Malar äter inte tabletterna!

#1 - 29 mars 2008 21:49
Hallå!
i mitt 120 liters kar så har jag 1 Ancistrus mal och 2 st praktbotior, det verkar som om dom alla 3 äter alger och det mellan gruset på botten, men dom bryr sej inte alls om mina fodertabletter som jag ger dom!
Är det för att dom redan är mätta eller för att dom inte märker ? vad ska jag göra?
#2 - 29 mars 2008 21:54
Det kanske e så skitigt i akvariet så de e mätta :D Men ibland så flyger maten runt på botten så dom kanske får tag i det ,

Du vet att dom inte "tuggar" i sej maten utan suger typ..

Hoppas det går bra i fortsättningen av mitt tips.
#3 - 29 mars 2008 21:56
Okej!
Kan man märka på nåt sätt om dom inte mår? om dom får för lite mat, beter dom sig konstigt då?
#4 - 29 mars 2008 22:12
Prova lite olika sorters tabletter...
#5 - 29 mars 2008 22:27
Jag har Nutrafin " basix " - Staple food tablets och
Sera Wels- chips till mina 4 Ancistrus och 4 praktbotior.
De älskar detta.
Varje dag vid 11 tiden så ligger de och väntar i samma hörne
som jag brukar ger dem mat.
Undra om de kan klockan ;)
Mvh Wilda
#6 - 30 mars 2008 22:07
Jag har också skaffat fodertabletter till min mal, men mitt problem är att han aldrig får en chans att äta den. Släpper jag ner en sån så går guldbarber, platy och framförallt min slöjstjärt till attack gör slut på den på kort tid?! Men malen verkar ha det bra och visar inga som helst tecken på att må dåligt. Förutom då att han ständigt envisas med att ligga upp och ner i sitt gömställe, men det är väl troligen inte förknippat med maten :)
#7 - 30 mars 2008 22:15
okej lets see.

1, hur stora är praktbotierna samt malen. Du bör veta att praktbotier, speciellt i små exemplar vilket jag anar att du har är riktigt skygga då de är i för litet antal, för övrigt så ska du ha en grupp på minst 5-6st Vilket du knappast kan ha med tanke på att ditt akvarium är för litet för fisk som blir såpass stora som praktbotier.

Det låga antalet samt att det är små exemplar resulterar i extrem skygghet i de flesta fallen.

2, malen är en annan femma, har ingen aning om varför den inte käkar, du kan dock testa dig fram genom olika typer av foder. Funkar inget så kan du gå till nån butik och köpa en riktigt riktigt ljusgrön växt vars blad ser riktigt ömtåliga ut. Detta är mat för malar och praktbotier. Du märker att dem käkat genom att växten tagit skada ;)

Om fiskarna är nyköpta så är det tålamod som gäller, tar ett tag tills de vågar sig fram för att käka. Kan ta dagar eller veckor, låt det dock inte gå för lång tid för då är det något annat som är fel.
#8 - 30 mars 2008 22:20
Dessutom kan det bero på att du matar när ljuset e på. Dom vill för det mesta ha mat när det e mörkt. Om det nu e så att du mar´tar då du har tänt vill säga. Pröva att mata ca en timme efter du släckt & kolla ifall det går bättre. Du kan oxå lägga i gurka som du trär på en tesked & sänker ner, eller zuccini. Släng ner några skalade frysta ärtor emellanåt. Det älskar mina! Ombyte förnöjer heter det ju :-)
#9 - 31 mars 2008 04:11
EvaPeva skrev:
Ombyte förnöjer heter det ju :-)

Det där stämmer nog bra men man bör tänka på att fiskarna ibland måste lära sig att äta den maten som ges... visst foder äter dom med en gång medans andra sorters foder kan ta några dagar lära in.

Vissa fodersorter fungerar helkasst om man inte tillför trä som malarna kan gnaga på. Variera kosten men se till så det alltid finns en sort som basföda som malarna får några ggr i veckan som dom kan äta av ifall den vägrar äta det du provar med dom andra dagarna.

Annons