Måla akvariemöbel - motivval?

#1 - 21 augusti 2004 15:02
Kanske en liten udda fråga, men ändå...

Jag funderar på att dekorera min hemmagjorda akvariemöbel med nåt lämpligt mönster eller motiv och behöver lite inspiration. Akvariet är en sydamerikainspirerad biotop och det skulle vara kul om det gick att fånga upp det temat också i motivet. Det får dock inte bli plottrigt, utan enkelt och stilrent.

Finns det nån som gjort nåt liknande? (säkert) Någon som har nåt förslag eller exempel? [:-101]

/Hasse
#2 - 21 augusti 2004 15:45
Varför inte fortsätta med rötter nedanför karet, målade alltså.
#3 - 21 augusti 2004 17:20
Ja... kanske det. Rötter nedanför, lite löv och grenar ovanför. Eller varför inte nån enkel stiliserad firre? Nån som sett nått liknande?

En bild på hur det ser ut idag finns här:
http://www.akvarieguiden.nu/@bildarkiv.php?go=visabild&id=4877&user=Hasse_h
Känns som det finns utrymme för förbättringar på möbeln eller hur?

/Hasse
#4 - 21 augusti 2004 20:39
Väldigt fint i akvariet! Står den på en "klädd" aluminiumställning?,i så fall hade jag tagit bort det som ser ut som en möbel för den var inte vacker. Måla...nja, jag tror det skulle se lite dagisaktigt ut men smaken är olika.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 augusti 2004 21:09
Jag hör till dom som tycker att möbeln skall synas så litet som möjligt - det är akvariet som skall lyftas fram.
Har man då en möbel så vill jag då helst ha den svart eller åtminstone enfärgad. Ett målat motiv har jag svårt att tänka mig att det skulle falla mig i smaken - men smaken är ju olika som tur är (vore tråkigt om alla akvarier skulle se likadana ut).
Lycka i alla fall till med ditt projekt.
#6 - 21 augusti 2004 21:22
Tack för era synpunkter!

Fc25, ja det är en klädd alu-ställning och jag har inga planer på att ta bort klädseln. En naken aluställning är bland det fulaste jag vet när det står i ett vardagsrum. Smaken är ju som baken, tack för din åsikt.

Kjell, kan hålla med dig i detta, men tyvärr så bestämmer man ju inte enväldigt över inredningen i sitt hem... har haft svarta möbler och gillar det, men det passade inte ihop med möbler, gardiner och tapeter fick jag veta... så vad gör man inte för familjefriden...

Om det blir nåt mer målat så blir det iaf nåt diskret men som ändå lyfter möbeln på nåt sätt... eller så lägger jag ner idén. Kanske målar om den helt i en annan färg istället. Som fortfarande passar med övriga färger i rummet...

/Hasse
#7 - 21 augusti 2004 21:33
Jag delar Kjells smak och fördrar helt klart svarta akvariemöbler.

I ditt fall tycker jag dock befintlig möbel ser bra ut som den är. Färgen i trät (bok?) går mycket bra ihop med sanden och rötterna. Om jag vore du skulle jag inte göra något åt underdelen. Överdelen skulle möjligen bli mer diskret, och akvaritet mer framträdande, om den vore gjord/klädd i aluminium, men är helt ok som den är. Enda orsaken till att göra något radikalt vore som jag ser det att det bryter mot inredningen i övrigt.

