Malar hänger ner skylten + PH/KH-frågor.

#1 - 14 februari 2008 17:19
Hej.
För ungefär en vecka sen införskaffade jag mig 2 [SIZE=2]Ancistrus Malar och en Fjärilsciklid. Igår dog en av malarna och idag dog en till, nu simmar Fjärilscikliden själv i mitt 60L akvarium.
Jag har mellan 5 och 6 i PH-värde och jag har inte gjort något med akvariet förutom att låtit det stå med växter och sand med pump och värmare igång, en månad innan jag släppte ner fiskar.
I min andra tråd sa de att det troligen var väldigt lågt KH som gjorde att mitt PH-värde blivit så lågt. Ancistrus mal vill enligt Akvariefisk.com ha 6-8 i Ph-värde. Blev tipsad om kalksten, och har några frågor som ni kanske kan besvara bättre här:[/SIZE]
- Är PH-7 (Neutralt) bäst att ha eller? Och hur klarar sig min fjärilsciklid då som vill ha 5.5-6.5?
- Hur kontrollerar jag PH-stigningen om jag lägger i kalksten, och hur mycket (Kilon) sten behöver jag ha till mitt 60 liters.
- Har tänkt införskaffa mig ett Tropic Marin Nitrit/Nitrat Test, mest för säkerhetens skull. Borde jag skaffa mig några mer test-kit och i så fall, vilka?
- Finns det andra sätt att stabilisera PH- och KH-värde?

Tacksam för svar.:)
#2 - 14 februari 2008 21:29
Gör en sökning på alkanitet så får du en del svar,

MVH Lasse
#3 - 14 februari 2008 21:54
1) Hur har du fått så lågt pH? Så lågt som till 5 kommer man inte utan att tillsätta någon kemikalie - torvextrakt eller annan syra.

2) Ja, pH 5 är dödligt för en del fiskar. Jag är väl lite skeptisk till att det skulle döda ancistrus, men det är väl inte helt otänkbart. Hur har du mätt pH? Är det med en sticka eller med ett papper har du ingen aning om vad pH är - det kan vara 3, det kan vara 7.

3) Fjärilsciklider går lika bra, eller rättare sagt lika dåligt, oavsett pH. Det är extremt känsliga och kortlivade fiskar hur man än gör. Jag är faktiskt förvånad att en så skottsäker fisk som Ancistrus dött när Fjärilar överlevt - använder du destillerat/RO vatten? Om du gör det skulle jag tippa att konduktivitets-chock snarare än lågt pH dödade ancistrusarna. Dvs att de kom ur kranvatten och hamnade i RO vatten utan tillräcklig tillvänjning.

4) Kalksten höjer pH långsamt och kontrollerat, och endast till 7.5 - 7.7. Det går med andra ord inte att överdosera kalksten.
Ett alternativ är bikarbonat, som direkt påverkar KH, men då går ändringen mycket snabbare, och är tillfällig, så jag skulle hellre rekommendera kalk.

5) Om du inte tänkt dig att odla fjärilarna är mitt råd att du använder kranvatten och inte micklar med vattenkemin. Det blir nästan alltid bäst så.
#4 - 14 februari 2008 21:54
Lasse skrev:
Gör en sökning på alkanitet så får du en del svar,



MVH Lasse

Okey, har kollat upp tester nu. JBL? Är det bra skit? Runt 300 för pH, GH, KH och Nitrit.
#5 - 14 februari 2008 21:58
Azur skrev:
1) Hur har du fått så lågt pH? Så lågt som till 5 kommer man inte utan att tillsätta någon kemikalie - torvextrakt eller annan syra.



2) Ja, pH 5 är dödligt för en del fiskar. Jag är väl lite skeptisk till att det skulle döda ancistrus, men det är väl inte helt otänkbart. Hur har du mätt pH? Är det med en sticka eller med ett papper har du ingen aning om vad pH är - det kan vara 3, det kan vara 7.



