Malar + Mygglarver = :(

#1 - 10 januari 2006 09:30
Hej!

4 ancitrus malar och en pansar mal har dött efter att jag matat fiskarna med röda mygglarver.

Är malar allergiska mot mygglarver?:confused:
#2 - 10 januari 2006 09:56
[FONT=Comic Sans MS]Verkar skumt....vet dock inte om det är deras igentliga föda eller ?:confused: [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har faktiskt aldrig sett nån av mina malar , varken pansar el. L-malar käka röda mygg.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Dom är mest intresserade av algtabletter och räkmix. :rolleyes: [/FONT]
#3 - 10 januari 2006 10:25
Mina ancistrus och corydoras käkar glatt mygglarver. Har inte märkt att det har farit illa utav det. Min "större" ancistrus kommer direkt när det vankas röda mygg.
Men är det inte stor risk att röda mygg innehåller bakterier och sådant? Har för mig att jag har läst något om det? Kanske är det som de reagerar på. Eller också är det bara en tillfällighet att de dör just då.
Hmm... kanske om inte all mat käkas upp, så det ligger och ruttnar vid någon sten eller så? Det kan väl göra så att malarna börjar dö för dig, men det borde väl förvisso andra fiskar göra också i så fall.
#4 - 10 januari 2006 21:38
Mina ancistrus och pansarmalar är precis som y0da's
De käkar röda mygg för glatta livet!
Det enda jag kan tänka mig att pansarmalarna dött av är om de är små och käkar för fort, när mina pansarmalar får i sig för mycket så glider mygglarverna ut genom gälarna och nån gång har den fastnat där men efter att han gjorde några panikrusningar och "ruskade" om sig så lossnade den.
Annars tror jag inte att de har dött av just mygglarverna, då mina malar nästan lever på detta foder+maltabletter.

andreas
#5 - 11 januari 2006 11:49
Jag har dödat 10 st Otocinclus cocama med röda mygg, så visst går det.

Det är väl oklart om det var pga att röda myggen var av dålig kvalitet (hade surnat innan de frystes in, eller hade levt i väldigt skitigt vatten, eller bägge delarna), eller om det var för att växtätare inte tål fet & proteinrik mat som mygglarver är.

Personligen anser jag dock att det finns all anledning att undvika röda mygg om man alls kan (en del vildfångade fiskar kan vara svåra att få att ta annan mat).
#6 - 13 januari 2006 11:07
Så här var det:

Jag började med 2 stora ancitrus malar, de överlevde flera månader. Sedan dog den ena, nån v. senare den andra.

Köpte 2 nya, de levde nån månad, sen dog de, båda två på morgonen låg stendöda. Dagen innan det hade jag matat med mygglarver.

Köpte 2 nya + en Pansarmal samma dag, Pansarmalen dog dagen efter.
Kanske var det mygglarvs rester på bottnen, för Ancitrus malarna lever fortfarande.

P.S Jag har kastat Mygglarverna nu, får se om det blir bättre då...
#7 - 13 januari 2006 11:26
[QUOTE=Ragiss]Så här var det:

Jag började med 2 stora ancitrus malar, de överlevde flera månader. Sedan dog den ena, nån v. senare den andra.

Köpte 2 nya, de levde nån månad, sen dog de, båda två på morgonen låg stendöda. Dagen innan det hade jag matat med mygglarver.

Köpte 2 nya + en Pansarmal samma dag, Pansarmalen dog dagen efter.
Kanske var det mygglarvs rester på bottnen, för Ancitrus malarna lever fortfarande.

P.S Jag har kastat Mygglarverna nu, får se om det blir bättre då...[/QUOTE]
Jag har väldigt svårt att tro att fiskar kan vara så olika som det verkar.
Mina malar LEVER på mygglarver nästan.
Jag har bara matat med maltabletter, flingfoder och mygglarver i över ett år.
Inte ett enda maldödsfall (pepparpeppar)
Jag tror trådskaparen får börja leta nya orsaker till dödsfallen.
#8 - 20 januari 2006 11:12
[quote=Aquaboi]Jag tror trådskaparen får börja leta nya orsaker till dödsfallen.[/quote]
Vad kan det finnas för andra orsaker då?? [?]
#9 - 22 januari 2006 10:53
kan jag få fråga vilket märke du använt på mygglarver
#10 - 23 januari 2006 09:37
kollat värdena på sistone?
#11 - 27 januari 2006 10:58
Hm...

Jag har ingen aning om vilka märken det finns på mygglarver.[:P]
Men om du säger några så kanske jag känner igen något...

Vattenvärdena är perfekta. [^]
#12 - 27 januari 2006 11:38
Ja där finns ngra olika Fina Fisken Gul förpackning med svart text blisterförpackade alltså mygglarverna låg i en rutad plastbehållare.
Det finns en sort som har en vit förpackning med en bro minns inte namnet på den har för mig att det är blister i den med.
Sen är där Åleds Gul förpackning med svart text ingen blister
Sen finns det ngn tysk sort den har nog ändrar förpackning den med men är med blister.
#13 - 27 januari 2006 21:31
[quote=Azur]Jag har dödat 10 st Otocinclus cocama med röda mygg, så visst går det.

.[/quote]

jag har samma problem med mina ottos.. dom äter sånt dom inte ska....
men vad ska man göra.. det är ju inte som en hund som man kan dressera..:D

... så lider mina andra fiskar brist på lyxmaten.. när jag dragit in de röda larverna....
#14 - 31 januari 2006 09:20
Jag tror...

Mygglarverna låg i en rutad plastförpackning i alla fall.
Om jag inte minns fel tror jag att de låg i en vit plastförpackning med röd text.[:P]

Kan det vara till någon hjälp?

Annons