Malar och malar...?

#1 - 11 oktober 2009 12:54
Jag har en L134 och två L046. Dessa går i samma kar vilket fungerar utmärkt. Tidigare hade jag också min Plecostomus med dem, dvs enda till jag blev helt nojjig och fick för mig att den skulle äta upp mina zebror.

Alla sorterna är ju Omnivora, dvs allätare. Plecostomusen typ fördubblade sin storlek på 1 månad så den är bra mycket större än mina små zebror.

I ren panik så lyfte jag över Plecostomusen till ett annat kar. Men jag skulle vilja ha tillbaka honom med dem andra. Finns det risk för att han går på dem små zebrorna eller oroar jag mig i onödan?
:confused::confused::confused::confused::confused:
#2 - 11 oktober 2009 13:39
Den kommer troligen inte att gå på dina andra malar, men det finns andra aspekter som gör att jag personligen inte skulle göra detta.
En Pleco som växer gör inte detta utan att äta, och det är ganska stor risk att den gör detta på bekostnad av dina andra "finare" malar.
Sedan tar Plecon säkert det revir den vill ha så småningom, och då kan det bli lite stress för dina andra malar om de inte känner sig trygga, och eftersom dina båda andra sorter kostar lite extra så kanske det är dumt att chansa;)?
#3 - 11 oktober 2009 14:08
så länge som karet är stort nog och dom inte behöver bråka om gömställen så är det ingen fara. jag hade dock matat lite med maltabletter precis innan lampan släcks vart annan dag. funkar för mig :d
Bilagor:
#4 - 11 oktober 2009 14:50
ok så jag behöver inte vara orolig för att den äter upp eller fysiskt skadar dem andra? Men jag förstår vad du säger med det där med mat och psykisk stress. Hmm

Jag fortsätter nog som jag gör idag ett tag till i varje fall, dvs håller den i annat kar.

Tack
#5 - 11 oktober 2009 14:55
Jag tror nog du tar ett gott beslut där, malar för tusentals kronor är dumt att chansa med;).
#6 - 11 oktober 2009 14:57
Jo, det är ju det;)
#7 - 11 oktober 2009 15:02
Har haft massor med småmalar ihop med större gibbis och det har aldrig varit nåt problem när dom har haft gott om plats.
Hade ju ett monster på runt 35 cm i 720 karet innan med massa 3-4 cm´s L333 yngel och det var aldrig ens en tanke på att dom skulle kunna bli mat.
#8 - 11 oktober 2009 15:38
drd skrev:
Har haft massor med småmalar ihop med större gibbis och det har aldrig varit nåt problem när dom har haft gott om plats.

Hade ju ett monster på runt 35 cm i 720 karet innan med massa 3-4 cm´s L333 yngel och det var aldrig ens en tanke på att dom skulle kunna bli mat.

Du menar att du hade vågat?

Förresten, du verkar ju vara duktig på att odla både det ena och andra:D. Kan du inte få till lite små zebrabäbisar och sälja till mig?
#9 - 11 oktober 2009 16:44
nej nej. blir han med zebra så ÄR DOM MINA!! :d:d:d hehehe
#10 - 11 oktober 2009 19:32
FÖrhoppningsvis så ska det väl kanske kunna hända nåt i karet här hemma med den nya hanen jag hämtade igår så om ett par månader vet jag om det blir tillökning :D
#11 - 11 oktober 2009 20:41
drd skrev:
FÖrhoppningsvis så ska det väl kanske kunna hända nåt i karet här hemma med den nya hanen jag hämtade igår så om ett par månader vet jag om det blir tillökning :D

Menar du att du fick hem en hane igår. Var hittar du dem:D. Fasiken vad avundsjuk jag blir:p. Dem är ju bara bäst.

Och du vet att du kan pm'a mig när eventuella småttingar kommer. Jag köper direkt!:d
#12 - 11 oktober 2009 20:56
:D det är många på kö så vi får väl se om det blir nåt helt enkelt framöver....
#13 - 12 oktober 2009 17:21
drd skrev:
:D det är många på kö så vi får väl se om det blir nåt helt enkelt framöver....

[:-118][:-118][:-118]Money is no problem...[:-92][:-92][:-92]
#14 - 12 oktober 2009 17:55
Money IS problems [:-65]...
#15 - 13 oktober 2009 06:43
Money IS problems [:-65]...

Ja bara tänk vilka vilda grejer man hade hittat på om inte ekonomin höll en tillbaka :d:d:d

Annons