3) Fjärilsciklider går lika bra, eller rättare sagt lika dåligt, oavsett pH. Det är extremt känsliga och kortlivade fiskar hur man än gör. Jag är faktiskt förvånad att en så skottsäker fisk som Ancistrus dött när Fjärilar överlevt - använder du destillerat/RO vatten? Om du gör det skulle jag tippa att konduktivitets-chock snarare än lågt pH dödade ancistrusarna. Dvs att de kom ur kranvatten och hamnade i RO vatten utan tillräcklig tillvänjning.



4) Kalksten höjer pH långsamt och kontrollerat, och endast till 7.5 - 7.7. Det går med andra ord inte att överdosera kalksten.

Ett alternativ är bikarbonat, som direkt påverkar KH, men då går ändringen mycket snabbare, och är tillfällig, så jag skulle hellre rekommendera kalk.



5) Om du inte tänkt dig att odla fjärilarna är mitt råd att du använder kranvatten och inte micklar med vattenkemin. Det blir nästan alltid bäst så.


Har testat med papper, och var lite skeptiskt till det hela. Nej till frågan angående destillerat/RO-vatten. Har ej mixat med vattnet, allt jag gjort är:
Hällt i grus, stenar och växter.
Låtit akvariet stå och pumpa runt vattnet i ungefär en månad.
Stoppat i 3 fiskar för 1 vecka sen, varav en fortfarande lever.
#6 - 15 februari 2008 09:15
Fiskdödar i nystartade akvarier hänger ofta ihop med att de goda bakterierna i karet inte är tillräckligt många än. Det krävs fisk för att dessa ska komma igång. Dock inte för många fiskar den första månaden.
Håller med Azur om att du nog inte behöver mickla så mycket med vattnet. Var noga med dina delvattenbyten och mata snålt första månaden, så kommer karets balans att bli bra.
Du borde kanske skaffa 1-2 fiskar till (en ciklid till?), men sedan vänta med övriga inköp tills akvariet blivit litet äldre.
Lycka till med ditt akvarium!
#7 - 15 februari 2008 09:24
Lilibet skrev:
Fiskdödar i nystartade akvarier hänger ofta ihop med att de goda bakterierna i karet inte är tillräckligt många än. Det krävs fisk för att dessa ska komma igång. Dock inte för många fiskar den första månaden.

Håller med Azur om att du nog inte behöver mickla så mycket med vattnet. Var noga med dina delvattenbyten och mata snålt första månaden, så kommer karets balans att bli bra.

Du borde kanske skaffa 1-2 fiskar till (en ciklid till?), men sedan vänta med övriga inköp tills akvariet blivit litet äldre.

Lycka till med ditt akvarium!

Ska beställa testkiten först så jag vet om mina värden måste stabiliseras eller ej. Idag ska jag köpa kalksten för att få upp pH till en normal nivå.
Sen när jag vet att de inte är något fel köper jag mer fisk.
#8 - 15 februari 2008 12:32
Var i landet bor du och har du egen brunn?
Har du kontroll mätt ditt kranvattens PH eller bara akvariets?
Är det du själv eller din zoobutik som utför vattentesterna?
Vad har du för filtrerings kapacitet?
Vilken belysning använder du?
#9 - 15 februari 2008 14:14
Gaffel skrev:
Var i landet bor du och har du egen brunn?

Har du kontroll mätt ditt kranvattens PH eller bara akvariets?

Är det du själv eller din zoobutik som utför vattentesterna?

Vad har du för filtrerings kapacitet?

Vilken belysning använder du?

Jag bor i Nykvarn strax utanför Södertälje och jag har inte en egen brunn.
Jag fick ett pH-remsa test av min NO-lärare idag och båda visade runt 6 i både Akvariet och i kranen. Det är alltså jag som utför testerna.
Jag ska beställa JBL-test kit:
Nitrit
pH
KH
GH

Filtreringskapacitet vet jag faktist inte, jag har en EHEIM mp set 60 iaf.
Har ett 45 cm långt PHILIPS Master TL-D 15W/840 som belysning.
#10 - 15 februari 2008 15:40
Jag bor i Nykvarn strax utanför Södertälje och jag har inte en egen brunn.

Jag fick ett pH-remsa test av min NO-lärare idag och båda visade runt 6 i både Akvariet och i kranen. Det är alltså jag som utför testerna.

