Malar bara dör?

#1 - 28 oktober 2004 20:30
Hejsan
Har ett otroligt stort problem.
Det är så att jag har nu under 3 veckors tid försökt att skaffat mig en mal. Vi har köpt 3 dyra malar alla olika som äter bara grönt, men vid första köpet dog malen efter en natt, vid andra köpet dog malen efter 2 nätter vid tredje köpet dog malen efter 4 timmar. * jag har typ väntat ca: en vecka innan jag köper en ny*

Vi har fiskar i akvariumet som har varit igång nu ca: 3 månader. Akvariumet är 90 liters och vi har aldrig ALDRIG haft några problem med fiskarna.

Det är lagom grönt på stenar osv så malen ska ju trivas. Jag förstår absolut inte nu vad felet kan vara. Jag har ett annat akvarium och där har aldrig någon mal dött nu eller tidigare. Fast jag har en stor kunskap om fiskar så är detta helt nytt.

Snälla HJÄLP mig snabbt.
mvh Tobbe
#2 - 28 oktober 2004 20:36
Har du koll på vattnet? Nitrit/nitrat? Vilka andra fiskar har du som funkar bra i det karet? Koppade du in dom ordentligt? Det är skumt att dom dör så fort. Om det är något som blivit knas med vattnet så kan ju dom fiskar du har där sakta vant sig, kanske.
#3 - 28 oktober 2004 20:42
Kanske skall du byta tattnet i ditt nya akvarie å ta från det gamla på så sätt kan du späda ut eventuella problem
#4 - 28 oktober 2004 20:44
Sen kan man ju fundera på om alla malarna kom från samma ställe? Och vilken slags malar det var?
#5 - 28 oktober 2004 22:31
Hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?
Har du mätt NO2 i akvariumet?
Andra viktiga värden är pH, gH och kH.
Använd titreringstester (vätsketester). Teststickor (papperstester) är alltid för osäkra och ger fel värden. Titreringstesten KAN ge fel på NO2 (och NO3) om de är gamla. Men tillräckliga nya ger alltid bättre/säkrare avläsningar än teststickor.
#6 - 30 oktober 2004 01:57
Vad är det för malar du har provat? En del arter är känsliga för tex salt, och många ska koppas i väldigt försiktigt.
#7 - 19 november 2004 16:35
Jag har själv haft det problemet.
När jag började granska problemet.
Så var det sanden som jag hade i akvariumet som gjorde att
mina malar dog.
Jag hade svart sand i.
Som var aktivtkol(Liten del) även i sanden.
Det gjorde att mina malar dog.
Kolla hur nitrat är?
malar är känsliga för det.
#8 - 23 november 2004 08:35
Ursprungligen skickat av Steveen

Så var det sanden som jag hade i akvariumet som gjorde att

mina malar dog.

Jag hade svart sand i.

Menar du att sanden gjorde att malarna dog? Jag har nämligen samma problem! Har svart rådasand och alla L-malar jag stoppar i dör efter ett tag. Vattenvärdena är bra och pansarmalar och gurami mår finfint!

Finns det inga andra algätare som går att ha istället? Black Molly? Har nämligen massor av alger. :-(
#9 - 23 november 2004 10:04
Svart sand kan ta livet av pansarmalar, som blir av med skäggtömmarna om sanden är vass.
När L-malar dör i förtid beror det - enligt min erfarenhet - på stress, svält , sjukdomar/parasiter eller föroreningar i vattnet. Ofta i kombination.
mvh Daniel
#10 - 23 november 2004 10:38
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=270
Siamesisk Algätare är en väldigt duktig algätare. Dessutom är den väldigt aktiv och rolig att titta på. Se upp så att du inte får en Flying Fox i ställer för en siames. De är svåra att hålla isär.

Bäst håller du dem i ojämna antal 3, 5 osv fungerar bra. Jag har 3 stycken siameser och en L148 i mitt 200-liters akvarium.
#11 - 23 november 2004 10:50
Ursprungligen skickat av daniel60

Svart sand kan ta livet av pansarmalar, som blir av med skäggtömmarna om sanden är vass.

Pansarmalarna mår finfint och har gjort det länge.

Ursprungligen skickat av daniel60

När L-malar dör i förtid beror det - enligt min erfarenhet - på stress, svält , sjukdomar/parasiter eller föroreningar i vattnet. Ofta i kombination.

