mal som är kal på huvudet

#1 - 20 september 2008 09:39
Hejsan!

jag har en mal som har fått en kal fläck på huvudet (se bild)
Någon som vet vad det kan vara?
den ser ut att må precis som vanligt.
Malen är i ett 375L akvarium som har 26 grader varmt och den delar akvariet med 2 lite större segelfensplecko och ett ancistruspar.
Har dessutom praktbotia, kubotaibotia, guldbarber samt några tetror.
Kan någon av dom andra ha "mobbat" honom?
Tacksam för svar!

/Mikey
#2 - 20 september 2008 11:47
Jag vet inte vad det är, men när en mal ser ut på det viset brukar de tyvärr inte bli så mycket äldre. Kanske den har fått en skada av något/någon och området blivit inflammerat är en gissning....
#3 - 20 september 2008 12:43
Jag skulle nog ösa i en extra dos salt om du inte redan gjort det .
#4 - 20 september 2008 14:54
låter tråkigt om det skulle vara något obotligt, men det ser värre och värre ut tyvärr.
vet inte om jag vågar ha i salt då jag har några corydoras i akvariet, glömde nämna dom i första inlägget.
Malen verkar bli "segare" vartefter dagen går, så det är kanske inte mycket tid kvar för den tyvärr.
#5 - 20 september 2008 15:04
Tog upp honom och kikade lite närmare, det verkar som om den tappar alla "fjäll" det lossnade mer bara man petade på malen, vad kan det vara?
kunde inte se att det skulle vara något sår eller liknande. bara att den helt enkelt tappar fjällen?
#6 - 20 september 2008 15:44
Du kan ta ur malen, lägga i en större bunke och behandla med salt däri. Viktigt är att den sedan sakta koppas in till det vanliga akvarievattnet.

För övrigt så har jag utan bekymmer saltat i mitt kar med pansarmalar, och har läst flera andra som gjort det utan problem.
Sen finns det de som hävdar att det inte är bra, men jag har inte sett EN ENDA tråd här då man haft salt i ett kar med pansarmalar och de har tagit skada av det...
#7 - 20 september 2008 15:51
jo, jag gjorde så att jag satte malen i mitt 54 liters som står tomt just nu och har saltat lite.
Så nu är det bara att vänta och se....
#8 - 20 september 2008 16:10
Här om salt till Corydoras: http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm
#9 - 20 september 2008 16:31
ansjo skrev:

Mycket intressant läsning, tackar för den länken.
Alltid skoj när någon slår hål på en myt :D
#10 - 20 september 2008 16:55
Kolla under min zoon, i mitt galleri har jag en bild på en liknande sjukdom.
i galleriet sjukdomar.

jag hade likadant på en Banjo mal. Stoppade ner Aquafuran i akvariet och några dar senare såg det bättre ut men ditt ser inte ut att ha gått lika långt som det gjorde på min banjo.

Men en infektion är det med största säkerhet.

Man måste ju även tänka på att andra fiskar kan drabbas av sjukdomen om den inte behandlas.
#11 - 22 september 2008 14:38
Kan vara en skrapskada från början, som sedan infekterats med bakterier. AquaFuran lär hjälpa om det är det, men tänk på att medcinen också är elak mot de bra bakterierna i filtret.
Bilagor:
#12 - 22 september 2008 15:09
ansjo skrev:

Fjäll lossningen har jag inget svar på men....
JIPII äntligen någon som skriver det så att någon tror på det, jag har saltat mitt kar med pansarmalar fler ggr och dom har inte varken mått sämre eller bätre än de andra fiskarna av saltet.:p
Fint och se dumma myter pukterade
#13 - 22 september 2008 15:33
Mick13 skrev:
Fjäll losningen har ajg inget svar på men....

