Mal som simmar uppochner.

#1 - 22 juni 2004 22:14
Jag har en liten ettrig mal som har ovanan att simma uppochner. Hur kommer detta sig. Han gjorde det inte när jag köpte honom så jag trodde han skulle komma rätt igen. Nu har jag dock haft honom i flera månader och inget har hänt.

När han äter från botten är han på rätt köl men så fort han simmar uppåt så vänder han på sig. Han "vilar" också uppochner under en rot.

Fel på simblåsan?
#2 - 22 juni 2004 22:49
Har för mig att jag har läst om en mal eller fisk som faktiskt normalt simmar upp och ner, gissningsvis beroende på att den "kamouflerar" (hur det nu stavas) sig genom att vända magen uppåt eller något liknande, men detta är bara en grov (och kanske helt felaktig) uppskattning som orsak till beteendet. Dock ska (vad jag vet) inte siamesiska algätare ha denna egenskap/ovana, även om det har hänt att några av mina algätare (både siameser och ett par malar) då och då har simmat upp och ner, men då samtidigt som dom typ tuggar på en växt eller liknande. Kn du precisiera vilken mal det rör sig om (det finns hundratals olika pansarmalar)? Dock låter det som en defekt simblåsa som du själv skriver.
#3 - 22 juni 2004 22:55
Min profilsignatur är inte up-to-date. Det rör sig inte om algätarna eller pansarmalarna. Det är en annan mal som jag inte vet namnet på.

Den liknar pansarmalen men rör sig mycket snabbare och är ca 2 cm. Brun och med "stirrande" ögon. Ser lite äcklig ut :)
#4 - 22 juni 2004 22:57
Jag såg en skit cool fisk i en fiskaffär som simmade upp och ner längst med vattenytan. Precis som en vanlig mal som suger på marken, så sög denna firre på ytan. såg jätte lusstigt ut...

Men dessa firrrar bettede sig som sagt så i butiken, d gjorde inte din.
#5 - 22 juni 2004 23:06
Jag sökte på mal och letade igenom zoopet's register och hittade den!

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=364

Visst fan skall den tydligen simma uppochner. Men först efter 7-8 veckor. Antingen var den inte så gammal när jag köpte den eller så gjorde den ett undantag när jag var där.

Det där med nattaktiv stämmer bra. Den sitter bara och trycker under en rot hela dagarna. Jag har dock aldrig sett att den är uppe vid ytan. Håller sig bara vid botten och under saker.
#6 - 22 juni 2004 23:21
Ursprungligen skickat av laxxxen

Min profilsignatur är inte up-to-date. Det rör sig inte om algätarna eller pansarmalarna. Det är en annan mal som jag inte vet namnet på.

Den liknar pansarmalen men rör sig mycket snabbare och är ca 2 cm. Brun och med "stirrande" ögon. Ser lite äcklig ut :)

Inte för att jag vill verka "allvetande" eller utge mig för att vara expert, men malar delas in i 3 olika kategorier; Corydoras (Pansarmalar som i vardagligt tal brukar benämnas slammkrypare), L-malar (Harneskmalar/sugmalar som har en "sugkoppsmunn") samt Övriga malar som inte platsar i någon av dessa två kategorier. Så har i alla fall de på Zoopet kategoriserat det hela. Siamesisk algätare är egentligen ingen mal utan är kategoriserad som en karpliknande fisk. Under vilken av dessa kategorier tillhör din mal? Det borde väl vara antingen en harneskmal eller pansarmal du har köpt?
#7 - 22 juni 2004 23:26
Tog för lång tid på mig att skriva förra inlägget, så du han svara före detta, kul att du hittade din mal som ju fanns under kategorin Övriga malar ;-) !
#8 - 22 juni 2004 23:55
Ett stim vändmalar är bland det knepigaste man kan se i ett akvarium.. Platy tex har genomgått tusentals år av evolution för att få en mun som gör det möjligt att äte från ytan, varför göra sig besväret när man bara behöver vända sig på rygg..
#9 - 23 juni 2004 05:32
Tjenis den kallas för ryggsimmare och de är ett naturligt sätt för den att simma en kul liten krabat.
#10 - 23 juni 2004 07:23
Vändmalen kännetecknas också av att buken är mörk inte ljus som de fiskar som simmar på ett mer naturligt sätt.

Nigriventris betydes ljust det - mörk buk

Även en del släktingar till synodontis nigrivetris simmar ibland upp och ner...
#11 - 23 juni 2004 07:29
Jag har den här typen av vändmal "Synodontis robbianus" även om nästan alla kan simma uppåner vända så är det oftast den här man ser "Synodontis nigriventris" göra det.

http://www.wetwebmedia.com/FWSubWebIndex/mochokids.htm
#12 - 23 juni 2004 08:23
Inte för att jag vill verka "allvetande" eller utge mig för att vara expert, men malar delas in i 3 olika kategorier; Corydoras (Pansarmalar som i vardagligt tal brukar benämnas slammkrypare), L-malar (Harneskmalar/sugmalar som har en "sugkoppsmunn") samt Övriga malar som inte platsar i någon av dessa två kategorier.

Man kan också krångla till det en aning:
http://tolweb.org/tree?group=Siluriformes&contgroup=Ostariophysi
Det finns mycket spännande där nere!
mvh Daniel
#13 - 2 juli 2004 18:34
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=921

perhaps?

Annons