Jag startade upp ett nytt 110-litersakvarium (mitt första egna) för 5,5 veckor sen. Har sedan dess försökt med två malar/algätare men båda malarna har dött efter kort tid. Ska försöka beskriva miljöerna lite för att se om ni kan hjälpa mig med orsakerna till varför de dör.
Akvariet är som sagt 110 liter och däri har jag nu 20 kardinaltetror, 8 sebrafiskar, 4 guramier och 4 pansarmalar. Byter cirka 30% av vattnet en gång i veckan. Kollar regelbundet värdena och allt är okej och övriga fiskar verkar må väldigt bra. Det enda skulle väl vara temperaturen då som ibland stiger över 26*C när det är riktigt varmt ute, men då försöker jag kyla ner akvariet med kylklampar. Försöker hålla tempen på 25,5-26*C. Har matat varannan till var tredje dag och slängt ner såna tabletter som malarna kan nå.
Första malen var en cirka 6-7 cm lång ancistrus. Den var aktiv första dagen, simmade runt och sög lite på rutorna, men sen låg den mest under mangroveroten och gömde sig. På den tredje dagen blev det dock liv i den och då började den simma upp till ytan och hängde sig mot rutan där. Den betedde sig väldigt konstigt. Sen började den dala baklänges och "trillade ner" på botten ett par gånger. Sen dog den efter ett par minuter.
Sedan väntade vi cirka fyra veckor med att skaffa en ny algätare (en kinesisk algätare). Då hade det hunnit bli lite mer alger i akvariet. Men algätaren låg mest under roten och gömde sig. Den var nästan aldrig ute och rörde sig utan låg under roten i fem dagar. Såg aldrig att den åt något. På den sjätte dagen låg den under en växt och efter en stund låg den på rygg och var död.
Varför vill de inte äta alger? Varför är de så inaktiva? Mina föräldrar hade ancistrus när jag var yngre och den sög alltid på rutorna och simmade runt. Eller har vi bara fått dåliga exemplar? Är det nåt med värmen, foder, vattenkvalitet eller vad kan det vara? Eller kan det vara så att de var känsliga bara för att de var så små?
Vad tror ni?