JIPII äntligen någon som skriver det så att någon tror på det, jag har saltat mitt kar med pansarmalar fler ggr och dom har inte mått sämre än de andra fiskarna.:p

Fint och se dumma myter pukterade

Jag är inte den som tycker att salt löser alla problem, Utan mediciner är nog att föredra när det ser ut som det gör.

Och att pansarmalar skulle vara känsliga för salt har jag inte märkt alls.
#14 - 22 september 2008 22:57
smegga skrev:
Jag är inte den som tycker att salt löser alla problem, Utan mediciner är nog att föredra när det ser ut som det gör.

Nä jag tror inte heller att salt löser allt men man kan alltid börja och prova innan man rusar i väg och skaffar dyra mediciner för något som man inte behöver medicinera emot.
Nä jag har aldrig hävdat att pansarmalarna klara saltet sämre än andra fiskar???
#15 - 23 september 2008 09:50
smegga skrev:

Det är snarare uteslutningsmetoden. Har inte läst att salt kan göra något värre, så det är ett bra förstasteg som oftast kan påbörjas direkt då man brukar ha salt hemma. Sen om det inte hjälper går man vidare och tar det därifrån.
Det är ju så det funkar hos läkaren, det vet inte alltid vad som är fel och då felsöker man och kör uteslutningsmetoden ;)
#16 - 23 september 2008 09:52
Linapina skrev:
Det är snarare uteslutningsmetoden. Har inte läst att salt kan göra något värre, så det är ett bra förstasteg som oftast kan påbörjas direkt då man brukar ha salt hemma. Sen om det inte hjälper går man vidare och tar det därifrån.

Det är ju så det funkar hos läkaren, det vet inte alltid vad som är fel och då felsöker man och kör uteslutningsmetoden ;)

Kunde inte ha sagt det bättre själv:)!
#17 - 23 september 2008 09:58
Mick13 skrev:
Nä jag tror inte heller att salt löser allt men man kan alltid börja och prova innan man rusar i väg och skaffar dyra mediciner för något som man inte behöver medicinera emot.

Nä jag har aldrig hävdat att pansarmalarna klara saltet sämre än andra fiskar???

Ne du har inte sagt det men många andra under åren tycker det.
#18 - 23 september 2008 10:01
Linapina skrev:

Jag har även lärt mig den hårda vägen att man inte alltid kan köra uteslutningsmetoden, utan att det är bättre att ställa en diagnos på en gång.

Prova salta sen vänta nån dag på att se om det hjälper, under den tiden kan man förlora många fiskar om det skulle vara en elak sjukdom, Det är så jag gör men alla får göra som dom vill.

Jag förlorade 3 st Zebra pleco pga att jag inte kunde hitta rätt medicin snabbt. Det var inte kul så sen dess har jag inte provat mig fram.

Vet man inte tar jag alltid hjälp av nån som har koll på sjukdomar.
#19 - 23 september 2008 17:00
Kan det inte vara så att även malar "byter" färg då och då. Har själv en gibbiceps som ibland är delvis blek - och ibland är normalt brunspräcklig?
#20 - 23 september 2008 17:28
[:-28] Tyvärr så klarade sig min stackars mal inte, han var död i morse. Gissar att jag var för sen med behandlingen.
verkar dock inte ha varit smittsamt då ingen annan fisk uppvisar några symptom.

R.i.p.......
#21 - 23 september 2008 17:31
mikey13 skrev:
[:-28] Tyvärr så klarade sig min stackars mal inte, han var död i morse. Gissar att jag var för sen med behandlingen.

verkar dock inte ha varit smittsamt då ingen annan fisk uppvisar några symptom.

R.i.p.......

Tråkigt att höra

Håll koll på fiskarna bara vissa bakteriella sjukdomar kan vara sega att bryta ut.
#22 - 23 september 2008 20:49
Beklagar förlusten
RIP
#23 - 23 september 2008 21:02
Som sagt var det inte oväntat att den dog, men vad det var som orsakade det är som sagt svårt att säga. Tråkigt!

Annons