Jag ska beställa JBL-test kit:

Nitrit

pH

KH

GH



Filtreringskapacitet vet jag faktist inte, jag har en EHEIM mp set 60 iaf.

Har ett 45 cm långt PHILIPS Master TL-D 15W/840 som belysning.


Fakta från din kommun:

Varifrån kommer vattnet?



Vårt kommunala dricksvatten levereras från Djupdals vattenverk i Södertälje via en cirka 10 kilometer lång överföringsledning till Nykvarn. Vattnets pH-värde är cirka 8,4. Vattnets hårdhet är 4-5 o dH. Stödklorering sker i Djupdal enligt Livsmedelsverkets krav.
För att säkerställa att dricksvattnet är av hög kvalitet tas vattenprover i Djupdals vattenverk en gång/vecka och i minst två fastigheter i Nykvarn en gång per kvartal.







Så du borde nog be din NO lärare skaffa nya remsor, vad jag kan se borde du ha bra vatten så skippa kalket ;)
Satsa på ett bra nitrit test och skippa dom andra för om du bara låter bli att påverka vattnet behövs dom inte riktigt.
#11 - 15 februari 2008 16:04
Fuzzop skrev:
Fakta från din kommun:



Varifrån kommer vattnet?







Vårt kommunala dricksvatten levereras från Djupdals vattenverk i Södertälje via en cirka 10 kilometer lång överföringsledning till Nykvarn. Vattnets pH-värde är cirka 8,4. Vattnets hårdhet är 4-5 o dH. Stödklorering sker i Djupdal enligt Livsmedelsverkets krav.

För att säkerställa att dricksvattnet är av hög kvalitet tas vattenprover i Djupdals vattenverk en gång/vecka och i minst två fastigheter i Nykvarn en gång per kvartal.















Så du borde nog be din NO lärare skaffa nya remsor, vad jag kan se borde du ha bra vatten så skippa kalket ;)

Satsa på ett bra nitrit test och skippa dom andra för om du bara låter bli att påverka vattnet behövs dom inte riktigt.
Hmm, lite skumt iaf att två stycken olika remsor visar samma resultat. Om jag nu skulle ha kalksten i (Det funkar väl som dekoration med?), sjunker pH-värdet till runt 7 då? Eftersom fjärilscikliden vill ha runt 6, så kan man ju ha så lågt som möjligt utan att det blir skadligt för andra fiskar.
#12 - 15 februari 2008 16:21
Vi har samma vatten troligen, och mitt tipps är att låta bli att meka med ph.
Det är mycket bättre att ha ett mindre optimalt men stabilt värde än ett värde som ibland kommer att vara optimalt.
Vill du absolut ha i nåt så prova med PMDD, gör garanterat mer skillnad/nytta än en liten ändring på ph.

Att fixera sig på ph då man har vanligt "svensson" kar är rätt onödigt oftast om man inte har nåt extremt brunnsvatten.
Jag har odlat diskus utan problem med vårt kranvatten så din fjärilsciklid kommer nog inte att ha några problem heller.

//NiXoN
#13 - 15 februari 2008 17:08
NiXoN skrev:
Vi har samma vatten troligen, och mitt tipps är att låta bli att meka med ph.

Det är mycket bättre att ha ett mindre optimalt men stabilt värde än ett värde som ibland kommer att vara optimalt.

Vill du absolut ha i nåt så prova med PMDD, gör garanterat mer skillnad/nytta än en liten ändring på ph.



Att fixera sig på ph då man har vanligt "svensson" kar är rätt onödigt oftast om man inte har nåt extremt brunnsvatten.

Jag har odlat diskus utan problem med vårt kranvatten så din fjärilsciklid kommer nog inte att ha några problem heller.



//NiXoN

Så jag ska skita i kalksten?
#14 - 15 februari 2008 17:27
Tycker du det är snyggt så kan du ha i de...
Men kalkstenen höjer kh ph och det var väl inte de du var ute efter.

//NiXoN
#15 - 15 februari 2008 17:30
Så jag ska skita i kalksten?


