malande ljud från Eheim 2128 (Termo)

#1 - 4 december 2003 12:02
Hej !

Jag fick min Eheim 2128 från Aquaristic igår. Den är igång nu och jag undrar över en sak.
När jag har ställt in den på fullt utblås så låter den mer än när spaken för justering av flödet, är i mittenläge ungefär. Det är ett spåradiskt malande ljud och kommer närmast från slangkopplings hållet, vad jag kan bedöma. Det här ljudet hörs inte när spaken är i mittenläge, som sagt.
Är det någon som märkt detta ? Det är kanske något vanligt ?!
För övrigt tycker jag att den låter mer än jag hade hoppats, i alla fall mer än min gamla Fluval 303. Å andra sidan har den högre kapacitet, så...
#2 - 4 december 2003 12:06
Du får gärna återkomma med hur du upplever filtret, jag är mycket sugen på ett likadant själv, inklusive värmardelen, hur funkar installationen av den?

Jag har hört att bollen som visar smutsigheten kan väsnas, det kanske är den?
#3 - 4 december 2003 14:19
Ursprungligen skickat av hgus

Du får gärna återkomma med hur du upplever filtret, jag är mycket sugen på ett likadant själv, inklusive värmardelen, hur funkar installationen av den?

Det var inga problem och instalera värmaren. Bara och följa manualen.
Filtret är annars jätte lätt och starta, öppna, byta filter material. Mycket bättre än Fluval 303. Jag lyckades int få loss pumpen från behållaren igår. Irriterande !! Får se om det går idag !

Kanske det !

#4 - 4 december 2003 15:37
fick idag mitt eheim ytterfilter 2028
säger bara det ska man köpa ett ytterfilter och märket eheim ska man hel klart ta det från Aquaristic .kolla bara priset mot sverige mitt filter kostade med frakt hem till dörren + lite keramikrör 1600 om du skulle köpa det från typ akvarielagret i stockholm så får du med samma filter betala 2995 + frakt skaplig skillnad tycker jag sett även samma filter för 2500 men iget slår ju 1600
hurra för Aquaristic =P
#5 - 4 december 2003 15:54
Hallåj.. jag har länge tänkt beställa ett nytt eheim-filter 2028 på aquaristic. Hur har ni gjort med betalning ? som fattig knegare har jag ju inte visa-kort... om man väljer cash on delivery.. ska man betala i euro då..?? eller blir det om postförskott... ? Kanske jag som bara är trög.. :-)
#6 - 4 december 2003 16:00
Jag menade mest hur givaren ser ut och fungerar, anledningen för mig att köpa ett termofilter vore nämligen att min sköldpadda brukar upp värmaren ur vattnet så den går sönder sisådär en gång om året, men då undrar man ju hur givaren ser ut, sitter den stadigt? är den stor?
#7 - 4 december 2003 16:18
Ursprungligen skickat av hgus

Jag menade mest hur givaren ser ut och fungerar, anledningen för mig att köpa ett termofilter vore nämligen att min sköldpadda brukar upp värmaren ur vattnet så den går sönder sisådär en gång om året, men då undrar man ju hur givaren ser ut, sitter den stadigt? är den stor?

Givaren är ca 10 cm lång och ca 1cm i diameter. Den ska fästas direkt under vattenytan med 2 st sugproppar. Den sitter stadigt också.
#8 - 5 december 2003 11:49
tiger om du beställer och betalar cash on delivery.. så kommer paketet till dörren med budbil och han vill ha kontanter svenska sådana dom räknar om euron
#9 - 5 december 2003 11:53
amel!!!!
hur gick det med ditt ljud från pumpen???
mitt nya 2028 har ett skrovlande ljud typ :när magen kurrar jajaj inte vet jag men har ett litet störande skrap/skrovlande ljud som inte mitt andra lite äldre 2028 har
suck lite irriterrade men men
har du kvar ditt ljud eller
tittade lite på rotorn och såg att magneten var liet lite skadad vet inte om det har någon betydelse
hör gärna av dig om du fått bort ditt ljud
#10 - 5 december 2003 14:31
Ursprungligen skickat av hollowman

amel!!!!

