]Finns det fler förslag på små algätare (som trivs i ett 54 liters akvarium/60 cm långt). Räkorna tycker jag ser lite läskiga ut[:D] .... Finns det inga små malar eller andra fiskar som är bra på att äta alger? Mina Guppy äter ju en del om jag svälter dem lite ;) . Fick ett förslag på Pitbull Pleco, någon som vet något mer om den dvs hur svårskött/svår att få tag på mm. Siamesiska algätare ska visst vara duktiga att äta alger men blir väl lite för stora?

Alla förslag på små, duktiga, lättskötta (många krav) algätare tas tacksamt emot! [:D][/QUOTE]
Det var jag som tipsade om Pitbull Pleco. :) Den ser kanske lite tråkig ut, men det är en duktig algätare, lättskött och ganska liten (5-6 cm tror jag). Brukar alltid finnas inne där jag brukar handla, vet inte alls hur det är på andra ställen...

Räkorna är väl inte läskiga? De är ju gulliga. :D
Siamesiska algätare tar ju inte direkt alger på stenar och så, men ska vara väldigt duktiga på tofsalger. De blir dock alldeles för stora för ditt akvarie. De ska helst vara i stim.
#50 - 11 januari 2006 11:42
[QUOTE=mmm]Det var jag som tipsade om Pitbull Pleco. :) Den ser kanske lite tråkig ut, men det är en duktig algätare, lättskött och ganska liten (5-6 cm tror jag). Brukar alltid finnas inne där jag brukar handla, vet inte alls hur det är på andra ställen...[/QUOTE]

Var brukar du handla? Är de inte känsliga? De är besläktade med otocinlus va? Tycker du de är effektivare algätare än ancistrusar? Om de är både bra algätare och lättskötta låter det intressant. Men de är ju stimfiskar. Hur många bör man ha tror du?
#51 - 11 januari 2006 12:26
[QUOTE=batski]Var brukar du handla? Är de inte känsliga? De är besläktade med otocinlus va? Tycker du de är effektivare algätare än ancistrusar? Om de är både bra algätare och lättskötta låter det intressant. Men de är ju stimfiskar. Hur många bör man ha tror du?[/QUOTE]
Brukar handla på Åleds.
Jag har ingen pitbull pleco nu, men det var den första algätaren jag köpte och den fungerade bra tycker jag. Vet inte om den är bättre algätare än ancistrus, men den är i alla fall känd som en bra algätare. Jag hade faktiskt en ensam och det fungerade bra, men den kanske hade trivts bättre om det varit flera.
På Planet Catfish och Fishbase kallas den Parotocinclus Jumbo, så den är nog släkt med Otocinclus. Kallas ibland även Hypostominae sp. Jag har prövat Otocinclus men har haft problem med dem, så Pitbull plecon är nog klart tåligare. Otocinclus håller mest till på blad, men den här höll mest till på botten, stenar och rötter.
#52 - 11 januari 2006 13:27
Pitbullen låter ju klart intressant (om den inte börjar slåss med mina hundar [:D] ) Ska nog titta runt lite och se om jag kan kolla in en sådan. Jag tycker inte den ser tråkig ut. Men räkorna ser läskiga ut!! [:D]
#53 - 11 januari 2006 13:43
[quote=Katina]Men räkorna ser läskiga ut!! [:D][/quote]

Jag tyckte också räkorna såg skumma ut, nästan lite spindellika...:eek:
Men nu har jag en amano och några körsbärsräkor. Och dom är faktiskt rätt söta! :p
#54 - 11 januari 2006 18:21
[QUOTE=mmm]Jag hade faktiskt en ensam och det fungerade bra, men den kanske hade trivts bättre om det varit flera.[/QUOTE]

Det är svårt för oss som är däggdjur att se om en ensam stimfisk lider om sin ensamhet eller inte. Faktum är att om de får välja så vill de vara tillsammans med artfränder. Vad jag förstått så är det tom olagligt att hålla stimfiskar ensamma. Men det är inte så lätt att veta när man får så lite information i butiken...

Brukade den visa sig ofta eller låg den mest under rötter och sånt? Nyfiken :p

[QUOTE=mmm]På Planet Catfish och Fishbase kallas den Parotocinclus Jumbo, så den är nog släkt med Otocinclus. Kallas ibland även Hypostominae sp. Jag har prövat Otocinclus men har haft problem med dem, så Pitbull plecon är nog klart tåligare. Otocinclus håller mest till på blad, men den här höll mest till på botten, stenar och rötter.[/QUOTE]

Låter bra att de är tåligare. Otocinclus är väldigt söta men de är verkligen känsliga.