Jo skippa kalkstenen för den gör bara ditt vatten hårdare och det finns tex en del växter som inte gillar så det gör inte så stor nytta, jag gjorde det som nybörjare och önskar nån sagt åt mig att låta bli kalkhaltiga saker ;)
#16 - 15 februari 2008 17:47
Okey, allt jag kan göra är att vänta in att testerna ramlar ner i brevlådan då.
#17 - 15 februari 2008 18:15
Bara en fundering, hur har du gjort med vattenbyten? och ingen rengöring av filtret antar jag?
#18 - 15 februari 2008 18:18
Fuzzop skrev:
Bara en fundering, hur har du gjort med vattenbyten? och ingen rengöring av filtret antar jag?

Har imorgon haft i fiskarna i en vecka och fick rådet att börja med delvattenbyten då. Men nu när jag är osäker på pH-värdet i akvariet och i vattenkranen, därför tänkte jag vänta tills jag testat allting.
Filtret är det jag kom på idag att jag kanske skulle köpt nytt istället för att använda det gamla, det var noggrant tvättat men ändå.
#19 - 15 februari 2008 18:32
Malarna var kanske dåliga

En förklaring kan vara att de malar du köpte helt enkelt var svaga och av dålig kvalitet.
#20 - 15 februari 2008 18:40
MattiasL skrev:
En förklaring kan vara att de malar du köpte helt enkelt var svaga och av dålig kvalitet.

Har börjat tänka i dem banorna, för folk säger till mig att det var konstigt att Ancistrus malarna dog men inte Fjärilscikliden som tydligen ska vara en känsligare fisk. Det får jag ju reda på när jag testat vattnet.
Bilagor:
#21 - 15 februari 2008 19:20
Här är en kopia av Nancy Alke från östersunds akvarieföreningen. hoppas att du kan få lite tips av.
(Att ta hjälp av naturen för att få ett lättskött akvarium!

Många akvarister städar ”sönder” sina akvarier, eller rättare sagt, sin biologiska balans. Tillhör du dem som storstädar akvariet ibland, som brukar slamsuga i bottenmaterialet, eller är du på gång att starta ett akvarium för första gången, då kan det vara en idé att läsa den här artikeln.

Jag har genom åren provat i stort sett alla modeller på akvarieskötsel, men det är först nu, när jag lärt mig en del om biologisk balans, som jag fått lättskötta akvarier med vackra växter och välmående fiskar.

Det första man bör tänka på är akvariets storlek. I ett akvarium under 100 liter är det svårt att få biologisk balans, men det är inte omöjligt. Akvariet bör inte heller vara överbefolkat, man bör inte ha mera fisk än att varje cm fisk har en liter vatten. Lite mera än så går att ha, men det blir svårare och mera noga med att man inte fuskar med skötseln en endaste gång. En cm/liter gäller endast mindre fiskar, när det gäller guldfiskar och stora ciklider till exempel, så kan man ha långt mycket färre fiskar. Sedan måste man ju alltid ta hänsyn till fiskars beteende när man väljer antal fiskar, så en cm per liter är bara ett grovt riktmärke.

Det är också bra om man har minst 10% bottenmaterial och att man har ett filter som pumpar igenom akvariets volym minst två gånger i timmen. I ett akvarium över 200 liter är det bra att kombinera innerfiltret med ett ytterfilter också, allt detta för att bakterierna ska trivas.

De som sköter sitt akvarium utan att ta hjälp av bakterierna gör så att de suger upp all fiskavföring ur botten. Detta gör de med en slamsug som man kör runt i gruset. I samband med det så rengör man också filtret från allt som sugits in där. Ofta plockar man också upp inredningen och fiskarna och gör en storrengöring av akvariet då och då. Allt detta är oerhört stressande för fiskarna och sjukdomar utbryter ofta, särskilt i samband med storrengöringarna. Växterna får också minimalt med näring runt rötterna. Men hur ska man då hålla akvariet rent utan att städa?

Jo, man tar hjälp av de nyttiga bakterierna. Jag brukar säga att man behöver vårda dem lika ömt som sina fiskar, eftersom de är en förutsättning för att man skall kunna hålla ett giftfritt vatten till sina fiskar utan att få för mycket jobb. Bakterierna finns mest i bottenmaterialet och i filtret. De behöver syre och cirkulation för att överleva och de lever på ”fiskbajs” och ruttnande växtdelar, detta gör de om till växtnäring till dina växter i stället.

