Malar/algätare som dör

#1 - 2 augusti 2006 15:53
Jag startade upp ett nytt 110-litersakvarium (mitt första egna) för 5,5 veckor sen. Har sedan dess försökt med två malar/algätare men båda malarna har dött efter kort tid. Ska försöka beskriva miljöerna lite för att se om ni kan hjälpa mig med orsakerna till varför de dör.

Akvariet är som sagt 110 liter och däri har jag nu 20 kardinaltetror, 8 sebrafiskar, 4 guramier och 4 pansarmalar. Byter cirka 30% av vattnet en gång i veckan. Kollar regelbundet värdena och allt är okej och övriga fiskar verkar må väldigt bra. Det enda skulle väl vara temperaturen då som ibland stiger över 26*C när det är riktigt varmt ute, men då försöker jag kyla ner akvariet med kylklampar. Försöker hålla tempen på 25,5-26*C. Har matat varannan till var tredje dag och slängt ner såna tabletter som malarna kan nå.

Första malen var en cirka 6-7 cm lång ancistrus. Den var aktiv första dagen, simmade runt och sög lite på rutorna, men sen låg den mest under mangroveroten och gömde sig. På den tredje dagen blev det dock liv i den och då började den simma upp till ytan och hängde sig mot rutan där. Den betedde sig väldigt konstigt. Sen började den dala baklänges och "trillade ner" på botten ett par gånger. Sen dog den efter ett par minuter.

Sedan väntade vi cirka fyra veckor med att skaffa en ny algätare (en kinesisk algätare). Då hade det hunnit bli lite mer alger i akvariet. Men algätaren låg mest under roten och gömde sig. Den var nästan aldrig ute och rörde sig utan låg under roten i fem dagar. Såg aldrig att den åt något. På den sjätte dagen låg den under en växt och efter en stund låg den på rygg och var död.

Varför vill de inte äta alger? Varför är de så inaktiva? Mina föräldrar hade ancistrus när jag var yngre och den sög alltid på rutorna och simmade runt. Eller har vi bara fått dåliga exemplar? Är det nåt med värmen, foder, vattenkvalitet eller vad kan det vara? Eller kan det vara så att de var känsliga bara för att de var så små?

Vad tror ni?
#2 - 3 augusti 2006 06:53
En 6-7 cm ancistrus är inte så liten, så den borde inte vara känslig. Men du har ju väldigt mycket fisk redan, trots att akvariet är ganska nystartat. I nystartade akvarier bör man vara försiktig och ta det lugnt med att sätta i nya fiskar. Skulle tro att det är det som är problemet...
Du kollar värdena, men vilka värden är det du kollar? När det gäller temperaturen så tycker jag inte det finns någon anledning till att kyla ner bara för att temperaturen stiger över 26. Matning varannan till var tredje dag låter väldigt lite, men det kanske är för att akvariet är nytt? Jag tror i alla fall inte matningen är problemet.

(Läs förresten om kinesiska algätaren här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276 Det verkar inte vara någon trevlig fisk ;))
#3 - 3 augusti 2006 07:54
Just vad är det för värden ? Tycker också det är mycket fisk för ett så nystartat kar. Malar är extra känsliga för höga nitrithalter så det skulle kunna vara en förklaring.
Sen har jag för mig att de flesta akvariefiskar vill ha 26-28 grader. Är olika för olika arter men för vanliga sällskapskar brukar det vara det man rekommenderar.
Jag har haft 31,5 grader utan att någon fisk verkar brytt sig. Vi har 30 grader i lägenheten konstant under sommaren så några frysta petflaskor kyler en liten stund, men i så varmt vatten tinar de ju på några minuter, så frågan är om det ger så mycket att hålla på och kyla.
#4 - 3 augusti 2006 10:37
När det gäller fisktätheten så hade vi bara 10 kardinaler, 8 sebrafiskar och 2 guramier fram tills för en vecka sen ungefär, och dessa har vi införskaffat i omgångar så att det inte ska bli för många nya fiskar på en gång.

Mäter KH, pH och nitriten och nitritvärdet är jättelågt så jag antar att det inte är det? De övriga värdena är bra. Alla de andra fiskarna verkar må jättebra, de är pigga och så.

När det gäller matning så följer vi råden att inte mata så ofta i början för att akvariet är nystartat och för att det inte ska bli så mycket alger. En akvarist vi pratade med föreslog att vi skulle mata max var tredje dag första månaden och det har vi gjort. Nu har vi gått över till varannan dag och ska snart börja med varje. Försöker att inte mata så mycket utan att de ska hinna äta upp allt på nån två minuter max.

