KAn det ha någonting att göra med fodret. Har det funnits alger i ditt akvarium? Om inte har de fått ngt tillskots foder i stället?
Har du andra fiskar i itt akvarium vilka klarar sig bra??
Jenny
Tack för svaren. Vi har två olika akvarier, det ena igång sedan ett par år och det andra sedan november. Malarna har dött i omgångar i båda.
Den stora plecon är nu väldigt utmärglad (han har funnits i akvariet ca 6 veckor).
Jag har gett malarna maltabletter några gånger.
Vattenkvaliten vet jag inget om förutom att det är förhöjda kopparhalter.
Akvariet städas en gång i veckan då en fjärdedel av vattnet byts ut. Jag dammsuger botten varje vecka.
De andra fiskarna (Malawi och scalarer)ser ut att må bra.
har du bara malar i akv? jo..det kan va såhär...du kan ha nitrit i vattnet..om du vill vara säker, så köper du ett nitrittest i akv, affären, men du borde byta ut allt vatten, rensa grusen, tväta av växterna..ja allt du har i akv....hoppas att det går bra!
Koppar är giftigt i ganska små mängder för fiskar, så vad menar du med förhöjda kopparhalter...hur höga?
Gett maltabletter några gånger..hm, han ser ju utmärglad ut så han borde få mat varje dag eller hur. Nu har du malawi ciklider i karet och de brukar inte lämna några rester efter sig precis så vill du att malen skall klara sig får du flytta den till ett eget eller lugnare kar så den får en chans att äta upp sig och komma i form, sedan kan du flytta tillbaka den så kommer den att kunna ta för sig bland de andra fiskarna.
malar behöver mat lika mycket som andra fiskar "slängt i några maltabletter ibland" verkar inte tillräckligt. Bara å börja mata ordentligt med gurka, skalade ärtor, squash, zucchini, maltabletter, å lite frysfoder på nätterna.