Malar och Guramis, men vilka?

#1 - 11 maj 2007 05:58
Vi börjar med Guramis. Mosaik?

Gurami 1

...och...

Gurami 2

Sen har vi en liten mal, antar att det är standardmal som finns i alla akvarieaffärer?

Minimal

Maximal, som den heter, är ganska stor (gissar jag? Inte liten iaf) jämför med brysselkålet som han (eller hon) mumsar på:

Maximal

Akvariets "gammelgädda" är Bamse, som vi fick av en snäll granne när vi flyttade från Norrköping. Han är större än Maximal och hävdar sitt revir ihärdig. Fick ingen bra bild på Bamse, men här är han tillsammans med några av de andra malarna:

Malar

Jag vet att de flesta svaren finns där ute men detta känns mer tidseffektivt och dessutom är det kul att få dela med sig av bilderna!

Mina favoriter är malarna, de ser ut och påminner om nåt mellanting mellan en drake och en haj. Bamse är imponerande, rörlig och underhållande medans Maximal håller sig undan men är oerhört vacker att se på! De små tyckte jag var skitcoola ända tills jag fick/skaffade de större. Nu är de små mest nåt man ser ibland när de behagar dyka upp :)

edit: humma, det var ju tänkt att det skulle bli thumbs med länkar... nåja
mvh Jens
#2 - 11 maj 2007 11:13
Gurami 1 – Marmorgurami
Gurami 2 – Mosaikgurami
Mal 1 – Ancistrus dolichopterus
Mal 2 och 3 – Segelfenspleco

...tror jag.... inte så bra på malar men guramina är jag ganska säker på....
#3 - 11 maj 2007 12:28
Malarna stämmer bra (fast ska man vara petig är Ancistrus dolichopterus en annan art, den vanliga arten heter bara Ancistrus sp.).
Misstänker att Bamse är den stora malen på bottnen. I så fall är det en vanlig pleco, Lipsarcus pardalis. Eller Pterygoplichthys pardalis, det råder lite förvirring om namnet just nu. Segelfenspleco heter även Pterygoplichthys gibbiceps.
Om du tycker att dessa är coola, försök hitta en stor Pseudacanthicus (fast såna kan vara rätt griniga).
#4 - 11 maj 2007 14:44
Aha, då vet jag! Kul! Tack för infon, mycket trevligt!
#5 - 12 maj 2007 09:08
#6 - 12 maj 2007 16:04
När det gäller den första guramin (Trichogaster trichopterus) är det nog bäst att använda det latinska namnet, eftersom de finns i flera framavlade färgvarianter (t.ex guld, marmor, och vitaktiga) som har olika populärnamn, vilket kan vilseleda en att att tro att det är olika arter.
#7 - 14 maj 2007 15:03
Katina skrev:
Gurami 1 – Marmorgurami

Gurami 2 – Mosaikgurami

Mal 1 – Ancistrus dolichopterus

Mal 2 och 3 – Segelfenspleco

...tror jag.... inte så bra på malar men guramina är jag ganska säker på....

Då skall vi se...

Maximal - Segelfenspleco. Check
Den lille - "Skäggmunsmal". Check
Bamse - Hmm? Jag ser på bilden att han är väldigt lik Maximal, men det är han inte i verkligheten. Han har inte alls samma höga fena och sidfenorna sitter inte riktigt lika tätt som på Maximal. Är det verkligen en Segelfenspleco?.. skall se om jag kan fixa bättre bild på honom.

Tusen tack för responsen hur som helst! Mycket mycket uppskattat!
Guest
#8 - 23 maj 2007 17:18
Jupp håller med Daniel om att den stora malen på bottnen är en Pterygoplichthys pardalis men jag själv tycker att den ska gå över till Liposarcus för jag tycker inte de påminner om Pterygoplichthys släktet.

Dom mindre är som sagt Ancistrus sp men du har även en stor Pterygoplichthys gibbiceps.
#9 - 25 maj 2007 21:51
Kan inte Maximalen vara en Gibbiceps (stavning???)?
Jag kan ingenting om malar men det var den första malen jag kom att tänka på när jag såg den.
#10 - 25 maj 2007 21:59
Gibbiceps och segelsfenspleco är samma sak, det senare populärnamn! Snygg bild fö!
Guest
#11 - 27 maj 2007 17:31
tar det igen

minimal - Ancistrus sp
maximal - Pterygoplichthys gibbiceps
Bamse - Pterygoplichthys pardalis
#12 - 4 juli 2007 11:02
tack!
#13 - 4 juli 2007 12:50
Jag har Marmorgurami och Mosaikgurami tillsammans med min Ancistrus. Tyvärr är mina guramis på och tuggar på malen.
Ska flytta på henne idag.
#14 - 6 juli 2007 08:45
icejoy skrev:
Jag har Marmorgurami och Mosaikgurami tillsammans med min Ancistrus. Tyvärr är mina guramis på och tuggar på malen.

Ska flytta på henne idag.

Åfan. Mina Guramis är (vad jag kan se!) är mycket snälla och beskedliga. Inte så fasligt skygga heller för den delen. De cruisar runt i övre delen och sköter sitt :)

Däremot är Maximal och Bamse inte världens bästa polare. Bamse, som kom senare till akvariet än Maximal, tog snabbt och resolut över rollen som herre på täppan i egenskap av att vara störst. Och jagar bort Maximal var han (eller hon?) än må befinna sig. De skadar inte varandra men jag borde nog se till att skapa fler möjligheter till Maximal att softa på.

Muppigast är nog mina skalarer. Nu är de dessvärre bara tre (av från början 8!) så de har lugnat sig men innan var de på allt och alla som kom nära.

Annons