När det gäller värmen så har vi tre gånger varit med om att vi kommit hem på kvällen och funnit att hälften av fiskarna simmar längs ytan och hälften längs botten. De har då tappat färgen lite (tex kardinalerna visar inte den röda färgen) och är inaktiva. Då har vi kollat på tempen, kylt ner akvariet lite med kylklampar och fiskarna har blivit normala inom nån fem minuter. Vid dessa tillfällen har vi också tagit de tre tester jag nämnde ovan, men dessa har visat samma resultat som innan, så det verkar ju inte vara någon ändring där. Detta kanske inte har något med temperaturen att göra, men det verkar ju bli normalt igen när vi kyler ner vattnet lite.

Sen det om den kinesiska algätaren då.. Den var ett felköp! Vi ångrade oss lite när vi kom hem och insåg att vi hade misstagit oss. Menmen... nu är ju den borta och vi tänker inte köpa en likadan. Det blir nog otocinclus eller ancistrus nästa gång tror jag. (om nu malar vill bo i vårt akvarium alls då vill säga... :-/ )
#5 - 3 augusti 2006 11:31
Tycker det låter konstigt att de skulle vara så besvärade av 26 gradigt vatten att de kippar vid ytan. Stämmer termometern verkligen?

Vill du ha tips på en bra och tålig algätare så kan jag varmt rekommendera Parotocinclus spilosoma. Kanonduktig på att äta alger utan att ge sig på växter. Fast du kan ju vänta med att skaffa dem tills du vet vad som är fel i karet. :)
#6 - 3 augusti 2006 12:13
När du har så mycket fisk i det lilla akvariet bör du ha ett rejält filter, annars kan du få nitrit. ett tips är att söka i forumet för där står massor om just nitrit.

när fiskarna är uppe vid ytan och hyperventiliterar kan det vara tecken på syrebrist, sätt pumpens utblås vid ytan för att förbättra syresättningen.
Syresättningen är sämre i varmare vatten än i kallt, så därför är det viktigt att utblåset på pumpen sitter vid ytan.

Vad är det för test? Jag har bara ett enda test och det funkar för mig, det är JBLs nitrit-test, det tycker jag du ska skaffa dig. Jag gissar på att du har nitrit hos fiskar. Om du mäter med såna där multisticks är de inte så bra.. har läst att de kan visa fel.

Såå inga fler fiskar och flytta utblåset och håll koll så att ingen dör..om fiskar ligger döda på bottnen tar det ännu mer syre och vattnet blir sämre..
#7 - 3 augusti 2006 15:08
Inga fiskar kippar efter luft (förrutom den malen som vi hade i början, den var uppe vid ytan (såg inte om den kippade eller inte) några minuter innan den dog) så jag har inte sett att någon annan fisk visat tecken på syrebrist i vårt akvarium.

Men jag ska kolla lite på filter, utblås och nitrit, det kan ju alltid vara bra! (och jag ska inte ha några fler fiskar nu, det är fullt!) ;-)

Jag har seras No2-test (sen har jag KH och pH-test också, men alla är separata test i olika förpackningar) så jag antar att det är bra?

Var och pratade lite med en akvarieaffärsägare idag och han föreslog att vi skulle vänta ett tag och sedan prova med en ny fisk. En liten större ancistrus eller pleco ska ju vara rätt tålig. Men jag ska kolla upp den där algätaren Eurydike! Tack för tipset! :-)

Så det hela ordnar sig nog! Tack för alla tips!
#8 - 4 augusti 2006 08:33
testerna är säkert bra, bara det inte är multisticks :)

plecos blir alldeles för stora för ett 100l..

lycka till med fiskarna :)
Lena-Maria
#9 - 4 augusti 2006 09:39
Hej Jag har kört Ancistrus i över 10 år och ganska framgångsrikt avlat fram 3-6 kullar/år. Jag håller med tidigare inlägg om lite för mycket fisk och om syrenivån, men beroeende på hur din burk ser ut kan det också vaara vattenbytena som spökar. De är noga med avvägningen dvs hur mycket luft de har med sig för att balansera sig. När men byter mycket vatten ofta blir de lätt stressade har jag märkt. Malarna klarar sig bra med vattenbyten varannan var tredje månad hos mig, men det är klart att övriga fiskar vill ha bytt oftare så det är en avvägning.
#10 - 4 augusti 2006 09:45
nitritvärdet är jättelågt

Det ska inte vara jättelågt, det ska vara noll och inget annat!!! Dessutom undrar jag om du använder teststickor, de är aldrig rättvisande utan ett dropptest är att föredra.