Tack för all info! Undrar om det går att hitta Pitbull plecos nånstans i Gbg...
#55 - 11 januari 2006 20:14
[QUOTE=batski]Det är svårt för oss som är däggdjur att se om en ensam stimfisk lider om sin ensamhet eller inte. Faktum är att om de får välja så vill de vara tillsammans med artfränder. Vad jag förstått så är det tom olagligt att hålla stimfiskar ensamma. Men det är inte så lätt att veta när man får så lite information i butiken...[/QUOTE]
Ja, kan bara hålla med. Pitbull plecon var ganska nyupptäckt när jag köpte den så de kanske inte ens visste då att den var stimfisk(?). Det var i alla fall den mal som butiken rekommenderade i första hand som algätare. (De är lite emot ancistrus då de anser att de förstör växter...;))

[QUOTE=batski]
Brukade den visa sig ofta eller låg den mest under rötter och sånt? Nyfiken :p
[/QUOTE]
Jag har för mig att den var framme väldigt mycket...

[QUOTE=batski]
Låter bra att de är tåligare. Otocinclus är väldigt söta men de är verkligen känsliga.

Tack för all info! Undrar om det går att hitta Pitbull plecos nånstans i Gbg...[/QUOTE]
Jag upplevde dem som klart tåligare i alla fall. Borde inte vara helt omöjligt att hitta dem i Gbg tycker jag. Här är en liten artikel om fisken:
http://www.planetcatfish.com/cotm/2004_10.PHP
#56 - 11 januari 2006 20:56
[QUOTE=mmm]Jag har för mig att den var framme väldigt mycket...[/QUOTE]

:p

[QUOTE=mmm]Jag upplevde dem som klart tåligare i alla fall. Borde inte vara helt omöjligt att hitta dem i Gbg tycker jag. Här är en liten artikel om fisken:
http://www.planetcatfish.com/cotm/2004_10.PHP[/QUOTE]

Tack så mycket för artikeln! Enligt det som står där lever de ofta i ganska nersmutsade vatten och kan de inte vara så känsliga. Jag har iaf aldrig sett dem i gbg, men jag får kolla. Det skulle bli trevligt med ett lite gäng såna :)
#57 - 12 januari 2006 15:41
[quote=Katina]Finns det fler förslag på små algätare (som trivs i ett 54 liters akvarium/60 cm långt). Räkorna tycker jag ser lite läskiga ut[:D] .... Finns det inga små malar eller andra fiskar som är bra på att äta alger? Mina Guppy äter ju en del om jag svälter dem lite ;) . Fick ett förslag på Pitbull Pleco, någon som vet något mer om den dvs hur svårskött/svår att få tag på mm. Siamesiska algätare ska visst vara duktiga att äta alger men blir väl lite för stora?

Alla förslag på små, duktiga, lättskötta (många krav) algätare tas tacksamt emot! [:D][/quote]

Läskiga?:eek: Dom som är så söta[:o]
Ampullaria? (Säljs som guld/äppelsnigel) http://www.mizog.com/productinfo/art/snailfile/apple_snail_257x168.gif
En av mina tog sig in i min algiga "yngelbur" och städade upp alla alger på en natt :)
Jag har körsbärsräkor (Tror jag i alla fall! Om de lever så är de duktiga på att gömma sig), de är ju extremt fina och inte alls äckliga :) Blir bara 2-3 cm: http://www.crayfishshop.com/images/red-cerry-shrimp-neocaridina-denticulata-sinensis.jpg

Sedan finns det billigare alternetivet amanoräka: http://www.petshrimp.com/images/amanoshrimpL.jpg

Hähä, själv ska jag hämta hem min filterräka som jag har tingat från djuraffären på måndag ;) Ingen algätare, men söt så det räcker och blir över :D Dessutom är den runt 10 cm ;)

(Tack för någons råd om att ancistrusar behöver cellulosa från trä, btw! Det visste jag inte, får köpa nån liten rot ;))
#58 - 16 januari 2006 19:25
Mata inte malarna med algtabletter för mycket...Jag har tre stora akvarium det minsta 375 liter jag har ca 60-70 malar och dom har inte fått en maltablett på flera år!!!! Lycka till
#59 - 16 januari 2006 19:32
[QUOTE=Frontrosa]Mata inte malarna med algtabletter för mycket...Jag har tre stora akvarium det minsta 375 liter jag har ca 60-70 malar och dom har inte fått en maltablett på flera år!!!! Lycka till[/QUOTE]

Hmm, jag har, av kunniga medlemmar i GOC, fått rådet att ge min ancistrus en algtablett varje kväll 6 dagar i veckan...
#60 - 17 januari 2006 00:43
jag har en zebra loach... de ska oxo vara stimfisk... min ar jatte rolig och ar overallt i karet.... tycker jag har for mycket fisk for att lagga till nagra tilll... vad tycker ni ar lamplig fiskmangd??
#61 - 17 januari 2006 10:17
[QUOTE=sussia]jag har en zebra loach... de ska oxo vara stimfisk... min ar jatte rolig och ar overallt i karet.... tycker jag har for mycket fisk for att lagga till nagra tilll... vad tycker ni ar lamplig fiskmangd??[/QUOTE]

Jag vet tyvärr inte vad en zebra loach är (och kan inte heller hitta någon fisk som heter så på Planet Catfish).

