mal till labyrint fiskar`?

#1 - 18 november 2007 15:26
hejsan.. tänkte kolla om ni vet någon mal som passar till labyrint fiskar både siamesisk algätare och ancistrus vill ju ha syrerikt och ganska strömt vatten:confused:

och vad som passar ihop med kampfisk, guldgurami i ett 240L?
#2 - 18 november 2007 16:40
Jag tycker att du inte skall ha siamesik algätare då dom är väldigt aktiva,vi har ancistrus med våra kampfiskar men dom går i småkar.Jag tycker 240l är lite stor för kampfisk men så länge dom trivs är det ok våra gjorde det inte.

Thomas
#3 - 18 november 2007 16:52
okej..

vad kommerdet sig att de inte trivs i så stort då?? :S trodde det var ju större destu bättre:S

men vill inte ancistrus ha ganska strömt vatten? hmm har fått för mig det.
vad finns det för algätare i kamfiskars (labyrintfiskars) biotoper som är lämpade för akvarium då? eller måste inta vara biotop riktigt men ska ha lung vatten.
#4 - 18 november 2007 16:59
du kan ha ancistrus i ditt akvarium, jag har haft ancistrus i mina kar många ggr när det inte har varit strömt...det har gått bra ändå.
#5 - 18 november 2007 17:16
... Jag tycker 240l är lite stor för kampfisk ...

Hmm, jag har inte upplevt att man kan ha för stora akvariier till Kampfisk eller någon annan heller för den delen. Allt hänger på inrdening av karret, fisksammansättning och antal fiskar. Så har man en kampfiskhane och tre fyra honor och planterar och inreder akvariet så det finns tätare beväxta delar, gott om flyktvägar och gömställen så trivs kampfiskar utmärkt oavsett storlek på kar. Men har man för stora ytor med bar botten och öppna ytor så får de lite av torgskräck, men så länge delar av akvariet är tätare och så ja då är det ju bara bättre....
#6 - 18 november 2007 17:27
jubbe063 skrev:
Hmm, jag har inte upplevt att man kan ha för stora akvariier till Kampfisk eller någon annan heller för den delen. Allt hänger på inrdening av karret, fisksammansättning och antal fiskar. Så har man en kampfiskhane och tre fyra honor och planterar och inreder akvariet så det finns tätare beväxta delar, gott om flyktvägar och gömställen så trivs kampfiskar utmärkt oavsett storlek på kar. Men har man för stora ytor med bar botten och öppna ytor så får de lite av torgskräck, men så länge delar av akvariet är tätare och så ja då är det ju bara bättre....

Våran erfarenhet är att dom har svårt för och simma dom vill gärna ligga på botten eller vid yta och slappa ,alla våra kampfiskar går i kar mellan 40-70 liter.Givitvis har man kortfenad hane så har dom lättare att simma än dom med långa fenor.

Thomas
#7 - 18 november 2007 17:45
Våran erfarenhet är att dom har svårt för och simma dom vill gärna ligga på botten eller vid yta och slappa ,alla våra kampfiskar går i kar mellan 40-70 liter.Givitvis har man kortfenad hane så har dom lättare att simma än dom med långa fenor.

Thomas

Hmm, intressant. Var i och för sig ett par år sedan jag hade kampfiskar, men mina simmade runt från botten till ytan över hela akvariet förrutom där det var som mest öppet vatten.
#8 - 18 november 2007 17:54
okej.. =) tackar tackar för alla svar:) men det med växter då det kommer ju kost en förmögenhet.
har förtillfället inte jättemycket växter men när jag startarupp 240 karet så har jag ingen störrelust att köpa jättemycket växter. är det då bäst att placera alla växter på samma ställe så det blir iafall ett ställe med mycket växter eller vad tror ni?
och allteftersom växerna växer så blir ju bara "skogen" större och störe:)

och om ni kan ge några tipps för hur man lyckas med växter så skulle jag också bli glad:)

Axel

Annons