hur gick det med ditt ljud från pumpen???

mitt nya 2028 har ett skrovlande ljud typ :när magen kurrar jajaj inte vet jag men har ett litet störande skrap/skrovlande ljud som inte mitt andra lite äldre 2028 har

suck lite irriterrade men men

har du kvar ditt ljud eller

tittade lite på rotorn och såg att magneten var liet lite skadad vet inte om det har någon betydelse

hör gärna av dig om du fått bort ditt ljud

hej hollowman,

Jag har kvar precis det ljudet som du beskriver när filtret är intställt på max, dvs när adapter spaken är i sin start position, du vet vad jag menar

När spaken är i mitten ungefär så är det ljudet borta.Jag har inte kollat på rotorn.
Tycker också att det ljudet är störande när det är tyst i rummet.
#11 - 5 december 2003 15:10
har testat lite mer nu och jag har samma fel som amel har jag nu konstaterat när det är när den står på max så låter den och när man drar ner spaken lite och stryper den lite så slutar ljudet
konstigt
kan det vara att den får för lite motstånd själva motorn"rotern"
för eheim vissar ju vad man ska ha i ytterfiltert (keramikrör m.m jag har myckket filter vad av olika storlekar kan det vara så kanske attt den arbetar för lätt????
#12 - 5 december 2003 16:32
ska nog skriva ett mail till eheim och höra vad dom säger
du amel är du bra på att skriva i engelska????
fan det är ju mycket enklare och prata engelska än att skriva skiten
=P
#13 - 6 december 2003 10:26
amel!!!!
finns eheimservice i lund företaget heter dogman ab ska ringa dit på måndag och fråga lite om vårat problem
#14 - 7 december 2003 18:20
måste ju vara något fel på pumpen för sätter man fingret för utblåset så försvinner ljudet
nu är det tungt när man beställt den från tyskland nu hadde det varit mycket bättre med en svensk köpt pump
men men den som lever får se
#15 - 7 december 2003 19:24
Jag köpte ett 2028 från aquaristic.net för ca. 9 månader sedan och jag hade/har samma problem med missljud.
På mitt filter är det själva kulan i nivåvisaren som skallrar mot ytterväggen vid fullt blås. Det kan ni kolla lätt genom att helt enkelt ta bort kulan och sen köra med fullt blås.
Jag var i kontakt med Eheim men fick då till svar att det ljudet var normalt. Men jag gav mig inte och tryckte på att det kanske var fel på själva kulan, att den var för lätt, tung eller att den ej var helt rund. Så då skickade de en ny kula samt den röda "brickan" som gör att kulan inte sugs in för långt.
Men tyvär så gjorde det ingen skillnad, och sen orkade jag inte bry mig om det mer.
Nu har jag vant mig vid ljudet och kommit på att i och med detta problem så har man fått ett filter som inte bara indikerar när det börjar bli igensatt, utan man får även en ljudlig varning.
Dvs. när filtret blir tyst så är det dags att göra rent det, för då är flödet så dåligt att kulan ej orkar ända upp och föra liv.
Det kanske är det som är meningen:)

Ni får gärna skriva in och berätta om ni kommer på något sätt att fixa detta.

/Tomas
#16 - 7 december 2003 20:37

amel!!!!

finns eheimservice i lund företaget heter dogman ab ska ringa dit på måndag och fråga lite om vårat problem

Jätte bra !!!

#17 - 7 december 2003 20:41
Det kan mycket väl vara så som gogar beskriver, att det blir en obalans i pumpen.

Jag har också testat att kläma på utblåsslangen och då försvan ljudet. Exakt samma beteende som hollowman beskriver !!! Tråkigt!!

Jag trodde från början att det var vanligt att pumpen låter så när den är på max, men nu när hollowman säger att han har ett annat eheim 2028 som inte låter så(stämmer det ?!), blev jag fundersam.

Tänkte även gå till femans zoo här i Gbg. Har sett att de har Eheim 2028 och kolla hur den låter.

