malar i östersjön?

#1 - 18 maj 2005 17:02
hej
undrar om det finns nåra "sugmalar" typ som ancistrus i östersjön?
hade tänkt starta upp ett kar med enbart fisk o växter från östersjön..
nå som har nåra tips eller erfarenheter av ett sådant kar?
MVH fredd
#2 - 18 maj 2005 17:19
låter lite otroligt om det finns eftersom jag aldrig sett någon men om du hittar en vill jag gärna ha en bild. skulle va kul och se:D
#3 - 18 maj 2005 17:23
Nej, det finns inga sugmalar i östersjön. Ingenting liknande heller.
#4 - 19 maj 2005 01:18
men om man har ett sånt kar, hur håller man rent från alger o sånt då?
#5 - 19 maj 2005 07:09
Snäckor!
Mvh Cecilia
#6 - 19 maj 2005 08:13
[QUOTE=räkost]hur håller man rent från alger o sånt då?[/QUOTE]Har du sett hur det ser ut i Östersjön? ;)

Men, som sagt, snäckor finns.
#7 - 19 maj 2005 14:27
om man ska ha en riktig biotop i akvariet så ska man ju övergöda det kraftigt o hoppas att man får cyano i karet..:)

men jag förstår att det inte riktigt det man eftersträvar, så snäckor som sagt är ju det bästa..
#8 - 19 maj 2005 19:26
jo har snorklat lite i skärgården på somrarna...
vad e cyano?
menar ni såna där snäckorna som ser ut som mini sniglar?
har nån hört talas om snorjärslar? fångade såna när ja var liten men kommer inte ihåg hur dom ser ut....
#9 - 19 maj 2005 20:42
cyano är en alg
#10 - 19 maj 2005 20:53
[QUOTE=stahl_mikael]cyano är en alg[/QUOTE]

är de inte en bakterie ?
#11 - 19 maj 2005 20:53
Helt riktigt Raven...
#12 - 20 maj 2005 04:16
när man pratar om algblomning i Östersjön så är det oftast cyanobakterier man menar, s.k. blågröna "alger".
#13 - 20 maj 2005 12:15
vad tro ni om ett sånt kar?
kommer det funka?
hur stort tycker ni det ska vara?
#14 - 20 maj 2005 17:10
det beror ju på vilka invånare du ska i karet....
#15 - 20 maj 2005 17:59
typ abborar o nårar simpor kanske?
#16 - 20 maj 2005 18:08
Låter ju trevligt,,,,,,,,,
#17 - 20 maj 2005 19:10
jo kan nog bli riktigt fint..hoppas jag
#18 - 25 maj 2005 06:58
Intressant med tanke på frågan i rubriken är att vår europeiska mal (Silurus glanis) faktiskt har setts i Östersjön vid flera tillfällen, även om den normalt lever i rent sötvatten. Den är dock inte någon lämplig akvariefisk - den största man känner till från Sverige var 3,6 meter lång och i Ryssland lär man ha fångat malar på fem meter! Dessutom är den fridlyst och enligt den nya rödlistan akut hotad.

Olle
#19 - 25 maj 2005 08:00
...plus att den inte äter alger.
#20 - 25 maj 2005 09:04
[QUOTE=räkost]jo har snorklat lite i skärgården på somrarna...
vad e cyano?
menar ni såna där snäckorna som ser ut som mini sniglar?
har nån hört talas om snorjärslar? fångade såna när ja var liten men kommer inte ihåg hur dom ser ut....[/QUOTE]

Tror att snorgärs är ett populärnamn (dvs nått som folk kallar den fast den igentligen heter nått annat) på en simpa.
#21 - 25 maj 2005 10:33
"Snorgärsen" är ingen simpa utan en abborrfisk, som kallas så för att den har slemfyllda gropar på huvudet. Det riktiga namnet på den är gärs (Acerina cernua).

Olle
#22 - 25 maj 2005 10:40
#23 - 25 maj 2005 12:24
Dålig bild. Märkligt nog verkar det inte finnas några bra bilder på gärs på nätet - alla bilder visar antingen död eller sovande fisk, eller skräckslagna exemplar i fotoakvarium. Gärs är faktiskt en vacker liten fisk, och en alldeles utmärkt akvariefisk. Den är inte alls lika rovgirig och utrymmeskrävande som abborre, och anpassar sig bra till akvarieliv. Den har dåligt rykte helt enkelt för att den är för liten för att vara en bra matfisk.

De där slemfyllda groparna den har på huvudet är sinnesorgan som den använder för att hitta smådjur nere i bottnen med. Jag tycker det är lite roligt att det finns tanganyikaciklider som livnär sig på ett liknande sätt, har utvecklat liknande sinnesorgan på huvudet - och, tycker jag, påmminer om gärs i kroppen:
http://www.afrikos-ciklidai.com/images/cal-stappersi-aq03-400%20copy.jpg
#24 - 26 maj 2005 09:08
Det tog ett jä**a tag för mina gärsar att vända på dygnet, men efter det så va dom framme helatiden och åt små fiskbitar och sånt.
Tycker att gärs är en mycket bättre akvariefisk än abborren, abborrar e så förbannat stimmiga och kan få rycket om man närmar sig akvariet lite hastigt, och gärsen blir inte alls lika stor och rovgirig som abborrar.