Annars är alla andra fiskar du har utom kuhliålarna stimfiskar. Men i 260 liter kan du gott ha minst 6 zebra danios, 5 rasboror (så du har 10 av varje :)) och 7 dvärgplecos till.

Fast om akvariet är relativt nystartat måste du introducera några nya fiskar åt gången successivt.
#62 - 17 januari 2006 10:37
Ja verkligen! Jag har lärt mig mycket här av alla kunniga och hjälpsamma människor

Samma här, speciellt jag som är en nybörjare.

Min lilla ancistrus dog nämnligen också efter bara ett par dagar. Precis som föregående skrivare, så verkade malen vara frisk och kry ända tills jag en dag fann den död på bottnen. Testade vattnet; ammoniak & nitrit = 0 och nitrat runt 20. Fattade ingenting. Allt för sent läste jag att unga malar (under 5cm) är väldigt känsliga.. vår var på sin höjd 3cm. Att så unga malar är väldigt känsliga sa minsann inte akvaristspecialisten något om :mad: , men det var delvis mitt fel också, eftersom jag inte läste på mig ordentligt den här gången.

Nu bor en större ancistrus i vårt kar på ca 6-7cm. Hoppas denna ska trivas bättre..
#63 - 17 januari 2006 10:47
[quote=batski]Jag vet tyvärr inte vad en zebra loach är (och kan inte heller hitta någon fisk som heter så på Planet Catfish).

zebra loach eller Botia striata... blir lite knasigt ibland eftersom fiskarna heter annat har....
#64 - 17 januari 2006 10:59
[QUOTE=sussia]zebra loach eller Botia striata... blir lite knasigt ibland eftersom fiskarna heter annat har.... [/QUOTE]

Ah ok då vet jag vilka de är (heter zebra botia på svenska). De är verkligen jättefina :) Jo de vill gärna vara några stycken men det behöver inte vara några jättestim. Du kan skaffa 3 till så blir din glad :)

Var bor du nånstans? Jättefint med Asienbiotop förresten. Asien ska det bli när jag nån gång startar mitt andra akvarium!
#65 - 17 januari 2006 13:37
jag bor i Scotland pa vastkusten..
och jo zebra botian ar jatte fin och rolig... och sa ater han/hon ju snackor oxo villket alltid ar ett plus =)
#66 - 17 januari 2006 14:03
[QUOTE=sussia]jag bor i Scotland pa vastkusten..[/QUOTE]

Åh Scotland! Dit vill jag gärna åka nån gång. Har själv bott i London. Vad har ni får kranvatten i Scotland?

[QUOTE=sussia]och jo zebra botian ar jatte fin och rolig... och sa ater han/hon ju snackor oxo villket alltid ar ett plus =)[/QUOTE]

Nja, det vet jag inte riktigt. Snäckor kan faktiskt vara rätt duktiga på att städa i akvariet.
#67 - 17 januari 2006 14:46
vattnet har ar valdigt mjukt och med ett ph pa 6.8 .. vi har val mycket battre vatten an London... ( fast min pappa vagrar dricka vattnet har ;) )
#68 - 17 januari 2006 15:08
[QUOTE=sussia]vattnet har ar valdigt mjukt och med ett ph pa 6.8 .. vi har val mycket battre vatten an London... ( fast min pappa vagrar dricka vattnet har ;) )[/QUOTE]

Bra pH för dina fiskar :) Vattnet i London är inte bra nej. Fast jag drack det ändå :D
#69 - 17 januari 2006 21:00
[quote=mmm]På Planet Catfish och Fishbase kallas den Parotocinclus Jumbo, så den är nog släkt med Otocinclus. Kallas ibland även Hypostominae sp. Jag har prövat Otocinclus men har haft problem med dem, så Pitbull plecon är nog klart tåligare. Otocinclus håller mest till på blad, men den här höll mest till på botten, stenar och rötter.[/quote]

Hm.. kanske är något fel på min(a) ottos iallafall då.... dom äter nämligen lite varstans... inte speciellt "bladkräsna".... varför vara det när det tydligen finns massa gott nere bland stenarna [:D] (fast dom hade ju fått låta bli att rycka upp mina växter [}:)] ).... fast det kanske var därför den ena tvärdog... [:(]

Annons