Malarna bara dör!!!

#1 - 24 juli 2004 11:27
har nog haft ca 10 malar i mitt 540 kar nu...
allt från l168 till guldätarmal
dom bara dör utan anledning
0 nitrit
vatten byte varje vecka
26 grader
ca 800l/h
närings ämnen enligt växternas behov

någon som har/hAFT SAMMA problem..eller tror sig har en lösning
så är det MYCKET välkommet

tanken är att köpa en zebra plecco och då vill jag inte att den ska dö efter 3 dagar för 1000 kr

har fjärilar & skalarer som mår prima..(har till och med lekt)+ kardinaler...världens känsliga fiskar lever men malarna inte...
#2 - 24 juli 2004 11:29
glömde nämna att där finns grön alger i massor
#3 - 24 juli 2004 11:32
låter som mitt kar, L malarna vill bara inte leva trots bra vatten matning etc. Tror 6 7 ancistrus bara har försvunnit och aldrig dykt upp igen. Varför? Kom jag aldrig fram till jag slutade köpa malar istället =)
#4 - 24 juli 2004 11:37
ja det är altid en lösning ..sluta köpa malar..
saken är den att jag inte vill det..
ska ha en zebra plecco
:)

förra gången jag köpte en guldätarmal..så dog den efter 3 dagar

igår köpte jag 4 till...1 lever..halvt idag!!!
#5 - 24 juli 2004 12:02
Har du egen brunn eller gamla vattenledningar??? Det som malar brukar vara känsligare på än andra fiskar är Koppar... det verkar ju som någon sorts förgiftning eftersom de dör så snabbt... Vad menar du med guldätarmal??? Har aldrig hört det namnet.
#6 - 24 juli 2004 12:11
Ett annat alternativ: kan pH vara mycket lågt?
#7 - 24 juli 2004 12:16
inte brunn
men ledningarna är säkerligen kassa

vellinge bostäder skit!

ph ligger på 6,8 så det är inte det...
det är inga av dom vanliga orsakerna

det där med koppar..är nog det vettigaste jag kan tro på..

koppar test..hmm...
#8 - 24 juli 2004 12:19
guldätarmal...hra jag aldrig sett heller föränns det stod hos den lokala fisk affären..

den ´finns inte med på zoopet...

avlång mindre guldgul färg
#9 - 24 juli 2004 12:25
Jag råkade ut för precis samma sak för ett par år sedan, samtliga sugmalar dog av oförklarig anledning, fler än vad som står i tråden nedan.
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=954

Till slut blev jag less. Jag tog upp all inredning och skrubbade ren den, slamsög gruset väldigt ordentligt, rengjorde samtliga rutor samt bytte ut allt filtermaterial. Och bytte också kanske 70% av vattnet.
En omstart helt enkelt.
Sedan valde jag siamesiska algätare som de första algätarna och slutligen gick jag över till sugmalar igen efter ett par månader, sedan dess har ingen sugmal dött.
Jag har fortfarande ingen aning om vad som egentligen hände. Ett av de större mysterierna under den tid jag har haft akvarier.
#10 - 24 juli 2004 12:30
botten är helt ny
vattnet har perfekta värden(kanske inte för malar)(koppar)

jaja jag får skippa malar helt enkelt..

trist att man lagt ut så mycket pengar på alla dessa malar bara

#11 - 24 juli 2004 12:45
Om du vill ha malar så kan du kontakta din kommun och lämna in ett vattenprov på analys. Det kostar mellan 150 - 350kr och då får du veta exakt vad ditt vatten består av. Jag har lämnat in massor av prover då vi hjälper kunden att hitta ett lämpligt filter till dricksvattnet när dom har dåligt vatten i sin brunn/borrhål. Det tar ungefär två-tre veckor att få svar.

Du behöver ju inte säga att det är akvarievatten du lämnar in.

Betydligt billigare än att testa dig fram med dyra fiskar, samtidigt lite skonsammare mot all den fisk som så mystiskt dör.

Hoppas att det var lite hjälp iaf.

Mvh crx
#12 - 24 juli 2004 13:21
kanske hälla i aquasafe? och div. beredningsmedel som skall binda tungmetaller?..
#13 - 24 juli 2004 20:17
Intressant att läsa att fler har samma problem. Själv har jag lyckats ta ihjäl tre malar och tre ottisar relativt omgående. Trodde att de inte klarade av mitt lilla akvarium (56 liter). Den enda som överlevt länge är en ottis, har haft honom drygt ett halvår nu. Har även köpt två ottisar till för några veckor sedan somm fortfarande lever. Håll tummarna!
#14 - 24 juli 2004 21:55
ja ha jag har en svårare fråga jag har sugmalar av den vanligaste typen för (25 kr ansistrus) har försökt odlat men alla mina hanar dör jag har haft 5st hanar de har alla döt men ej honorna... skumt tycker jag funderar på mon det kan finas något virus som drabar hanarna... någon som har någon förklaring?

varför hanarna [xx(]
#15 - 25 juli 2004 11:33
Svårt att säga Sunkan... hur är det med mattillgången i karet och hur stort är det? Om det finns lite mat i karet så kanske honan hinner roffa åt sig allt och hannen blir utan eftersom han håller på och ställer i ordning grottan.... Hur har hannarna som dött, sett ut?
#16 - 25 juli 2004 13:37
mit kar är på 375L .... mat har dom så de klarar sig och hanarna får en lik vit hud vita ögon man kan gämföra det likvita med som våra fingrar blir etfer att ha badat ett par timmar ... jag har mina funderingar på att hanarna är känsligare mot gamla dåliga koppar rör
#17 - 12 augusti 2004 11:35
Malarna dör inte utan anledning. Bara svårt att hitta den kanske..

En anledning skulle kunna vara att L-malar behöver väl syresatt vatten (för att överleva). 800L/h är ingenting i sammanhanget, din syresättning torde extremt dålig (om du inte syresätter på ngt annat vis). Prova med att tillsätta en cirkulations pump som smaskar sönder vattenytan och syresätter ditt vatten. Väl syresatt vatten är A&O för L-malar annars knakar de av..

Det kanske kan vara något annat också, men detta skulle faktiskt kunna vara ett rimligt skäl till att det inte fungerar för dig.

Det är min spontana reflektion..

//Palton
#18 - 12 augusti 2004 11:46
jag har fått rätt på det här med vattnet...
sedan mina växter börjat hiva i sig näring...metaller...
plus att jag endast har kall vatten ur kranen så mår dom toppen!!!

så för mig har det löst sig med lite efterforskning...
tack ändå för alla inlägg!

ciao!
#19 - 15 augusti 2004 11:25
Har ni hafy i aqua Safe då? det binder ju tungmetaller om det är kopparn det beror på.

Annons