Måla Aluminiumram

#1 - 15 januari 2005 16:01
Är det någon som har målat sin aluminiumram? Ville ha ett med svart aluram, men fick tag på ett billigt vanligt. Funderar på att måla det svart.. Är det bästa kanske att spraymåla? Nån som gjort detta?
#2 - 15 januari 2005 17:14
Jag målade min ram med silver hammarlack finns också i spray, men jag ville ha lite ojämn yta.
Det blev bra!
#3 - 15 januari 2005 17:46
Funderar på att prova med mattsvart spray. Borde bli snyggt...
#4 - 15 januari 2005 19:04
Problemet är ju att få lacken att sitta fast. Jag skulle också målat med hammarlack, den brukar sitta hårt på det mesta.
#5 - 15 januari 2005 19:23
Jag har målat mitt Dala 350 med halvmatt svart sprayfärg, det blev skitsnyggt men väldigt ömtåligt. Trots att jag slipade med fint våtslipapper släpper färgen ganska lätt. För att inte få färgflagor i karet lät jag bli att spraya täckglasens anliggningsytor, i stället satte jag svart isoleringstape där.
Med något undantag så håller det ganska bra.

Trots att det var en hel del jobb var det väl värt besväret i mitt tycke.
#6 - 15 januari 2005 19:54
Hej

Att lacka aluminium och få det att sitta är sket svårt.Man brukar använda en etsande färg som grund.Min aluminiumbåt målade jag med hempel light primer och sen på med bottenfärg och det sitter trots flera år i sjön.Man borde kunna måla med light primer även på akvariets alulister och sen på med vilken färg som helst.
Fredrik

Annons