Jag kan skriva till Eheim imorgon.
Jag har fyllt filtret enligt eheims rekomentation: Ehifmech, Ehisubstrat,Ehisubstrat, så det borde inte vara orsaken.
#18 - 7 december 2003 21:32
Det är inte något veck på insugsslangen ?
Skall man strypa ett "vanligt" filter skall man ju strypa det på returen, förmodligen för att undvika kavitering. Tänkte att det kanske var något sådant som hänt som du inte sett.
#19 - 7 december 2003 21:34
MEN DU!!!
när du stog bort kulan vart det något bättre då????
du skrev att du tog kontakt med eheim var det i sverige eller tyskland????
#20 - 7 december 2003 21:56
amel det stämmer att mitt andra 2028 är det då inge fel på .låter så fint inge skrapningar eller så bara ett litet surrande från själva moror men inget stort ljud
#21 - 7 december 2003 21:57
motorn ska det vara
#22 - 8 december 2003 19:15
VET NU VART FELET SITTER DET SITTER I "KOPPPLINGEN MELLAN SLANGARNA OCH PUMPEN
testade lite hemma med min gammla 2028 så jag gjorde följande:
först byte jag rotor mellan filtre men det lät lika ändå så då tog jag det nya filtret och satt det på dom gammla slangarna och då var ljudet borta =P.
sen satt jag mitt gammla filter på dom nya slangarna +kopplingen
och då fick jag samma ljud men betydligt mindre kanske p.g.a att det är lite skitigare än det nya men ljudet försvann med 80-90 %
men sam sag va det är mycket skitigare också
så som jag ser det är boven i det hela kopplingen som sitter mellan slangarna och pumpen
#23 - 8 december 2003 21:32
Ursäkta om jag var oklar.
När jag tar bort kulan går filtret tyst och fint.
När jag sätter i kulan låter det illa vid fullt blås, men blir tyst när man stryper flödet lite.
Att filtret går tyst när man stryper flödet med spaken är för att kulan flyttas ner lite i "nivåvisarhust" och där vibrerar den inte mot sidorna. Jag antar att samma sak händer om man stryper flödet genom att klämma på slangen.
Det är vad jag kommit fram till på mitt filter. Jag vet inte om ni har samma fel som jag, men det låter väldigt snarlikt.
Har ni provat att ta bort kulan?

Kommer ej ihåg om det var direkt till Tyskland jag vände mig, har för mig att det var England men är inte säker, men jag skrev och fick svar på engelska.

/Tomas
#24 - 8 december 2003 21:40
Tur att du hade en gammal filter och testa med, hollowman !!
Undrar vad det kan vara för fel med kopplingar ?!

Vad ska vi göra nu ? Jag skriver mail till Eheim och förklarar det du kommit fram till. Har du kontaktat servicen ?
#25 - 9 december 2003 07:27
hmmm det där med kula ska jag nog testa det glömde jag testa men det är lite konstigt ändå. att det inte blir samma ljud när jag sätter det nya filtret på den gammla kopplimgen men jag såg i all hast att den röda ring som sitter och håller fast kulan ser annolunda ut på det nya har du en storre pigg ner mot kulan så det kan ju vara det att den slår imot men men
#26 - 9 december 2003 07:33
ursäkta stavningen lite tidig på morgonen =P
amel jag har en dialog men aquaristic i tyskland han säger att det ska bara vara att kontakta den svenska servicen eller så fixar han med den tyska service för dxet verkar som att den svensk inte är dom bästa vännerna med aquaristic
men du!!!!
på ditt garanti bevis har dom i tyskland skrivit något i ditt
för mitt är då blankt
undra vad dom säger i sverige då när det inte står vart man har köpten ifrån ?????
#27 - 9 december 2003 09:58
amel pratat med det bolag som har service på eheim i sverige och dom vägrar att göra service på den har jag köpt den i tysklnad så ska jag vända mig till tyskland (surt tycker jag)
i tyskland säger dom att jag kan skicka ner pumpen till dom men frakten kostar lika mycket som att köpa en ny koppling i affären så ligger det till skit tråkigt
men min pump har slutat låta kan låta till lite ibland men mycket mindre ljud när jag nu har den gammla pumpen pånya kopplingen knepigt lutar nog åt att jag om problemet fortätter köper en ny koppling .
det där med att ta bort kulan fungerade inte eller rättare sagt att jag har inte testat för den nya pumpen sitter ju på den gammla kopplingen och är hur tyst som helst men men jag ska maila till aquaristic och höra om dom inte kan prata med servicen i tyskland och be dom skicka en ny koppling så nu vet du amel
#28 - 9 december 2003 10:48
Karon,
det finns inga veck på insugslangen. Jag har strävat efter att ha så raka och korta slangar som möjligt.