Det var kanske inte det svar du ville ha, men det är i vart fall min åsikt. Det ligger mycket djup i talesättet "Never change a winning team".
#8 - 21 augusti 2004 21:42
Jag håller på å donar med min underdel av akvariet. Just nu håller jag på att färglägger luckorna, men jag har dokumenterat lite på vägen. http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=217826&gid=217992 (hoppas länken funkar)
#9 - 21 augusti 2004 22:34
Såg ju bra ut, men jag skulle vilja förorda Nito-kopplingar.
Funkar på i princip samma sätt som Gardenas, men är gjorda i metall och mycket mer robusta. Finns med olika gängor som passar till alla förekommande armaturer, kopplingar och slangar (även Gardenas kopplingar).
Jag satte en hona på blandaren och en hane på duschslangen, trädgårdsslangen resp. slangen till akvariet.
#10 - 22 augusti 2004 07:00
Sven W, möbeln är klädd i plywood som är målad i en gulbrun nyans (ganska boklikt i verkligheten trots att det på fotot ser mer orange ut) som var tänk att matcha inredningen i akvariet, kul att du noterade det. Vettiga åsikter i övrigt, ska fundera allvarligt på det du säger.

DundiX, spännande motiv du håller på med. :-). Dock inget jag skulle ha på min bänk, men som Kjell sade, det är ju tråkigt om alla akvarium vore likadana. Lycka till med färgsättningen! :-)

mvh
/Hasse
#11 - 22 augusti 2004 12:10
Ursprungligen skickat av hasse_h

DundiX, spännande motiv du håller på med. :-). Dock inget jag skulle ha på min bänk, men som Kjell sade, det är ju tråkigt om alla akvarium vore likadana. Lycka till med färgsättningen! :-)

Tackar =) Nu vet du ju lite mer om vad passar/inte passar dig. [;)]

Karon, jag föredrar åxå rostfria metallkopplingar, men i dagsläget så blir det billigast möjligt som gäller. En hane på blandaren å 2 honor, (en till duschslang en till akvariet)samt ett reglerbart spolmunstycke, allt detta för 35:- på ÖB.

Mvh JF
#12 - 22 augusti 2004 12:20
FundiX:
Det där var ju klart fräcka motiv. Så länge det går att hålla något stiliserat, och det inte blandas in en massa färger så har du definitivt något annorlunda på gång.

Tänk om man kunde snida ut de där motiven ur massiva träluckor, då hade man haft en vinnare.
#13 - 22 augusti 2004 13:30
Ursprungligen skickat av Holmby

Tänk om man kunde snida ut de där motiven ur massiva träluckor, då hade man haft en vinnare.

Tackar Holmby :) Jag hade faktiskt en tanke på att limma en 10mm frigolitbit på luckan och göra en relief men kom på att det är skjutluckor och praktiskt omöjligt på den "bakre" luckan. (Fast på sidorna kanske det kan funka [:-68])
#14 - 24 augusti 2004 08:29
Jag har klätt in min alu-ställning i tyg. http://www.ylitalo.org/Annika/akvarie/

//Annika
#15 - 24 augusti 2004 09:53
Själv har jag satt skjutbara träluckor till min aluställning
http://www.zoonen.com/res/user/89494/galleri/254583/dscn0499_orig_SE.jpg
#16 - 25 augusti 2004 06:19
Hmm, nu har jag funderat litegrann på din möbelommålning. Vet du, jag tror inte att du behöver göra det för avancerat för att det skall bli en ny "möbel".

om du stryker över varje del med trälasyr (som har en något mörkare färg än den som redan finns) och tar en ganska grov borste och drar över lasyren (ännu ej torkad) så får du ett helt annat "djup".

En bekant har gjort så med sina matrumsmöbler och det blev mycket snyggt, det så lite gammaldags ut.
#17 - 25 augusti 2004 06:44
Det är alltid kul att höra att folk har åsikter och här har det kommit många bra tips och idéer. Kanske flera som har nytta av detta. Tack för engagemanget!

För egen del lutar det nog mest åt att måla om möbeln i en jordnära grå eller mörkbrun nyans, kanske med några bårder eller ramar i en kompletterande färg. Men Elinors förslag låter också intressant, får provmåla nån träskiva och se hur jag lyckas (misslyckas) med den tekniken innan jag ger mig på hela möbeln...[:O]

mvh
/Hasse

Annons