Malar, döda?

Gäst
#1 - 13 januari 2009 14:17
Hej!
Minna två malar (vet ej vilken sort, skulle inte bli så stora) avled i natt av okänd andledning. Det verkade även som om att dem inte ville äta maten jag släpptener till dem (algtabletter). Vill gärna köpa nya, men tänkte att det kunde vara bra att veta vad jag ska ändra på först.
Tack på förhand
#2 - 13 januari 2009 21:04
Corydoras (pansarmalar) gillar maltabletter med räkor o grönsaker i den heter (Novo tab) av märket JBL alla fiskar äter det o det är väldigt populärt itte så dyrt :)
#3 - 20 januari 2009 07:53
Alla malar är ju inte grönätare utan en del ska ha kött..tex röda mygg eller oxhjärta,jag försöker ge dom båda sorter så att allas behov blir tillgodosedda.
sen är ju syresättningen en viktig del,dom lever ju på botten och där kan ju syrebrist uppstå,speciellt om det matas för mycket,samt att växtdelar ruttnar där om dom inte plockas bort,detta leder ju till att syre går åt.Detta är ju mina personliga åsikter,säkert nån som har andra ideer:)Märkte detta då jag hade ett kar där 1 pump la av och det vara mycket matat,man lär sig av sina misstag,malarna satt i klasar uppe vid vatten ytan.mvh stefan
#4 - 20 januari 2009 08:08
Du har inte salt i vattnet? Corydoras tål inte salt
#5 - 20 januari 2009 11:27
Var något myt-test om det där om corydoras och salt förut och jag vet folk som har corydoras i kar där de använder salt också och det går lika bra som för alla andra fiskar.
#6 - 20 januari 2009 12:26
jag har lite salt i mitt ena kar å där la metallisarna tom ägg som blev 39 yngel som är nu ca 2cm men hade bara tur kanske
#7 - 20 januari 2009 15:30
Du kan också köpa frysta röda mygglarver det gillar mina corydoras väldigt mycket ( har 7 st ) :)
#8 - 20 januari 2009 21:30
tänk inte på att salt kan vara boven, Det är myt.

Jag har haft en rätt så hög salt halt till, C. julii, sterbai, adolfoi, aneus, arcuatus. och ingen av dom har vissat missnöje av saltet.

prova gärna att mata 1 timme efter att lampan har släkts, när många av dom andra fiskarna sover. Nästan alla malar är nataktiva.

Är du inte vaken då kan man alltid skaffa en foderautomat som sköter det åt dig.
#9 - 20 januari 2009 21:32
Måste även fråga är det Pansarmalar eller sug-malar som dog för dig?

Känns som att frågan handlade om sug-malar men alla andra gick direkt in på pansarmalar.
#10 - 20 januari 2009 22:53
Fösen skrev:
Du kan också köpa frysta röda mygglarver det gillar mina corydoras väldigt mycket ( har 7 st ) :)
Rekommendera helst inte ett foder som är starkt allergent, har väldigt lågt näringsvärde samt misstänks ligga bakom många utbrott av flagellat sjukdomen bukvattusot.
Bilagor:
Gäst
#11 - 21 januari 2009 16:50
smegga skrev:
Måste även fråga är det Pansarmalar eller sug-malar som dog för dig?

Känns som att frågan handlade om sug-malar men alla andra gick direkt in på pansarmalar.

Jo nog var det sugmalar allt!
Det visade sig att nybörjare som jag är hade jag ingen aning om detta med att få igång en bra bakteriekultur. Nu har karet stått ett tag med extra bakterier och inga andra fiskar har dött. Imorgon skall jag köpa nya malar/mal och jag undrar om någon har nåt förslag. Akvariumet är ganska litet så inte någon art som blir bjässar.
#12 - 23 januari 2009 01:13
Oxhjärta!! man ska helst inte utfodra med kött från varmblodiga djur, om det inte ingår i frysfoder ex discusfoder. varför inte?! för att det är för mycket proteiner i "köttet" som i sin tur göder tarmflagellater(som finns naturligt i tarmen)och har man riktig otur så kommer dessa fulingar ut i vattnet och sätter sig i pumpar o.d. vilket ger en högre nitrit halt i vattnet för flagellaterna "slår ut" de nyttiga bakterierna i filtermaterialet Fiskarna magrar oftast av och det kan ske fort på bara någon dag! de blir oftast förgiftade! tarmarna kan man säga slammar igen och syre upptagningen i blodet försämmras fisken dör av syrebrist och kvävs.
#13 - 29 januari 2009 12:49
Jag kör med salt..inga stora mängder men har alltid gjort det..mina cory har inte mått dåligt av det..dom äter o växer o mår bra..sen är väl aldrig överdosering o rekommendera..är kanske det som startat myten???
#14 - 29 januari 2009 12:53
Ang köp av malar,,,ska du ha dyra eller bara nåt som städar??Ancistrus..billig o bra...blir väl typ 14 cm eller nåt åt det hållet..vill du ha snyggare malar så kan du ju köpa nån av släktet peckoltia,dom brukar hålla sig i längd upp mot 15 cm..finns säkert variationer där ..kolla på planetcatfish.com

Annons