Mal och Malawai?

#1 - 24 september 2007 19:03
Har bestämt så gott som att det blir malawai i mitt akvarium. Men behöver förstås veta mycket mer om dom osv innan något köp blir.
Jag har några kandidater såsom;

Aulonocara hueseri
Aulonocara "fire fish"
Golden
Pseudotropheus socolof
Pseudotropheus sp. "acei"

Kanske inte alla går att få tag på och jag vet inte heller om de skulle funka ihop. Eller hur dyra de är...
Sen kommer frågan, vilka malar kan man ha ihop med Malawai?
#2 - 24 september 2007 21:41
Auloncara sorterna bör du inte blanda..Annars går det säkert bra! Auloncara "fire fish" må vara fin men tänk på att den inte finns i vilt tillstånd utan är en framodlad variant.. Lycka till! Föresten själv använder jag inte någon mal i mitt malawi kar..Dom brukar i vissa fall störa leken för malawi cikliderna..Då de är framme och norpar ägg innan honan hunnit ta upp dem..
#3 - 24 september 2007 21:45
Kan man ha flera Pseudotropheus sorter då?
Vilken sort "bör" jag börja med? tänker ju inte köpa alla på en gång utan en sort i taget hade jag tänkt.
Bra tips i övrigt, tusen tack.
#4 - 24 september 2007 21:59
Menar du mbuna gruppen och då bara Pseudotropheus?? Man ska inte blanda fisk med samma artnamn tex. Melanochromis. Inte heller olika sorter ifrån elongatus komplexet samma sak gäller för Metriaclima och cynotilapia osv... Om man vill vara helt säker på att slippa korsningar alltså... Hade jag varit dig så hade jag med ett inkört akvarium försökt att köpa så många som möjligt på en gång så att de får växa upp tillsammans och bilda sina revir..Eftersom den grupp du släpper i först förmodligan kommer att se de nya fiskarna som inkräktare..Om du nu måste göra så..Börja då med auloncara..Så att de får komma igång i lugn och ro..Eftersom de är ganska skygga..Hur stort akvarium har du? Är det under 300 liter bör du nog hoppa över auloncara helt.. Dom blir lätt stressade av de aktiva fiskarna som du har på din wantlist.. :-)
#5 - 24 september 2007 22:09
Jag har ett på 220 L.
Jag försöker att ta till mig alla tips jag kan få, men det är inte lätt när man får olika "bud".
Jag är nybörjare på detta och har just bestämt mig för en fiskart som jag tycker är otroligt vacker och där det finns arter som är lite "lättare" än andra. Så snälla ha tålamod med mig om jag har svårt för att fatta direkt.
#6 - 24 september 2007 22:28
Det är en hel vetenskap.. :-) Man lär sig nytt hela tiden.. :-)
#7 - 25 september 2007 11:38
Om du med "mal" menar L-malar (typ Ancistrus), så funkar det fintfint. Synodontis-malar och liknande kan dock nog vara rätt svåra på att norpa ägg och yngel.
#8 - 28 september 2007 10:12
Hej.
Jag har just nu i mitt ~200 l akvarium en grupp med "Hongi" 5 st. En grupp med Pseudotropheus elongatus ornatus tanzania Chuwa 6 st och ett par med Aulonocara fire för att fylla ut lite. :) + två gibbismalar.
Funkar hittills jättebra
/C
http://img216.imageshack.us/img216/4306/dsc00352bq0.jpg
http://img216.imageshack.us/img216/1959/p9090087dj7.jpg

Annons