målade naglar + akvarierengöring = dåligt?

#1 - 29 december 2004 09:49
hej!
såhär i lediga-dagar-tider har man ju tiden till ära målat naglarna. Meeeeen jag skulle behöva göra om i mitt akvarium, dvs ta ut alla firrar och växter. Ska alltså inte ta ut gruset. Jag antar att det är oundvikligt att en del nagellack skrapas bort.. min fråga är alltså; bör jag ta bort nagellacket innan jag börjar med firrarna? Antar att det är giftigt.

Lenis
#2 - 29 december 2004 09:55
Tror inte att det är så farligt med giftet men ta för vana att använd gummihandskar istället. Då slipper du nog att råka ut för det.
#3 - 29 december 2004 10:44
Jag fick lära mig den hårda vägen att använda handskar.Stog och tvättade sand med händerna och tänkte mig inte för.När jag va klar hade jag inget skinn kvar på knogarna...
//FÅ
#4 - 29 december 2004 11:59
När jag tvättar sand/grus brukar allt vad naglar jag har som sticker utanför nagelbädden nötas ner ;)
#5 - 29 december 2004 12:57
? jag har rätt långa naglar (naturliga) men grus och stentvätt har aldrig påverkat dem negativt?
#6 - 29 december 2004 13:03
Man skall nog akta sig för att använda gummihandskar oxå, en del är behandlade med nå´t medel som inte är speciellt nyttigt för fiskarna.
Det fick en kompis till mig erfara när nästan alla hennes fiskar dog efter att hon använt gummihandskar vid rengöring av karet.
#7 - 29 december 2004 13:43
Då får man väl helt enkelt rengöra handskarna nogrant innan man använder dem i karet. Det kan vara vettigt att använda handskar även i syfte att skydda annat än sina naglar. Det finns en del sjukdomar som skulle kunna spridas från akvarievatten.
#8 - 29 december 2004 14:02
Oj då...
Nu fick jag ännu en sak att oroa mej över...
Har aldrig haft en tanke på att nagellacket flagnar i karet.
Vad jag däremot brukar vara noga med är att jag inte har luktegottvatten, lotion eller nån annan tjejjox på händer & armar när jag rotar i mina kar.

/hydrofila
Myzco
#9 - 29 december 2004 14:53
Jag tycker du kan testa en gång så vet du vad som händer. Det är väl inte hela världen om nagellacket far bort.
#10 - 29 december 2004 15:16
Jag har ständigt målade naglar och inga fiskar har dött för det. Däremot är jag noga med att inte rota i karen efter att jag använt nagellacksborttagningsmedel, hand-/kroppslotion, diskmedel etc utan att tvätta mig noga först.
#11 - 29 december 2004 16:47
hmm okej.. tack för svaren.
kanske bäst att använda hanskar då.. man vill ju inte gärna att alla firrar dör för att man inte orkar använda handskar

Annons