Mal istället för Siamesisk algätare

#1 - 7 augusti 2005 20:20
Hej

Jag letar efter någon sydamerikans mal som skulle kunna ersätta mina siameser.Siameserna fick smak för scalarerna fenor så dom fick matchstraff mao bo i ett annat kar.Nu letar jag efter någon bra mal som kan hålla efter ev alger på växterna.Två Ancistrus bor redan i karet så någonting annat är det jag är på jakt efter.Har tittat lite på otocinclus men läste att dom kan sätta sig på discusar.Nu har jag inte discus men scalaren har ju liknande kroppsform och jag vill inte ha trasiga fenor igen.
Fredrik
#2 - 7 augusti 2005 21:08
Mina Otto's petar inte på scalarerna !
#3 - 7 augusti 2005 21:15
Mina ottosar dammsög mina slöjstjärtar!! Å de är ganska stora.

Personligen så tror jag att skalarer har betydligt mer attityd än både diskus och slöjstjärtar och skulle de ge sig på skalarerna så trasar de inga fenor utan smaskar mer slemskikt. Jag tror det går bra.

oveb: Ingen risk att skalarerna snor maten för ottosarna?? Mina skalarer är så glupska så jag känner mig tveksam av den anledningen...
#4 - 7 augusti 2005 21:58
Mina skalarer är tokfega av sig ! Bara när de leker så kaxar dom till sig, då nyps de ordenligt om man stoppar ner fingrarna...
#5 - 8 augusti 2005 07:44
Samma här.Riktiga fegisar mot andra fiskar.Men dom gruffas med varandra.Skakar och puttar under hakan på varandra.
Fredrik
#6 - 9 augusti 2005 19:37
[QUOTE=oveb]Mina skalarer är tokfega av sig ! Bara när de leker så kaxar dom till sig, då nyps de ordenligt om man stoppar ner fingrarna...[/QUOTE]

Bits dom!!?? Ischa såna busar!
#7 - 25 augusti 2006 10:56
Min ena största scalare har nypt hårstrån från armarna någon gång, det är inte skönt. ;)

edit: Förlåt! Såg fel på årtalet, trodde den bara var två veckor gammal! =S
#8 - 25 augusti 2006 11:48
Egentligen det enda jag skulle rekommendera är fler Ancistrus...

Annars har du i och för sig LDA25, Pitbull Pleco, Parotocinclus jumbo. Den är en snäll och effektiv stimfisk, mer lättodlad och mindre trolig att anfalla dina scalarer än svältande ottosar (ottosar svälter ofta i akvarier, det är när de svälter vissa otto börjar suga på andra fiskar, och när de väl lärt sig det så lägger de aldrig av).
#9 - 26 augusti 2006 14:41
*Knycker tråd*
På tal om Ancistrus, min lokala handlare har en vildfångad ancistrus för 45 kronor. Är en sådan på något vis bättre än en vanlig (svensk) odlad?
Blev riktigt sugen faktiskt. =)
#10 - 26 augusti 2006 16:22
[quote=Azur]Annars har du i och för sig LDA25, Pitbull Pleco, Parotocinclus jumbo. Den är en snäll och effektiv stimfisk, mer lättodlad och mindre trolig att anfalla dina scalarer än svältande ottosar (ottosar svälter ofta i akvarier, det är när de svälter vissa otto börjar suga på andra fiskar, och när de väl lärt sig det så lägger de aldrig av).[/quote]

Skönt att höra! Tänkte nämligen skaffa mig ett gäng LDA25 till mitt nystartade kar tillsammans med just scalarer;)

/Hans
#11 - 26 augusti 2006 17:29
Det finns ju även sydamerikanska tetror som är algätare (t.ex. Apareiodon affinis), som dessutom ska vara bättre än siameserna. De är också ganska lika siameserna i utseende ifall du nu gillar siamesernas utseende. Jag tror att dessa borde vara snällare mot dina scalarers fenor, men säker är jag inte ;). Kanske någon annan vet? Är kanske inte jättelätta att få tag på dock... :)
#12 - 26 augusti 2006 17:55
[quote=anders.149]*Knycker tråd*
På tal om Ancistrus, min lokala handlare har en vildfångad ancistrus för 45 kronor. Är en sådan på något vis bättre än en vanlig (svensk) odlad?
Blev riktigt sugen faktiskt. =)[/quote]