samot,
jag har inte testat det där med kulan. Ska göra det idag.

hollowman,
Jag har inte kollat mitt garantibevis. JAg har för mig att det är blankt också, som din.
Jag ska kontakta aquaristic också. Vad ska jag göra om jag skickar pumpen till dem ?! JAg har ingen fungerande ersättnings filter! De borde skicka en ny pump först tycker jag. Ska be de skicka en ny koppling först kanske.
Eheim har inte svarat än.
#29 - 9 december 2003 11:06
amel eheim har inte svarat mig heller fick just ett mail fran aquaristic :Hi,
you can talk to Eheim service located in Brunnthal, address is in the guarantee paper. That’s where we repair our eheim filters. They are kindly

Best Regards
Harald Lukasch
ska nog ringa ditt och höra vad dom säger dom får fan skicka en ny koppling innan jag skicka min dit eller pump

#30 - 9 december 2003 11:49
tjoo hoo igen!!!
Amel det är nog INTE kopplingen det är nog som "Samot" sa det är kulan som är boven tog ut båda kulorna och jämförde dom båda och den äldrepumpens kual är lite större i diameter kanske det som gör att den nya låter mer slår mer
så testa att ta bort kulan amel få se om du blir av med ljudet det fick jag fast det är inte varit så starkt ljud på sistone som jag skrivit förut
men testa du och hör av dig sen
kulan behövs ju inte bara man skriver upp när man bytt i pumpen så är det ju ingen fata att den sätter igen
#31 - 9 december 2003 12:42

tjoo hoo igen!!!

Amel det är nog INTE kopplingen det är nog som "Samot" sa det är kulan som är boven tog ut båda kulorna och jämförde dom båda och den äldrepumpens kual är lite större i diameter kanske det som gör att den nya låter mer slår mer

så testa att ta bort kulan amel få se om du blir av med ljudet det fick jag fast det är inte varit så starkt ljud på sistone som jag skrivit förut

men testa du och hör av dig sen

kulan behövs ju inte bara man skriver upp när man bytt i pumpen så är det ju ingen fata att den sätter igen

Kul att det funkar !!!
Ska testa ikväll !
#32 - 9 december 2003 15:07
joo gör det
#33 - 9 december 2003 16:19
Ber bara att få påminna om vad som står i trådens andra post...

[:D]
#34 - 9 december 2003 20:27
Yes!!

Nu är kulan borta och ljudet också !!! hgus hade rätt från början men vi lysnade inte på honom utan på samot.

Jag skäms lite ! : )
#35 - 9 december 2003 20:43
Undrar verkligen hur Eheim har tänkt. Har de inte testat det här med kulan ?! Varför valde de och ha den kvar?! Bara för att det ska se häftigt och originelt ut ?! Den måste på något sätt ha stört flödet från pumpen. Jag ska fråga dem igen.
Meningen är att pumpen ska klara av även när kulan är i. Jag känner mig inte helt nöjd !
#36 - 10 december 2003 07:25
heheheh!!!
bra att du fick bort ljudet också men men det är som du säger att så ska det inte vara man ska kunna ha kulan i och det ska inte låta något mitt gammla gjode inte det med kulan i. men som jag sa förutt så var det skillnad på kulornas diameter kanske är det som är felet .
joo vi skulle ha lyssnat på hgus =P
men du är det fixat så '
det vart ett lyckligt slut iallafall
#37 - 10 december 2003 11:37
Fortfarande inget svar från Eheim !! Dåligt !!!

