malar + mat

#1 - 23 juni 2006 18:28
jag har en mal som är liknande Royal pleco, L027 fast typ mörkgrå (vet ej om det är samma art eller någon annan, samt att jag har en golden nugget av nåt slag med gula prickar.

Kan man ge dem gröna ärtor att äta? Ska ärtorna kokas och skalas innan eller räcker det att tina upp 1 - 2 ärtor o släppa ner innan lyset släcks?

Tacksam för svar.

Trevlig midsommar på er allihopa på zoopet.:)
#2 - 24 juni 2006 00:48
Jag rekomenderar dig att läsa mer på www.goc.se
kolla under artregistret där finns info om dina malar.

Golden Nugget kan ha följande L-nr L-018, L-081, L-177

Har inte gett våra malar ärtor, men vad jag vet så snabbkokas dem och skalas.
Man bör mata malar ca 30 min EFTER att man har släckt i akvariumet (om man har andra fiskar i), annars så kommer de andra fiskarna att ta maten för dem.

Tänk på att malar ska ha gott om med mat för att må bra och växa.
Tyvärr så får vissa malar bara svältkost (om de får någon mat) för folk tror att de är skitätare :mad:

Kan nämna att vi ger våra 4st Snowball (LDA-33) ca 20 tabletter dagligen och dem äter upp allt!, Klart de är ju inte så små heller, ca 17-20cm :D
Mycket matning ställer större krav på skötslen av karet.

//Calle
#3 - 24 juni 2006 09:18
Jag tar ärtorna ur frysen och sköljer dem kort i ljummet vatten, för då tinar skalet men inte själva ärtan. Då blir det jättelätt att skala.
#4 - 24 juni 2006 12:59
Mina L-malar (bland annat flera "Golden Nuggets") får framför allt squash, sötpotatis och potatis. Squashen skär man en skiva av, sköljer den, trär igenom en sked (så att biten sjunker) och lägger ner i karet - gärna i samband med att lyset släcks. Mycket enkelt. Det som malarna inte äter upp ska man plocka upp efter ca ett dygn.

Potatis är ännu enklare. Skala och lägg i.

Dessa färska grönsaker får mina som komplement till annan mat varannan-var tredje dag.

Ärtor fungerar också bra, men det är inte lika mycket "mat" och de kan lätt "flyta runt" och hamna på för fiskarna oåtkomliga ställen.

Men som någon skrev ovan - det finns MASSOR med trådar om detta både på zoppet och www.goc.se.
#5 - 25 juni 2006 11:48
Hur ofta ska man ge dom grönsaker?, varje dag?
#6 - 25 juni 2006 12:56
[quote=pimo]Hur ofta ska man ge dom grönsaker?, varje dag?[/quote]

Alla malar ska ha mat varje dag, och man ger dem blandad kost.
Dock så är våra erfarenheter att man inte ska byta foder för snabbt, för vissa malar kan vara känsliga för detta.
Det jag menar är att man bör inte sluta med ett foder, för att sedan bara ge ett annat, utan man vänjer in dem med den nya maten.
Vi upplever att en variation uppskattas mycket.

Om du tittar på www.goc.se så kan du under artregistret se vad GOC rekomendera att man ger.

//Calle
#7 - 25 juni 2006 17:41
Vi kör med brysselkål i vårat malkar med lite räkor,fiskbullar och musslor. givetvis får dom mygglarver(svarta),granulat och alg waffers.

Annons