Måla om begagnad btn-bakgrund?

#1 - 16 maj 2010 13:38
Hej!
Har köpt ett begagnat akvarium med en back to nature-bakgrund som är helt grön av alger och det går inte att få rent. Kom då på att jag kanske kan måla om det? Är det någon som har erfarenhet av det? Funkar det? Vilka färger kan man använda? Flagnar det?

Är det någon som har tips hur man får bort gamla alger tas i och för sig det tacksamt emot också, bra att ha fler valmöjligheter. :)
#2 - 16 maj 2010 13:44
Måla om låter helt galet, har aldrig hört talas om det. kan testa att blötlägga det ordentligt sedan använda en disksvamp utan slipmedel, och en tandborste, så länge man blöter upp det så ska det gå att få bort det lovar jag :)
#3 - 16 maj 2010 13:53
Håller med honom ovan, blötlägg och försök skrapa bort. Men jag tycker inte att du ska måla, det är rätt bökigt att få tag på rätt prylar. För ungefär ett halvår sedan dog alla mina invånare för att jag gjorde en bakgrund i byggskum och sen målade jag den i en färg som skulle funka. Men om du nu målar så ska du lackera den efteråt med någon speciellt lack, tror det finns många som vet vad de heter här på forumet.

Lycka till =)
#4 - 16 maj 2010 13:56
vickson skrev:
Hej!

Har köpt ett begagnat akvarium med en back to nature-bakgrund som är helt grön av alger och det går inte att få rent. Kom då på att jag kanske kan måla om det? Är det någon som har erfarenhet av det? Funkar det? Vilka färger kan man använda? Flagnar det?

Är det någon som har tips hur man får bort gamla alger tas i och för sig det tacksamt emot också, bra att ha fler valmöjligheter. :)

är det en äkta btn så ska det tydligen gå att använda högtryckstvätten!

se tråden:
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=131616&highlight=h%F6gtryckstv%E4tt

att måla på alger känns sådär va?
#5 - 16 maj 2010 13:56
Fyll karet och sätt i 20 siameser. Works everytime.
#6 - 16 maj 2010 14:18
risken är stor att det också kommer se helt fel och fult ut om man inte är van att måla sånna saker. och det kan också vara farligt för fisken om man använder fel.

jag tycker att du ska göra som de ovan mig säger. testa att blötlägga och andävnda svamp och tandborte. annars testa siameser kanske.
Bilagor:
#7 - 16 maj 2010 14:35
Tack för alla svar. Det verkar som att jag skippar målandet. :-)

Men en fråga från en nybörjare... siameser? Lägga katter i badkaret antar jag inte har någon positiv inverkan. :-D
#8 - 16 maj 2010 14:40
Siamesisk algätare.

Men är det en äkta BTN* så funkar alltså högtryckstvätt alldeles utmärkt. Been there, done that. Om det är missfärgade fläckar prova att spreja på vinäger (eller kalkbort) - det kan vara kalkutfällningar.

* Back To Nature alltså, tjocka trähårda saker. Folk kallar tydligen alla 3D bakgrunder för BTN, och jag gav rådet att köra högtryck till en kille som sa han hade en BTN men egentligen hade nån slags tunn frigolitgrej. Det gick inte så bra.
#9 - 16 maj 2010 14:44
Aaah. Tack för alla snabba svar!
#10 - 16 maj 2010 14:52
vickson skrev:
Tack för alla svar. Det verkar som att jag skippar målandet. :-)

Men en fråga från en nybörjare... siameser? Lägga katter i badkaret antar jag inte har någon positiv inverkan. :-D

Siamesiska algätare:)
#11 - 16 maj 2010 15:12
Jaha, algätare. Ha ha. Ja det lät ju lite vettigare. :-D

Ja alltså, den är enorm, tjock och buktar egentligen ut för mycket för min smak eftersom det tar upp mycket plats från akvariumet. Han jag köpte det av kallar det för BTN men jag kan inte hitta exakt det på någon bild från BTN, men iofs inte från någon annan leverantör heller.

Killen jag köpte det av hade enorma algproblem så väggarna är gröna och bakgrunden framför allt - illgrön. Har skrapat lite med nageln men det går inte bort. Ska prova era tips dock och hoppas att det funkar.
#12 - 16 maj 2010 16:20
Sönderskrapade händer och har nu provat allt utom högtryckstvätten. Och det går faen inte bort. Det sitter i alla små bucklingar, helt bergsfast. GAAAAH. Akvariumet har stått tomt i en dryg vecka - kan det påverka? Kan det hjälpa om jag har det blötlagt i badkaret till imorgon och försöker igen då?

Och det som inte går bort, är det större risk för algbildning sen när jag startar akvariumet när det finns där? Han köpte det av beskrev det som att hela akvariumet var grönt och det vill jag ju inte vara med om.
#13 - 17 maj 2010 06:37
Låt det vara så:).
När du sedan fyller på vatten kommer en del av dessa alger att försvinna av sig själv, och sedan ser det mycket mer naturligt ut med alger på bakgrunden:).
#14 - 17 maj 2010 06:43
Torra alger är döda, så de ruttnar bort när vattnet kommer.

Sen kommer det nya alger, alger är liksom nåt man får räkna med med akvarium.
Bilagor:
#15 - 17 maj 2010 07:30
Tack för svar. Jo jag vet att lite alger hör till men som han beskrev akvariumet vi köpte (en grön soppa) och som bakgrunden såg ut - så mycket vill jag inte ha. :)
#16 - 17 maj 2010 13:08
Testa en diskborste, givetvis en ny! Fungera perfekt på min Slimline.

Annons