Skulle vara intressant att veta vad din handlare anser är det latinska namnet på de vildfångade ancistrusarna? Jag blev nämligen lurad en gång i tiden, ¨då sålde man vuxna vildfångade vanliga ancistrusar i butiken, det är omöjligt eftersom vanlig ancistrus, alltså ancistrus sp, är en framkorsad variant. I bland står det Ancistrus dolichopterus på lappen, men de är ovanliga, dyra och ser inte ut som vanlig Ancistrus, så det är också bluff!
#13 - 26 augusti 2006 18:46
[quote=Tant Nancy]Skulle vara intressant att veta vad din handlare anser är det latinska namnet på de vildfångade ancistrusarna? Jag blev nämligen lurad en gång i tiden, ¨då sålde man vuxna vildfångade vanliga ancistrusar i butiken, det är omöjligt eftersom vanlig ancistrus, alltså ancistrus sp, är en framkorsad variant. I bland står det Ancistrus dolichopterus på lappen, men de är ovanliga, dyra och ser inte ut som vanlig Ancistrus, så det är också bluff![/quote]

Hej Tant Nancy!
Det stod bara VF Ancistrus och det var på akvariumet. Då personalen var upptagen och jag ändå bara tittade vad de hade inne så blev det aldrig av att jag frågade. Tänkte jag skulle höra efter nästa gång lite mer då jag är sugen på lite ancistrusar.
Är lite rädd att åka på fel sorts mal då jag inte vill ha en mal som blir en halvmeter eller mer. ;) De har många små söta plecos och en sån vill jag verkligen inte ha. =P
Ska kolla upp de lite mer då men jag antar att det är som du säger, att det möjligen är en bluff. =(
Just den Ancistrus jag såg var väldigt lik L144 som finns här på Zoopet i arbeskrivningen men svårt att säga då den var väldigt liten, 5cm eller något sådant. Men minnet är inte det bästa så jag vet inte. =)
Tänkte mest huruvida en VF ancistrus är svårare att hålla än en odlad samt om det finns några fördelar med VF men som du skrivit att det bara är en avelsform (och de inte finns naturligt?) så är det väl något annat. =P
Tack för svaret! =)
#14 - 26 augusti 2006 20:54
Jag tror helt klart att det är vanlig Ancistrus sp dom säljer med tanke på priset. Tror säkert att du vågar köpa den och den kommer att vara lättskött med tanke på att den är så pass stor ändå, så köp den du... Bara du är på det klara med att det inte är nån vildfångad firre du har i burken :-)
#15 - 26 augusti 2006 20:55
Det finns ju förståss en lösning till på det här... och det är att JAG har missuppfattat allt runt Ancistrus sp... eller 144 eller 144a eller dolichopterus... Det är rätt rörigt lixom...
#16 - 26 augusti 2006 21:38
Om den är vildfångad eller inte spelar mig ingen större roll. Tänkte mer om man ville yngla av den lite senare så kan det vara bra med lite "nya" gener liksom. Men jag tror på dig att det inte är någon vildfångad. Tycker den borde vara dyrare då liksom.
Förstår dig om du blir förvirrad av alla ancistrus släkten. =P
Jag har försökt kolla med men det är så olika i informationen när jag tittat. Har dels kollat här på zoopet samt googlat runt lite på nätet. Så mycket kan jag säga att det inte är en albino iallafall.
Får väl göra som så att jag grillar säljaren på info så blir det eventuellt den till veckan. =)
Har jag riktigt otur så har det varit en ancistrus där innan och det är en helt annan mal där i nu. Inte helt omöjligt. Men ja, sånt som märks. =P
Något speciellt tips/knep för att skilja en ancistrus från en pleco? Vill verkligen inte ha i en sådan..
#17 - 26 augusti 2006 21:51
Är inte omöjligt att den är vildfångad i och för sig även fast den är billigaste laget. Men det finns massor av ancistrus-arter så det är inte så lätt att veta vilken det är, men kolla med affären om de vet. Vill du odla på den så ska du nog köpa flera, för det är nog inte säkert att alla ancistrus-arter korsar sig med varandra.

