Malägg?

#1 - 11 juli 2008 19:51
hej fick en 30 cm mal för en vecka sen. dagen efter ser jag ett ägg ca 6mm stort med något i. kan det vara malen? det var en han enl den som skänkte den men det måste ju vara en hona. har 5 betydligt mindre malar på 3-10 cm övrig fisk är neontetror guppy å platy[:o]
#2 - 11 juli 2008 20:00
Har du bara en mal av den sorten då ?
Vad är det för någon ?
Är det en gibbiceps eller liknande så är det inte dens ägg för dom lägger ägg under parningen med en partner.
Nog mer troligt någon av dom andra fiskarna.
#3 - 11 juli 2008 20:15
drd skrev:
Har du bara en mal av den sorten då ?

Vad är det för någon ?

Är det en gibbiceps eller liknande så är det inte dens ägg för dom lägger ägg under parningen med en partner.

Nog mer troligt någon av dom andra fiskarna.

vilken då tror du? neontetrorna har laggt ägg innan å de var mycket mindre nån av små malarna då? den på 10 cm är nog en han då den har "skägg" den stora är mörkbrun med ljust mönstrad mage jättefenor men den är ju 30cm ja liknar en gibbiceps. de mindre är väldigt mörka 2 av dom 3 har som vita prickar kanske är det de små men ägget var ju stort?:)
#4 - 11 juli 2008 20:20
Grejen är att en så stor mal lägger inga ägg ensam om det är en pleco eller gibbi.
Har du några snäckor eller sniglar i karet ?
#5 - 11 juli 2008 20:28
nix varken snäckor eller sniglar kan något följt med när jag fick malen som liknar mycet en segelfenspleco? grejen är att jag fick rubbet gratis dvs 250lit kar med pump å allt men det har jag ej startat utan firren fick komma i mitt kar. det var bara den fisken med hur ser snigelägg ut då? ja ja man får se vad det blir av det om det nu blir nåt Maria
#6 - 11 juli 2008 20:47
ps fina bilder du har drd trevlig sommar maria
#7 - 11 juli 2008 21:43
Vad var det för färg på ägget?
#8 - 12 juli 2008 06:48
ansjo skrev:
Vad var det för färg på ägget?

det är vitt så ser man som 3 blåsor i det varav ett är som silver men nu är det ju en vecka så det utvecklas kanske inte men kul var det[:o]
#9 - 12 juli 2008 10:53
Då är det inte ägg från Ancistrusen iaf.
Det är som sagt svårt att avgöra vem som är skyldig, men kanske det händer fler gånger och du är då mer med på noterna och kan avgöra vem som är boven i dramat;).
#10 - 12 juli 2008 14:10
doppingen skrev:
ps fina bilder du har drd trevlig sommar maria

thanx :D
#11 - 13 juli 2008 19:03
ansjo skrev:
Då är det inte ägg från Ancistrusen iaf.

Det är som sagt svårt att avgöra vem som är skyldig, men kanske det händer fler gånger och du är då mer med på noterna och kan avgöra vem som är boven i dramat;).

mysktiskt är det då övriga är levandefödande förutom neontetrorna men dom lägger ju inte ett så stort ägg men man får väl se [:o]
#12 - 2 augusti 2008 13:26
doppingen skrev:
hej fick en 30 cm mal för en vecka sen. dagen efter ser jag ett ägg ca 6mm stort med något i. kan det vara malen? det var en han enl den som skänkte den men det måste ju vara en hona. har 5 betydligt mindre malar på 3-10 cm övrig fisk är neontetror guppy å platy[:o]

HEJ igen ja ägget är fortfarande kvar. är 4 veckor nu lika stort å ser likadant ut. försvinner inte ett tex obefruktat ägg? inte ens han på håvmästarn visste vad det är. han sa att det är märkligt det är kvar ingen fisk som är på det heller nån som har nån idee? det bara flyter omkring bland alla fiskar.:)
#13 - 2 augusti 2008 13:28
Bild?
#14 - 2 augusti 2008 13:37
ska se om jag kan fixa det vet ej hur man gör? kanske min man kan det. men det är vitaktigt 5-6 mm stort runt med en vit klump inuti. kan vi så lägger vi in en bild

Annons