Vad finns det för snygga och aktiva malar till ett akvarium med ca 3 m2 bottenyta?
Man borde ju kunna ha rätt så häftiga sorter.
Skall gå ihop med ca 150-200 malawi mbunatyp.
[QUOTE=jockeXX]Vad finns det för snygga och aktiva malar till ett akvarium med ca 3 m2 bottenyta?
Man borde ju kunna ha rätt så häftiga sorter.
Skall gå ihop med ca 150-200 malawi mbunatyp.[/QUOTE]
ancistrus? ;)
Nä men jag har inget bra förslag. bara ett litet krav på blider av karet :) :P
Golden Nugget och L-075 är trevliga malar,våra är ofta framme men det är kanske för vi har ett par så dom lockar fram varandra.Många malar vill ha kraftig cirkulation.Kolla här på zoopet eller http://www.goc.se/
Stora kraftiga gibbiceps är imponerande att se, kostar inte särskilt mycket och kan hävda sig någorlunda väl i matkonkurenesen med ciklider.
Annars så är L-25 en av mina favoriter, stor och vacker.
Ett stim med synodontis malar är ju inte fel det heller, ofta aktivare än harneskmalar och lite mer biotopkorekta med malavi.
[quote=Rambo]Stora kraftiga gibbiceps är imponerande att se,[/quote]
va min första tanke.
en eller ett par riktigt stora tror ja skulle va rätt så läckert men efter vad jag hört så skitar dom ner en del men finns ju elektrisk slamsugare man kan använda sen går det ju alltid att använda cirkulationen för att rensa.
En mal som du måste ha och är grymmt snygg är Acanthicus adonis (Vitprickig taggmal). Den är grymmt läcker med sin långa smala "svans" och så ser fjällen nästan ut som taggar. Den du ser här på zoopet så ser man knappt den utdragna stjärtfenan. Du kan ju söka på google så får du se den. Väldigt fin.
Dom var ju jättefina!
Hur stora blir dom och vad kostar dom ca?[/quote]
Vi gav runt 250-300 kr men det var i Göteborg.gibbiceps är maffiga och växer ganska fort men det blir mycket skit efter dom.L-075 blir ca 20cm och golden blir över 25 cm.Zoomässan i Kungsbacka har golden som är runt 25cm och jag tyckte det stog 1400 kr på prislappen.Acanthicus adonis (Vitprickig taggmal) är otrolig vacker med sin stjärt men hannarna kan bli väldigt aggresssiva som vuxna.[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,Geneva][SIZE=1] [/SIZE][/FONT]
Frågan är förstås vilken typ av malar som önskas.
Ska de äta alger - eller mbunas? (Jag gillar den senare sorten, se mitt galleri.)
Och hur noga är det med varifrån de kommer? Malawisjön är rätt fattig på fiskar som inte är ciklider. De flesta malar är kralliga rovfiskar