Mvh Michael
#25 - 4 juni 2005 16:25
hur får man tag i gärsar på enklaste sätt?
hade tänkt fånga lite fisk i sommar:)
tack för alla svar
#26 - 5 juni 2005 11:40
är gärsar lika känsliga för varmt vatten som aborrar? eller är det lika viktigt att kyla vattnet för dem?
#27 - 6 juni 2005 08:14
Du behöver inte kyla vattnet för vare sig abborre eller gärs

Erik
#28 - 12 juni 2005 21:11
tänkte mest på eftersom det är en bra bit under rumstemperatur i sjörna som de lever i men det kanske inte spelar någon roll
PatrikMalmo
#29 - 18 juni 2005 20:23
[QUOTE=Azur]De där slemfyllda groparna den har på huvudet är sinnesorgan som den använder för att hitta smådjur nere i bottnen med. Jag tycker det är lite roligt att det finns tanganyikaciklider som livnär sig på ett liknande sätt, har utvecklat liknande sinnesorgan på huvudet - och, tycker jag, påmminer om gärs i kroppen:
http://www.afrikos-ciklidai.com/images/cal-stappersi-aq03-400%20copy.jpg[/QUOTE]

Hmm. Det där var ju en Callochromis stappersi, mina senaste favoriter... samma som snorgärs? Nu blir jag putt... :) Närå, jag har också läst om lite olika sinnesorgan och födosök. En lustig sak med C. stappersi är att den gräver/mumsar extra mycket vid kanter på saker och ting. Alla sidorna på botten mot rutan är utan sand. Alla kanter kring föremål på botten saknar också sand. De mumsar helt enkelt mest där. Troligen finns det de äter i naturen mestadels på sådana ställen.

Hur går det annars med killisarna jag plockade med upp? Några yngel?

Hilsen,

/P
#30 - 27 oktober 2005 11:05
[QUOTE=Lars-Olof Arvids]Intressant med tanke på frågan i rubriken är att vår europeiska mal (Silurus glanis) faktiskt har setts i Östersjön vid flera tillfällen, även om den normalt lever i rent sötvatten. Den är dock inte någon lämplig akvariefisk - den största man känner till från Sverige var 3,6 meter lång och i Ryssland lär man ha fångat malar på fem meter! Dessutom är den fridlyst och enligt den nya rödlistan akut hotad.

Olle[/QUOTE]

[:-9] Storsjö-odjuret?? :eek:
#31 - 27 oktober 2005 14:33
Det är riktigt att malen ibland har föreslagits som förklaring till storsjöodjuret, men i verkligheten har malar aldrig setts i Storsjön och troligen blir det aldrig så varmt så länge där att malar kan föröka sig.

Olle
#32 - 27 oktober 2005 22:53
Tackar ödmjukast för killisarna!

Nej, några yngel blev det aldrig av dem. Den ena hanen jagade först ut andra hanen ur akvariet, och slog sen ihjäl hona efter hona. Hanen och det sargade liket av sista honan donerade jag till Riksmuseet, där de nu ligger i en burk.
Himla fina var de dock: http://www.fishbase.se/Photos/ThumbnailsSummary.php?ID=9700

Och, som sagt, snorgärs är faktiskt en vacker fisk.
#33 - 11 augusti 2007 17:37
vad kräver en gärs?:)
#34 - 11 augusti 2007 17:46
Vanlig rumstemp går bra. Mysisräkor, klippa sönder vanliga räkor, fiskbitar sjunkandepellets av något lämpligt slag med lite tålamod mm. Bara att prova.
#35 - 11 augusti 2007 23:09
snorgärs är en abbor släkting
#36 - 14 augusti 2007 05:25
okej tack för info
#37 - 3 september 2007 17:22
Du ska ha Storspigg!! Deras lek e otrolig :D hanen gräver en liten grop och bygger ett bo av växtdelar med ett hål i mitten. Ser ut som växtboll med ett hål som går igenom hela. Sen så Lockar hanen till sig en fet hona. efter ägglägningen så befruktar hanen äggen o jagar bort honan och tar han om avkomman (=
#38 - 3 september 2007 17:38
[quote=Lars-Olof Arvids;626233]Intressant med tanke på frågan i rubriken är att vår europeiska mal (Silurus glanis) faktiskt har setts i Östersjön vid flera tillfällen, även om den normalt lever i rent sötvatten. Den är dock inte någon lämplig akvariefisk - den största man känner till från Sverige var 3,6 meter lång och i Ryssland lär man ha fångat malar på fem meter! Dessutom är den fridlyst och enligt den nya rödlistan akut hotad.

Olle[/quote]

Det ær inte alls sækert att den var 3.6 meter. Det finns ju ingen dokumentation på det, kanske var længden bara uppskattat. Sen ær ju vikten på malen matematisk framræknat grundat på længden. Som bara hade baserats på 14 fiskar - och det var inga av dom som hade den storleken som den omtalade malen.

Fast nu vart det ju ganska OT:D
#39 - 3 september 2007 17:43
[quote=Paniktandborste;631777]tänkte mest på eftersom det är en bra bit under rumstemperatur i sjörna som de lever i men det kanske inte spelar någon roll[/quote]

Aborrar gillar faktisk ganska varmt vatten.
#40 - 5 september 2007 17:55
Ingen som gillar storspigg? :O
#41 - 5 september 2007 20:21
[quote=Rambo;626263]Tror att snorgärs är ett populärnamn (dvs nått som folk kallar den fast den igentligen heter nått annat) på en simpa.[/quote]

Snorgärs är ett annat namn för Gärs som är en abborrfisk. Kallas snorgärs på grund av slemfyllda gropar på huvudet. Det kan bli riktigt klibbigt när man ska ta ur dom ur nät. Ingenting man vill ha i ett akvarium skulle jag tro.

Annons