Hmm... De verkade inte stressade och hade MASSOR av alger och fick annan mat. Hur får jag veta om det finns parasiter i? Finns det parasiter eller föroreningar som bara biter på L-malar? Vattenvärdena är bra (visserligen enligt provstickor) och jag byter 30% varje vecka. Jag törs ju heller inte hälla i salt eftersom jag har pansarmalar.
#12 - 23 november 2004 10:51
Glöm inte bort att akvariet skall vara strömt och väl syresatt för att L-malar ska trivas. Det räcker med att rikta utblåset mot ytan så det sätts i rörelse så blir det syre i vattnet, men kraftig cirkulation är ett krav för L-malar.
#13 - 23 november 2004 11:07
Ursprungligen skickat av thorre

Siamesisk Algätare är en väldigt duktig algätare. Dessutom är den väldigt aktiv och rolig att titta på. Se upp så att du inte får en Flying Fox i ställer för en siames. De är svåra att hålla isär.

Kanske något att fundera på...
#14 - 23 november 2004 11:10
Ursprungligen skickat av rennicke

Glöm inte bort att akvariet skall vara strömt och väl syresatt för att L-malar ska trivas. Det räcker med att rikta utblåset mot ytan så det sätts i rörelse så blir det syre i vattnet, men kraftig cirkulation är ett krav för L-malar.

Har ett Eheim 2213 med strilrör vid ytan i det akvariet (105 liter). Räcker inte det?
#15 - 23 november 2004 15:33
Hej!
Jag hadde ett kar en gång som mina malar dog på ett eller två dyngn,dom andra fiskarna var det inga problem med.
En kväll när jag släppte i en ny mal så simma den direkt till hörnan och sög sig fast på silikonen,två timmar efter var den död.
Jag tror att dett karet var lagat med fel silikon efter en läcka en sån med antimögel medel i.

[:-127]
#16 - 23 november 2004 18:10
Ursprungligen skickat av padraget

Jag tror att dett karet var lagat med fel silikon efter en läcka en sån med antimögel medel i.
Tanken har faktiskt slagit mig också. Jag har nämligen köpt akvariet begagnat. Det vore i så fall klantigt att ta fel sorts silikon.
#17 - 23 november 2004 19:35
Det finns ett näringstillskot man kan köpa till malar... 80% av alla malar dör om dem inte får nån form av näringstillskott för eller senare... Speciellt i ett nystartat akvarium. Finns nåt som heter ALGAE WAFERS har jag kört med i några månader nu funkar bra..
#18 - 23 november 2004 20:09
jag tycker att flying fox är bättre dom äter trådalger och liknande hätte bra men dom där siames fiskarna är säkert bra dom med ta lite av båda
#19 - 23 november 2004 20:11
Ursprungligen skickat av Tronicc

jag tycker att flying fox är bättre dom äter trådalger och liknande hätte bra men dom där siames fiskarna är säkert bra dom med ta lite av båda

Tror mer på siamesterna eftersom de anses vara de bästa algätarna av många. Inklusive zoopet.com (kolla länken)
#20 - 23 november 2004 20:21
ok siameserna kanske är bättre men det finns en alg (vet inte vilken) som bara flying fox äter, kanske är det den men vet ej
#21 - 23 november 2004 20:24
Siamensisar är betydligt bättre på att äta alger än flying fox. Dessutom trivs siamensis bäst i stim (fler som gör nytta) medan flying fox inte verkar gilla sina artfränder något vidare. Har aldrig hört talas om att flying fox skulle vara den enda till att äta en viss sorts alg, vart kommer detta påstående ifrån? *nyfiken*
#22 - 23 november 2004 20:41
Samtliga bilder på den länken visarCrossocheilus siamensis, dvs siamesisk algätare.

Den är ypperlig på just tofsalger och den trivs bäst i stim.

Att den säljs som flying fox ibland gör det bara förvirrande efterssom det finns en annan fisk som också har det handelsnamnet. Den andra "flying fox" ser ut så här:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=274

Den äter inte alger, den trivs inte i stim och den är en stygg j-vel.

Sen finns det ju affärer som säljer "siamesisk flyin fox", utan att veta vilken art dom säljer.

Själv föredrar jag latinska namn, då blir det ingen förvirring.
MVH
Magnus

Annons