[:(!]
#38 - 10 december 2003 13:31
Svar från Eheim :

Jag har svårt att tro att ljudet kom just från vibrerande kulan !
Det lät som om det var pumpen.

Thank you for your enquiry.
The noise you are talking about is the white ball clicking insde the
indicator tube.
To avoid this noise, you have got 2 choices:

1. to run at a lower flow
2. to remove the ball
If you remove the ball, the priming support (sunction aid) no longer
functions.
The ball is only necessary when you want to use the priming support.
#39 - 10 december 2003 13:48
fick samma mail nyss jag också
tycker det är lite konstigt det verkar som eheim vet att dom har ett fel på sina pumpar när det gäller miss ljud. om man utgår från detta mail men men pumen är tyst nu utan boll
;P
#40 - 10 december 2003 15:30
=P
#41 - 10 december 2003 21:58
Tja, mitt filter (2028) är tyst med boll, så det är väl lite individuellt.
Synd bara om dem som är drabbade.
#42 - 10 december 2003 22:42
Men det är ju väldigt konstigt att Eheim som säljer mängder med filter/pumpar (trots att de är svindyra) just på grund av sin höga kvalitet, inte tar tag i problemet.
Utan istället talar om för folk som uppenbarligen har filter som inte funkar till 100%, att vill du bli av med oljudet så måste du antingen strypa flödet eller koppla bort flödesindikatorn.
Det är ju sjukt!!!
Det vore ju som om volvo hade problem med läckand avgasrör på nya bilar och sa till klagande kunder:
Vill du bli av med oljudet så har du två alternativ:
1. Du får inte köra mer än 50km/h
2. Eller så får du höja ljudet på CD-spelaren så det överröstar biljudet.

Kanske inte den bästa jämförelsen, men det är ju för f** funktioner man betalt för.

#43 - 10 december 2003 23:27
Har följt tråden med stort intresse då jag själv också har inhandlat ett 2028 från aquaristic.net i somras (har inte haft ngt akvarium att köra det i förräns nu.. :/ ). Ska köra igång det då jag får tag på några delar till "installation set 2", vilket förhoppningsvis är snart >>_<<
Som redan konstaterats så finns det ju nackdelar med att köpa "billigt" från utlandet, händer det ngt så står man ju där.
Jag säger som herr von Trier: Man får ta det goda.. med det ONDA!"
#44 - 12 december 2003 15:25
Jag har svarat till eheim att jag inte accepterar det svaret som de skickat.
Får se vad de säger.
Håller med samot till 100 %

#45 - 22 december 2003 12:24
Säger inte den svenska köplagen att säljaren ska stå för frakten vid reklamation? När man handlar inom EU är det lagen i köparens land som gäller.

Men å andra sidan, vad ska man med kulan till? Man ser ju tydligt på utflödet om det är för skitigt. Jag har beställt ett 2028 från aquaristic utan att vara orolig för det här eftersom jag skiter blankt i kulan.
#46 - 17 januari 2004 02:39
Då jag inte har ett Eheim själv kan jag bara gissa men ni som har problem med miss ljud från filtret har ni insuget eller utblåset på den "längsta" slangen? För om insuget har längre väg att gå än utblåset så blir där ett tryckfall in i pumpen dvs. den pumpar ut mer vatten än den får in och då uppstår en kavitation som i värsta fall kan förstöra en pump.
#47 - 17 januari 2004 12:25
Jag tycker väl heller inte kulan i sig har så stor betydelse, men det är ju ändå en funktion som står med i reklamen för filtret och som gör att Eheim kan höja priset ytterligare på filtret. Och när sedan det visar sig att vissa har problem med missljud från kulan så bryr sig Eheim inte om att ta tag i ett uppenbart fel, utan säger att man i stället ska koppla ur en funktion som man betalt för. Det tycker då i alla fall jag inte stämmer överens med deras kvalitets rykte.

Annons