Mal till Malawi

#1 - 1 februari 2006 19:27
Hejsan .
Vilken eller vilka malar går bra att ha med malawiciklider?
Vi har haft Pleco och ancistrus till våra malawisar men de har blivit dödade av cikliderna. Hade även två pictusmalar som fick rejält med stryk men som vi lyckades rädda och placera i ett annat kar.
Det konstiga är att pictusmalarna fick varar i fred i flera månader men helt plötsligt åkte de på spö. Även plecon gick bra i några månader sen strök den med.
#2 - 1 februari 2006 21:13
Jag har både ancistrus och pleco med mina malawi och det funkar bra. Men är malarna små så brukar dom blir dödade. Hur stora var dina malar som blev dödade?
#3 - 1 februari 2006 21:52
[QUOTE=Åke Ål]Hejsan .
Vilken eller vilka malar går bra att ha med malawiciklider?
Vi har haft Pleco och ancistrus till våra malawisar men de har blivit dödade av cikliderna. Hade även två pictusmalar som fick rejält med stryk men som vi lyckades rädda och placera i ett annat kar.
Det konstiga är att pictusmalarna fick varar i fred i flera månader men helt plötsligt åkte de på spö. Även plecon gick bra i några månader sen strök den med.[/QUOTE]
Hej!
Jag undrar om du är säker på att de blev ihjälslagna.
Jag hade tre plecos modell medium (10cm cirka)
Ihop med mina mbunas i ett 310L kar.
Hade plecosarna i sällskapstanken 310L som blev malawiburk i.o.m detta så la jag ur alla växter och RÖTTER(!)
De mådde bra och käkade i början.
Sen märkte jag att de allt blev sämre och tröttare, en mal hann dö innan jag kom på att malar skall ha rötter för sin matsmältning!
I med en rot och de resterande malarna klarade sig.
Så om du inte har en rot och inte är säker på att nån hade ihjäl de....

andreas
#4 - 1 februari 2006 22:27
Pleco malen var c:a 9-10 cm.
Satt en kväll och kollade på tv och av en slump kollade jag mot akvariet så såg jag att flera ciklider "hackade" på den. Gick fram och tittade lite närmre på den och fick se att de ätit ur ögorna och bitit sönder fenorna. Tog ur stackaren och slog ihjäl den.
Köpte då en ancistrus som var något större, 12-13 cm. Den klarade sig inte speciellt länge. Men vid närmare eftertanke så var den inte sargad som plecon blev. Kan kanske hända att den dog av annan anledning.
En ganska stor rot har jag så det borde inte vara problemet.

Kanske har jag bara haft otur. Men det skulle inte var kul alls om jag köpte en ny mal och den råkade ut för samma behandling som plecon.
Sjävklart vill jag inte utsätta nån fisk för lidande men även finns det en ekonomisk aspekt i det hela, speciellt om det blir en dyr mal.
#5 - 2 februari 2006 02:04
Vad är det för malawisar du har?
#6 - 2 februari 2006 11:30
Jag har Metriaclima lombardoi, Pseudotropheus crabro en Auratus och en som jag inte vet namnet på.
Tycker själv att det är ganska glest med fisk i mitt kar, 8st i ett 240liters.
De har varit 15st, men en efter en har de blivit utvalda till hackkyckling och sedmera dött.
Har läst någonstans att "hackkyckling fenomenet" uppstår lättare om man har glest med fisk i karet.
Har nu skaffat mig ett 600liters kar som de får flytta till när jag gjort klar den. Då bilr det ännu glesare med fisk, men gömställena blir fler. Trots allt är 240 liter ganska begränsat för dessa fiskar tycker jag.
Jag har dock 40-50 Crabro yngel i ett annat kar som är c:a 2-2.5cm.
Det är tänkt att de också ska flytta in i 600liters karet men vill vänta ett tag till så att de inte blir mat på en gång åt de andra.
Skulle var kul med en eller två malar. men som sagt känns det riskabelt.
Kanske som MrFisk sa så bör de vara större?
#7 - 2 februari 2006 12:57
Jag introducerade mina malar (L001 och L165) till mina Malawi när de var ungefär 20 resp 23cm. Hyfsat stora. Det har varit helt smärtfritt.

Ett tag hade jag ett Ancistruspar också på ca 7-8cm. Och även det funkade bra.

Det kanske är så att det är för lite fisk så de blir utsatta? Ren gissning.
#8 - 2 februari 2006 15:07
Kanske jag haft otur i kombination med glest fisk bestånd.
Tror jag Testar med på nytt när ynglena har växt till sig lite och på så vis får upp fisktätheten.
Tror dock inte att jag törs testa med nån liten, utan en något större får det bli.
Tackar för Idéerna:)

Annons