Och jag tror inte du missuppfattat något Nancy :). Som jag förstått så kallas den "vanliga" för Ancistrus sp 3, och det är troligtvis en korsning mellan olika arter och den förekommer därför inte vilt:
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=49
L144 ska vara en gul sort som påminner om albino-ancistrusen (de är dock inte samma).
#18 - 26 augusti 2006 22:25
Om det är en vildfångad Ancistrus så vet du inget om hur lätt eller svårodlad den är. Annars så lever de flesta Ancistrus-arter på samma sätt: i forsar med stora och små stenar. Sen kan vattnet vara hårt eller mjukt (fast oftast mjukt) och grumligt eller klart, surt eller neutralt. Det är ju alltid en fördel om man lyckas ta reda på varifrån en fisk - speciellt en vildfångad - kommer (och därmed får ledtrådar till vad den har för behöv)

Om man inte vet vad det är för art och inte vet varifrån den kommer så kan det ju bli frågan om mycket experimenterande och fingeroppskänsla för att få fiskarna att må riktigt bra. Men det kanske många ser som en utmaning mer än ett problem...
#19 - 27 augusti 2006 21:12
Hm.. då jag vill att samtliga fiskar i akvariet får det så bra som möjligt så är det nog inte rätt mal ändå. Kollade upp ancistrus lite mer och såg att de vill ha strömt vatten. Har scalarer och karet är anpassat främst för scalarer och de vill knappast ha strömt vatten.
Intressant fisk ändå och väldigt fin (på sitt egna lilla vis) men jag hoppar nog över den. Ska eventuellt in till affären imorgon så ska höra efter lite om den.
Tack för hjälpen iallafall. =)
#20 - 27 augusti 2006 22:26
[QUOTE=mmm]Det finns ju även sydamerikanska tetror som är algätare (t.ex. Apareiodon affinis), som dessutom ska vara bättre än siameserna. De är också ganska lika siameserna i utseende ifall du nu gillar siamesernas utseende. Jag tror att dessa borde vara snällare mot dina scalarers fenor, men säker är jag inte ;). Kanske någon annan vet? Är kanske inte jättelätta att få tag på dock... :)[/QUOTE]

Fast man måste ha ett rätt stort akvarium om man ska ha ett stim Apareiodon affinis. De blir nämligen 15cm långa.

[QUOTE=Tant Nancy]I bland står det Ancistrus dolichopterus på lappen, men de är ovanliga, dyra och ser inte ut som vanlig Ancistrus, så det är också bluff![/QUOTE]

Det bor en Ancistrus dolichopterus i mitt SA-akvarium. De är mörkare än "vanliga" ancistrusar och har en vit rand längst ut på ryggfenan och en på stjärtfenan. De blir inte lika stora som vanliga ancistrusar och bör ha svartvatten. Annars kan de bli lite känsliga.
#21 - 28 augusti 2006 06:07
Har tidigare märkt att min siames har varit på scalarerna litegrann, och då var den ändå liten!! Nu när jag tänker skaffa scalarer igen har jag börjat undra hur det ska gå för scalarerna, det vore ju inte så bra om de blev stressade av en nafsande siames, som nu dessutom har vuxit till sig lite. Vad tror ni? Skulle förutsättningarna för att det ska gå bra öka om jag köper stora scalarer? Är det annars lätt att få djuraffärer att ta emot en halvstor siames?

/Maria
#22 - 28 augusti 2006 07:17
Vissa affärer tar emot fiskar, andra gör inte det. Kolla så att affären har ett karantänakvarium. Då ska de kunna ta emot fiskar på ett seriöst sätt.

Märkligt detta med siamensis och scalarer. Mina 2 siamensis går i samma akvarium som guramisarna och jag har aldrig märkt nån tendens till aggressivitet.
#23 - 28 augusti 2006 09:21
[quote=Tant Nancy]Skulle vara intressant att veta vad din handlare anser är det latinska namnet på de vildfångade ancistrusarna? Jag blev nämligen lurad en gång i tiden, ¨då sålde man vuxna vildfångade vanliga ancistrusar i butiken, det är omöjligt eftersom vanlig ancistrus, alltså ancistrus sp, är en framkorsad variant.[/quote]Det är inte alls säkert att du blev lurad...
För det första vet ingen säkert ursprunget till Vanlig Ancistrus (Ancistrus "sp. 3" som Planetcatfish kallar den), och avkomman har ganska liten spridning på utseende, så det är tänkbart att det åtminstone från början var en ren art.
Det kommer också med jämna mellanrum in vildfångade ancistrusar som ser ut som Ancistrus "sp. 3" - fast man kan inte säkert veta om de är samma art som Ancistrus "sp. 3" ursprungligen var, eller bara råkar vara väldigt lika.

