Mal till elak Tanganyika

#1 - 23 augusti 2003 13:33
Hej!
Jag har lite algproblem i ett Tanganyika akvarium på 200 liter med 5 st extremt elaka N. pulcher "daffodil". Har testat med ancistrusar men de blir sönderbitna på en gång. Så jag undrar om det finns någon tålig mal som klarar av dessa små monster till fiskar. Skulle bli mycket glad om någon kunde hjälpa mig.
Mvh Maria [:-139]
#2 - 23 augusti 2003 13:40
Kanske kinesisk algätare är tuff nog. Den blir ca 28 cm lång och agressiv som vuxen. Här är arbetsbeskrivningen...http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=276. En pleco kan jag också rekomendera, den blir ungefär lika stor som den kinesiska algätaren[:D]
#3 - 23 augusti 2003 13:48
Skaffa fler gömställen eller en gibbiceps. jag har både ancistrus och gibbiceps med mina sexifaciatus och det är en art som är avsevärt mycket mer aggresiv än daffodilen. i början blev jag av med några ancistrusar men med fler gömställen fick de va i fred
#4 - 23 augusti 2003 15:01
Hej!
Jag har massor av gömställen, men problemet är att ancistrusarna i så fall bara kan ligga inne i en grotta hela tiden. Direkt de sticker ut näsan så blir de av med fenorna. De får ingen mat heller eftersom de inte vågar komma ut ur grottorna.
Men kan man ha en Gibbiceps i ett 200 liters akvarium? De blir ju jätte stora.
Finns det ingen man som är väldigt hård. Alltså en som inte blir skadad när daffodillerna biter den?
Mvh Maria
#5 - 23 augusti 2003 17:29
pansarmal :)

Förlåt kunde inte låta bli......
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 23 augusti 2003 17:50
Jag har Synodontis petricola ihop med daffodil utan några som helst problem och den för den räcker det gott och väl med ett 200 liters akvarium.
Akvaristiska hälsningar
KJell
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 23 augusti 2003 17:59
Sorry jag missade att du ville ha en algätande mal och det är ju inte petricola.
Tycker att det låter lite underligt att det inte funkar med Ancistrus. I vilken storlek har de Ancistrus varit som du skaffat?
Kanske kan du testa med skaffa några gibbiceps eller plecostomus som är ca. 10 cm. Du kan ju sedan byta in dom mot mindre i zooaffären när de blir för stora (när de är 15 cm).
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#8 - 23 augusti 2003 18:01
Panaque nigrolineatus är ju en ganska robust mal.

Annons