Jag har massor med Ancistrusar i alla möjliga åldrar och jag måste säga att de symtom du beskriver är typiska för nitrit.
#11 - 4 augusti 2006 17:42
Tant Nancy: Jag har ett dropptest och det visar jätteljust gult vilket är lägsta nivån på det testet = 0 (dvs. det jag menar med "jättelågt", ledsen om jag är otydlig)

Men borde inte de andra fiskarna reagera om det var nitrit? Eller är malar/algätare extra känsliga kanske och reagerar tidigare?

NKPG: Ja, det är ju frågan hur ofta och hur mycket vatten man ska byta då? Kan ju testa att göra färre och mindre vattenbyten i början sen när jag köper nästa mal (vilket lär bli om ett tag) så att den inte blir så stressad. Men inte för sällan/lite så att det blir för dåligt för de andra fiskarna då så klart.

Lenis3: Yep, tanken var i så fall att flytta över plecomalarna till mitt nya akvarium sen när de blev större. Men jag vill nog helst ha ancistrus ändå så att de kan stanna kvar. Det var mer ifall plecos skulle vara tåligare eller så..?

Tycker ni att jag ska göra mig av med lite fisk? Jag hade i alla fall räknat på den där 1 cm fisk per liter-regeln och då blir det cirka 90 liter av 110, så jag tänkte att det var okej. Men det kanske inte funkar ändå?
#12 - 4 augusti 2006 21:57
[quote=Safireee]Tycker ni att jag ska göra mig av med lite fisk? Jag hade i alla fall räknat på den där 1 cm fisk per liter-regeln och då blir det cirka 90 liter av 110, så jag tänkte att det var okej. Men det kanske inte funkar ändå?[/quote]
Jag tycker det låter som lite för mycket fisk i det karet. Karet är ju dessutom nystartat vilket brukar vara en riskabel kombination... Visst kan det fungera, men det ställer ju större krav på att man sköter karet noga. Tycker annars det låter som att du varit noggrann med allt annat. :)

Om du räknar 1cm/liter-regeln så blir det ju mer än 90 liter ;). Jag tror man brukar räkna på hur stora fiskarna kommer att bli och då är ju bara tetrorna uppe i 100 liter. [:o] Så visst är det mycket fisk...
#13 - 4 augusti 2006 23:26
[quote=NKPG]Hej Jag har kört Ancistrus i över 10 år och ganska framgångsrikt avlat fram 3-6 kullar/år. Jag håller med tidigare inlägg om lite för mycket fisk och om syrenivån, men beroeende på hur din burk ser ut kan det också vaara vattenbytena som spökar. De är noga med avvägningen dvs hur mycket luft de har med sig för att balansera sig. När men byter mycket vatten ofta blir de lätt stressade har jag märkt. Malarna klarar sig bra med vattenbyten varannan var tredje månad hos mig, men det är klart att övriga fiskar vill ha bytt oftare så det är en avvägning.[/quote]

Funderar på en sak, hur snabbt växer dina Ancistrus ?
Vi byter vatten varje dag hos våra, dock inte så mycket (10-20%).

//Calle
#14 - 5 augusti 2006 16:53
[quote=mmm]Jag tror man brukar räkna på hur stora fiskarna kommer att bli och då är ju bara tetrorna uppe i 100 liter. [:o] [/quote]

Oj! Jag tänkte nog snarare på hur stora de är just nu. [:o] [8)]
Men då får jag se till att fixa något... Fiskarna är ju väldigt små än så länge, men det är ju inte så bra om det blir överbefolkat! Tack för att du sa det! :)
#15 - 5 augusti 2006 22:23
mina växer helt olika, vissa har inte ens vuxit, vissa stora som fan, beror nog på deras apetit eller gener må jag tro...
#16 - 7 augusti 2006 11:42
När jag fått en kull så plockar jag upp så mycket jag får tag på och kör dem i en egen burk , där jag på bodybuildar viss bulkar upp dem så fort som möjligt - lite mat men ofta upp till 4 ggr/dag. De är klara att gå till försäljning när de inte är "genomskilnliga" i bukskinnet dvs. då det finns färg på magen så att säga,det tar allt från 4-12 månader tror jag -beroende på kullstorlek och akvarie storlek och mattillgång. Jag blandar dock kullar( för att inte ha så många akvarierigång)så de är alltid olika stora.
Madguppy - de är alltid några som är starkare varje kull därför växer de olika och som du uppmärksammat så kan det skilja förvånande mycket.
#17 - 7 augusti 2006 11:44
Glömde lägga till att när buken fått färg brukar de vara ca 3-5 cm. Min akvarie affär säger att när skinnet färgat upp så blir de tåligare. Kan väl jämföras med att de slutar att vara barn så att säga.

Annons