Mal på ålderns höst?

#1 - 30 december 2007 00:14
Hejsan!
Jag har två frågor angående min mal.

1. Jag skulle tycka att det vore kul att veta arten på min mal. Den är brun med beigt/guldigt mönster. Är fullvuxen och en knapp dm i längd. Har mycket stora stjärt-, rygg- och sidofenor när de är "utfällda". Bild finns här! Bilden är inte så tydlig, men den är så svår att fånga på bild numera eftersom den gömmer sig så ofta.

2. Jag tror att denna mal är runt 3 år. I början var den väldigt oskygg och satt ofta på väggarna och rörde sig mycket i akvariet. På senare tid är den dock väldigt sällan ute och rör sig utan ligger mest gömd i en växt. Man kan se den ute i akvariet när man står en bit ifrån akvariet men så fort man närmar sig så försvinner den in i busken igen. Kan detta bero på att den börjar bli gammal och snart kommer att dö?

Tacksam för svar!
/Johanna
#2 - 30 december 2007 00:21
Jag har inte en aning om vad det är för mal du har... men nån form av L-mal är det väl i alla fall.

Njae... den lär nog inte dö av ålderskrämpor än på ett tag om den bara är tre år... jag skulle tro att den kan klara tio år till om du sköter akvariet bra. Hur många grottor/gömställen/rötter har han/hon att gömma sig i/under? Ju fler ställen malarna kan gömma sig på desto säkrare kännar dom sig och då håller dom sig framme mer... konstigt men sant :)
#3 - 30 december 2007 00:26
Trots en lite dålig bild för att artbestämma malen tycker jag det ser ut som en Gibbiceps.
Låter lite konstigt att den inte är större isf då de kan bli hyffsat stora och vid 3 års ålder skulle den vara minst det dubbla. Det lättaste för att vara säker på vad det är för mal är nog ett bättre foto att gå efter.
Guest
#4 - 30 december 2007 00:30
Jag skulle nog kunna säga att det är en L001 Pterygoplichthys joselimaianus du har.
#5 - 30 december 2007 00:43
patdah: Oj, jasså? Hade ingen aning om att de kunde bli så gamla! Har helt okej med gömställen, men planerar att utöka hans gömselmöjligheter =)

Ansjo: Jasså? Ja, i så fall är jag tacksam över att han inte är större :p Det räcker gott och väl med den decimeter han är...

Lutt: Efter lite googlande har jag kommit fram till att du nog hade rätt angående arten. Fiskarna på bilderna när jag söker på L001 Pterygoplichthys joselimaianus är slående lika min lilla mal.

Tack för svaren!
/Johanna
#6 - 30 december 2007 08:25
Om du har sån tur så Lutt har rätt i att det är en L001 så är det ju ingen liten firre som växer upp i ditt kar... dom kan enligt planet catfish bli 30 cm :)

http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=177

Vad ger du malen att äta?
#7 - 30 december 2007 08:52
Tycker snarare det ser ut som en Panaque maccus, jag...
En bild från sidan vore bra.

Som sagts är tre år ingen ålder för en mal.

Annons