Ihopblandningen med Ancistrus dolichopterus går tillbaks tiotals år, och beror på att en tysk akvariebok råkade lägga fel bilder till rätt art... Sen har andra källor, t.ex. Zoopet (kolla på Ancistrus dolichopterus här - bilden visar en "sp. 3" liknande fisk) troget kopierat felet. Det är ett ovanligt seglivat fel, helt enkelt.

Bara som kuriosa kan jag nämna att vilken art som är "vanlig ancistrus" har ändrat sig med åren. När jag började som akvarist på 70-talet, såg "vanlig ancistrus" ut ungefär så här:
http://www.aquarienfische.info/bilder20/triradi1.jpg
medans dagens "vanlig ancistrus", "sp. 3", alltså ser ut cirka så här:
http://mikes-machine.mine.nu/temp/fesk/exempel/Juv_Ancistrus_sp.3_DSC_1652.JPG
#24 - 28 augusti 2006 09:23
[quote=batski]Märkligt detta med siamensis och scalarer. Mina 2 siamensis går i samma akvarium som guramisarna och jag har aldrig märkt nån tendens till aggressivitet.[/quote]

Kanske har scalarerna mer frestande fenor.........
#25 - 28 augusti 2006 09:28
Siamesiska algätare är överlag aggro, och vissa exemplar kan vara väldigt aggro. Att de biter fenor har jag dock aldrig sett - du har inga tetror eller barber i akvariet?
#26 - 28 augusti 2006 09:31
Blandar du inte ihop dem med Flying fox nu?
#27 - 28 augusti 2006 09:33
[quote=Azur]Siamesiska algätare är överlag aggro, och vissa exemplar kan vara väldigt aggro. Att de biter fenor har jag dock aldrig sett - du har inga tetror eller barber i akvariet?[/quote]

Nej, jag har för tillfället inte ens scalarer så just nu är det inga problem med den. Men jag tänkte skaffa igen och vet att den varit aggressiv och har bitit fenor och spröt förut, det är det som är problemet. Kanske får jag försöka ge bort den, men det är ju tråkigt att behöva göra (tycker trots allt om den). Jag skulle ju kunna testa förstås, men jag är lite rädd att scalarerna får en dålig start och blir stressade och sjuka om de genast utsätts för angrepp från en påflugen siames.

Batski: Nope, det är en siamesisk algätare, helt säkert.
#28 - 28 augusti 2006 09:56
[quote=batski]Blandar du inte ihop dem med Flying fox nu?[/quote]Nix. Du har sett hur siameserna "leker" med varandra? Det är slagsmål för att avgöra rangen i stimmet. Jakterna? Dominant fisk tar ut sina aggressioner på underlägsna fiskar. Jakter på andra fiskar? Aggression. Och du har säkert märkt att en av dem äter först och håller borta de andra från maten.

Och har man inte täckglas har man snart bara den dominanta siamesen kvar.

Det *är* stöddiga fiskar, men normalt sett lägger de mest energi på att trakassera varandra, och jag har aldrig sett siameser göra skada på andra fiskar utom att de kan stressa dem genom att vara hyperaktiva och jaga dem.
#29 - 28 augusti 2006 11:56
[quote=batski]Fast man måste ha ett rätt stort akvarium om man ska ha ett stim Apareiodon affinis. De blir nämligen 15cm långa.[/quote]
Ja, precis som siamesisk algätare. Så har man haft siameser så borde det gå bra med Apareiodon också ;).

[quote=Azur]Det *är* stöddiga fiskar, men normalt sett lägger de mest energi på att trakassera varandra, och jag har aldrig sett siameser göra skada på andra fiskar utom att de kan stressa dem genom att vara hyperaktiva och jaga dem.[/quote]
Låter inte som mina siameser, så det är nog väldigt olika i såna fall :confused:. Mina siameser har aldrig brytt sig om andra fiskar och inte är de elaka mot varandra heller. Jag uppfattar dem som väldigt snälla fiskar. Dessutom är de inte riktigt lika aktiva när de blir äldre.
#30 - 28 augusti 2006 14:28
[quote=anders.149]Hej Tant Nancy!
Det stod bara VF Ancistrus och det var på akvariumet. Då personalen var upptagen och jag ändå bara tittade vad de hade inne så blev det aldrig av att jag frågade. Tänkte jag skulle höra efter nästa gång lite mer då jag är sugen på lite ancistrusar.
Är lite rädd att åka på fel sorts mal då jag inte vill ha en mal som blir en halvmeter eller mer. ;) De har många små söta plecos och en sån vill jag verkligen inte ha. =P
Ska kolla upp de lite mer då men jag antar att det är som du säger, att det möjligen är en bluff. =(
Just den Ancistrus jag såg var väldigt lik L144 som finns här på Zoopet i arbeskrivningen men svårt att säga då den var väldigt liten, 5cm eller något sådant. Men minnet är inte det bästa så jag vet inte. =)
Tänkte mest huruvida en VF ancistrus är svårare att hålla än en odlad samt om det finns några fördelar med VF men som du skrivit att det bara är en avelsform (och de inte finns naturligt?) så är det väl något annat. =P
Tack för svaret! =)[/quote]

Hejsan!!

