Om du får en massa i akvariet blaze1337 så visar det ju snarare att de verkligen behövs där eftersom det är en massa skit i akvariet. Jag lägger alltid i malajsiska sandsnäckor i mina akvarier (stora som små) när jag startar dom och det är aldrigg några problem.
Till ursprungsfrågan så kan jag inte tänka mig att det skulle vara problem med snäckorna ihop med soil. Dock en del soil avger ju en del beståndsdelar i början som är ohälsosamma för såväl fiskar/räkor/snäckor och man måste göra flera vattenbyten vid starten (i så fall står det angivet på soilförpackningen) innan man lägger ner djur överhuvudtaget.
Stämmer kjell , hade massa yngel i akvariet som skulle matas 5-6 ggr om dagen + 4-6 små malar som alltid behövde ha mat i vattnet ledde till att snäckorna satte sig i morotarna , zucchinin , och åt av yngelmaten som fastnade på växterna och förökade sig , i 240 literns där jag har dem "vuxna" fiskar har jag inga problem med dem alls , jag kan se dem men inget som stör mig eller i ovanlig mängd , håller med att man ska alltid sätta ner dem , bokstavligen gör ingen skada till varken mina växter, andra fiskar , eller vattnet även om dem blir extreeemt många , dödade en del , och gav ut till 4-5 vänner så dem kunde ha i sitt akvarie av det som blev över , behöver jag fler brukar jag ta o sätta ner en 20 st i breedingbox o lägga ner lite mat åt dem där så har man ny kull inom dagarna :P