Malarna äter inte

#1 - 7 november 2014 13:57
Hej!
Som rubriken lyder - mina malar äter inte. Det är två fläckiga pansarmalar och en metall pansarmal. Maltabletterna jag har är Tetera tabMini multi tablets med räkor i. Malarna verkar inte ens intresserade av maten och när dem inte äter den så kommer dem andra fiskarna och äter upp tabletten så dem blir tjocka. Jag brukar ta upp tabletten igen när inte malarna äter av den så inte de andra fiskarna blir övermatade. Vad ska jag göra?

Jag har ett 54 liters akvarium med Eheim 2008 pump, mycket växter och några rötter.

Sen har jag läst någon stans att folk brukade koka broccoli och mata sina fiskar med. Är det en bra sak att göra och finns det mer saker man kan mata fiskarna med?
Ha det!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 november 2014 14:03
Är du säker att de inte äter. Corydoras brukar ju gå och plocka på botten under större delen av dagen och får då i sig mat. De är kanske inte heller vana vid fodertabletter och uppfattar det därför inte som mat. Matar du med lite flingor aså brukar det sprida ut sig och hamna på botten så att malarna får i sig det.
Broccoli är ju ett foder för herbivora arter och inte för carnivora som Corydoras är.
#3 - 7 november 2014 14:56
Är du säker att de inte äter. Corydoras brukar ju gå och plocka på botten under större delen av dagen och får då i sig mat. De är kanske inte heller vana vid fodertabletter och uppfattar det därför inte som mat. Matar du med lite flingor aså brukar det sprida ut sig och hamna på botten så att malarna får i sig det.

Broccoli är ju ett foder för herbivora arter och inte för carnivora som Corydoras är.

Jag var kanske lite otydlig där...
Det jag menade var om man kunde mata sina övriga fiskar, som i mitt fall är platy, guppy och mollys med broccoli :)
#4 - 7 november 2014 20:03
Jag var kanske lite otydlig där...

Det jag menade var om man kunde mata sina övriga fiskar, som i mitt fall är platy, guppy och mollys med broccoli :)

De fiskar du nämner äter precis allt, och de mår inte dåligt av broccoli. Men Corydoras äter helst vanligt fiskfoder och alternativt lite frystfoder. Men en del av dem äter även grönsaker, om de klarar dig av det vet jag inte..

Corydoras brukar dammsuga upp det som de andra fiskarna inte hinner äta upp, så oroa dig inte för dem.
#5 - 7 november 2014 21:42
Granulat kan vara en idé annars. :)
#6 - 7 november 2014 22:28
Tetra Tabimin tabletter brukar lösas upp rätt så snart när dom kommer i vattnet så att det lägger sej smulor på botten.
Kanske dina Corydoras trots allt äter det , men inte direkt från tabletten utan från dom utspridda smulorna på bottnen?

Thaifighter
#7 - 11 november 2014 15:56
De brukar få i sig av fnligfoder som hamnar på botten tetra tebsen är helt ok föda för de andra oxå jag har ett hörn med fnare grus där jag släpper ner tetratabsen pansara malarna brukar stimma där när jag kommer fram till karet med burken i handen för det att då vankas det extragott.
#8 - 12 november 2014 08:52
Testa med Röda mygglarver , mina pansarmalar älskar det , annars som likan skriver Granulat är en bra ide ^^ , bra o tänka på är att pansarmalar inte tycker om typ algae waffers som ancistrusmalarna tycker om , finns en speciell tablett sort som dem verkligen går på direkt man kastar in det kan ej namnet i huvet men kan kolla när jag kommer hem om du heldre vill mata med tabletter än mygglarver då många tycker det är lite nasty:P
#9 - 12 november 2014 09:15
blaze1337 skrev:
Testa med Röda mygglarver , mina pansarmalar älskar det , annars som likan skriver Granulat är en bra ide ^^ , bra o tänka på är att pansarmalar inte tycker om typ algae waffers som ancistrusmalarna tycker om , finns en speciell tablett sort som dem verkligen går på direkt man kastar in det kan ej namnet i huvet men kan kolla när jag kommer hem om du heldre vill mata med tabletter än mygglarver då många tycker det är lite nasty:P

Tropical supertabin B. ;)
#10 - 12 november 2014 09:31
Pansarmalar äter det dom får så länge allt står rätt till med dom, Tropical algae waffers funkar utmärkt som ett basfoder som ges varje dag.
Röda mygg kan man ge som lite extra godis och tillskott några dagar i veckan.
#11 - 12 november 2014 09:39
Likan skrev:
Tropical supertabin B. ;)

Likan kan detta :D aa så hette dem nog :) (tar alla mina mal tips av henne &henrik L :P )
#12 - 12 november 2014 12:31
blaze1337 skrev:
Likan kan detta :D aa så hette dem nog :) (tar alla mina mal tips av henne &henrik L :P )

(Jag vet att det var den dina gillade bäst. ;) )

Mina corys äter typ allt. Utom grönsaker. :)

Annons