Det du behöver göra är att byta en tredjedel av akvariets vatten en gång i veckan, och städa innerfiltret när det blir tätt, ca varannan vecka. Men du bör inte städa filtret samtidigt som vattenbytet, utan det bör göras minst ett dygn före eller efter vattenbytet.
Det kommer att ligga lite fiskbajs och sådant på botten i början, antingen låter du det vara eller så suger du försiktigt upp det med en slamhävert ca en dm från ytan. Men du ska inte suga upp något ur bottenmaterialet. Där samlas nämligen den näring som dina växter behöver och där bor också som sagt en hel del bakterier som du behöver. Bakterierna förökar sig utifrån ”fodertillgång”, så om man låter allt ligga kvar så kommer bakterierna att föröka sig till den mängd som behövs för att ta reda på avfallet från dina fiskar och växter. Efter ca 2-3 månader har du ett vackert, grönskande akvarium utan skräp på botten. Dessutom har du ett akvarium som är ytterst lättskött. Själv sköter jag för närvarande 8 akvarier med en sammanlagd volym på ca 1500 liter, detta tar mig ca 2,5 timmar i veckan.

Det du behöver tillsätta till akvairet är så klart mat till fiskarna. Flingor och granulat skall fiskarna äta upp på MAX 2 minuter, annars är det för mycket. Bottentabletter med animaliskt innehåll använder man till t ex Botior, Corydoras och Kuhliiålar, till dessa är ca 1 tablett till 6-10 individer lagom. Algtabletter ger man till sina algätare. Där får du mata efter algtillgång helt enkelt. Finns det alger för fisken att äta så är 1-2 tabletter i veckan lagom. Finns det knappt några alger så får man öka dosen. Märker man att man börjar få mera alger i akvariet, så minskar man maten till sin algätare. På sugmalar är det lätt att se om de får nog med mat genom att deras magar är buktiga och runda när de är välnärda, blir de platta eller insjunkna så får malen för lite mat.

Växtnäring är också ett måste för vackra växter och få alger (när växterna mår bra så svälter de ut algerna). Den näring som nedbrytarbakterierna producerar behöver kompletteras med vissa spårämnen. Dessa finns färdigdoserade i speciella preparat för akvarier, TMG (tetra master grow) är min favorit. Gödningen doserar du enligt förpackningen. Det är viktigt att du använder halv dos första månaden, eftersom du annars kan få en alg explosion. På senare år har jag börjat använda mig av egenblandad gödning som kallas PMDD. Denna innehåller mera av det som växterna behöver och jag märkte skillnad inom en par veckor när jag började använda det. Förhoppningsvis kommer någon att skriva en artikel om det, annars får du gå ut och söka information på Internet, Zoopet.com är en bra källa.

Lycka till med ditt akvarium och dina bakterier nu!

Nancy Alke)
#22 - 15 februari 2008 19:25
Har imorgon haft i fiskarna i en vecka och fick rådet att börja med delvattenbyten då. Men nu när jag är osäker på pH-värdet i akvariet och i vattenkranen, därför tänkte jag vänta tills jag testat allting.

Filtret är det jag kom på idag att jag kanske skulle köpt nytt istället för att använda det gamla, det var noggrant tvättat men ändå.


Ett gammalt filter som är vältvättat funkar säkert bra, viktiga bara att du inte tvättar det under inkörningsperioden nu.
Tveka inte att göra ett delvattenbyte på 30% minst en gång per vecka närmaste månaderna, 2 byten per vecka under första månaden gör att det inte hinner bildas allt för mycket nitrit så testerna är bra att ha lite mellan bytena men vad du har för kranvatten kan du ju inte göra mycket åt så börja byta nu ;)
Fiskarna mår bäst av att ha stabila värden även om dom är lite fel så häng inte upp dig på vad dom borde ha utan låt dom anpassa sig till ditt kranvatten så lär det bli bra sen :)
#23 - 15 februari 2008 21:08
Okay, det kanske bara var malarna som var dåliga, och då skulle jag få nya av affären.











Annons