mal yngel!!!!!!!!!

#1 - 6 december 2007 17:56
Hej!
jag har haft min mal hanne i ca 1 år och bara för 4 dagar sen så köpte jag 2 st mal honer till hannen. Och sen dess så har han bara varit i krukan och vägrat lämna den. så igår så lyste jag in i krukan och såg att den var fullt av mal yngel!:) har någon något tips på hur jag gör?

tacksam för svar!:):)
#2 - 6 december 2007 18:50
för att så många yngel som möjligt ska överleva ska du helst ta bort alla andra fiskar i karet. eller flytta ynglena till ett eget. malar brukar inte äta yngel men dom är ganska glupska. är inte 100 att detta stämmer men det är vad jag har hört.
Guest
#3 - 6 december 2007 19:05
4 dagar och redan yngel??? låter som rekordtid på kläckning för mig, hur varmt har du i karet?
Guest
#4 - 6 december 2007 19:44
negerolle skrev:
för att så många yngel som möjligt ska överleva ska du helst ta bort alla andra fiskar i karet. eller flytta ynglena till ett eget. malar brukar inte äta yngel men dom är ganska glupska. är inte 100 att detta stämmer men det är vad jag har hört.

Nej inte flytta ynglena!
Hanen kommer skydda dom...
#5 - 7 december 2007 10:49
när jag fick malyngel glufsa föräldrarna i sig en del yngel kan jag lova
#6 - 7 december 2007 11:04
Jag har fått ca 500st ancistrusyngel genom åren och har aldrig sett att föräldrarna har ätit sina avkommor.

Thomas
#7 - 7 december 2007 11:19
Jag har fått ca 500st ancistrusyngel genom åren och har aldrig sett att föräldrarna har ätit sina avkommor.

Thomas

Det har inte jag heller varit med om och jag har fått så många yngel så jag kan inte hålla räkningen.
#8 - 7 december 2007 11:25
Kan ju hända att det är nån annan av mina ancistrus som har vart i farten då. Ser ingen skillnad på dom.
Ursäkta mig om jag har lämnat fel info. Ni verkar kunna de här med malar bättre än mig.

Peace:)
#9 - 7 december 2007 11:49
negerolle skrev:
Kan ju hända att det är nån annan av mina ancistrus som har vart i farten då. Ser ingen skillnad på dom.

Ursäkta mig om jag har lämnat fel info. Ni verkar kunna de här med malar bättre än mig.

Peace:)

Jag har ett odlingskar(1hane 3sthonor) för ancistrus och har som sagt inte varit med om detta,har du någon annan fisk i karet?

Thomas
#10 - 7 december 2007 11:53
Zebrafisk och Rödmunstetra. Kan ju iof vara dom som har vart där och knyckt
#11 - 7 december 2007 12:19
ca 37 aaa det var väldigt snabbt och nu börjar dom redan få brun färg
#12 - 7 december 2007 12:23
Jag har ett odlingskar(1hane 3sthonor) för ancistrus och har som sagt inte varit med om detta,har du någon annan fisk i karet?

Thomas

ja 2 st gurami 1 kakadua ciklid 1 fjäril ciklid och 2 st bolivianska ciklider. och 2 st ancitrus mal honner och 1 ancitrus hanne!
#13 - 7 december 2007 12:24
tacccccckk för alla bra svar!!!! ni har rättt hannen skyddar dom bra!
#14 - 7 december 2007 23:10
Nej de stora malarna brukar inte röra ynglena men det är ingen garantí att de andra fiskarna inte tar dem. Min hanne slet med att vakta de små och det gick bra så länge de höll sig kvar i grottan. Tyvärr blev de väldigt nyfikna fort och så fort de tittade ut var någon annan fisk där och gufsade i sig dem. :(
Testade då med att flytta dem till ett eget kar men de var väldigt känsliga och efter två veckor var alla döda. Vet inte vad jag gjorde för fel.

Har väntat sedan dess på att malarna ska leka igen, men den gamla mamman lever inte längre och uppenbarligen är det ingen av de nya flickorna som duger åt killarna jag har.
#15 - 10 december 2007 12:57
En jättedum fråga, men vad gör man med ancistrus-ynglen annars? Jag har själv nyss fått en kull, och visst de är jättesöta och så :) Men mitt lilla akvarium kan inte husera alla, och akvarieaffärer tar väldigt sällan emot.

Finns det någon egentlig efterfrågan annars? Skulle man få svar på en annons om "ancistrus bortskänkes" på Blocket, tro?
#16 - 10 december 2007 14:45
Ricky76 skrev:
En jättedum fråga, men vad gör man med ancistrus-ynglen annars? Jag har själv nyss fått en kull, och visst de är jättesöta och så :) Men mitt lilla akvarium kan inte husera alla, och akvarieaffärer tar väldigt sällan emot.

Finns det någon egentlig efterfrågan annars? Skulle man få svar på en annons om "ancistrus bortskänkes" på Blocket, tro?

Kanske inte på blocket då kan du ju lika gärna ge bort dom till en akvariebutik och byta till dig nåt. Alla akvarie butiker jag vet tar emot gratis.,.

Annons