Det kan mycket väl ha varit en viltfångad Ancistrus. Förmodligen är den köpt som viltfångad från fiskgrossisten så då är den nog det. För jag tror inte att dom på affären skulle luras om en sådan sak, inte medvetet i alla fall.

Hälsningar Anneth
Guest
#31 - 28 augusti 2006 15:47
Ancistrus är inte direkt lätta att id...eftersom många liknar varann, finns ju typ 50-100 olika ancistrus-arter.

Men som tant nancy säger så är den rätta Ancistrus dolichopterus en L183. L144 L144a är ett felaktigt namn på "Vanlig ancistrus" eftersom den är en akvarie-variant så ska den inte ha ett L-nummer.
#32 - 28 augusti 2006 18:26
[quote=Anneth]Hejsan!!

Det kan mycket väl ha varit en viltfångad Ancistrus. Förmodligen är den köpt som viltfångad från fiskgrossisten så då är den nog det. För jag tror inte att dom på affären skulle luras om en sådan sak, inte medvetet i alla fall.

Hälsningar Anneth[/quote]

Hej!
Ja jag har då ingen aning. Såg idag att den så kallade vildfångade ancistrusen kostade 95kr. =P De hade även odlade ancistrus och de kostade 55kr.
Som jag förstått så tar de den info de får av grossisten när de "märker" akvarierna fiskarna är i. Och då blir det som det blir..
Såg dock en tråkig sak. De hade tagit in två stycken Paroonhajar.. kul för den som köper de.. och sedan så sjönk mitt förtroende för butiken något.
De de hade inne var väl runt 20-25cm men nog lär eventuella köpare märka när fisken blivit större än akvariet.

Mvh,
Anders Jonsson
#33 - 28 augusti 2006 23:59
[QUOTE=mmm]Ja, precis som siamesisk algätare. Så har man haft siameser så borde det gå bra med Apareiodon också ;).[/QUOTE]

Nej, inte riktigt. Till att börja med så måste man ha ett gäng apareiodon eftersom de är stimfiskar. Och så ska de även vara mycket aktivare än siamensis och behöva större utrymme.
#34 - 29 augusti 2006 07:59
[quote=batski]Nej, inte riktigt. Till att börja med så måste man ha ett gäng apareiodon eftersom de är stimfiskar. Och så ska de även vara mycket aktivare än siamensis och behöva större utrymme.[/quote]
Hmm, nu är väl siamensis också en stimfisk precis som apareiodon :confused:. Men det är mycket möjligt att det behöver större utrymme ändå :)...
#35 - 29 augusti 2006 08:25
[quote=Anneth]Hejsan!!

Hälsningar Anneth[/quote]

Jodå, helt klart hade jag fått lite om bakfoten och tydligen så kan man köpa VF vanlig ancistrus, som då borde heta VF Ancistrus sp... Ancistrus dolichoptherus däremot, lär man knappast få för 95 kronor. Det är helt rätt att det ofta är längre bak i leverantörskedjan som artbestämning och sånt blir fel. Däremot är det ofta så att om man påtalar ett uppenbart fel så vägrar butiken att ändra det tyvärr. Har råkat ut för det när det gällt Siamensis/Flying fox och även C Trilineatus/julii.
#36 - 29 augusti 2006 08:32
[quote=Azur]Det är inte alls säkert att du blev lurad...
För det första vet ingen säkert ursprunget till Vanlig Ancistrus (Ancistrus "sp. 3" som Planetcatfish kallar den), och avkomman har ganska liten spridning på utseende, så det är tänkbart att det åtminstone från början var en ren art.
Det kommer också med jämna mellanrum in vildfångade ancistrusar som ser ut som Ancistrus "sp. 3" - fast man kan inte säkert veta om de är samma art som Ancistrus "sp. 3" ursprungligen var, eller bara råkar vara väldigt lika.

Ihopblandningen med Ancistrus dolichopterus går tillbaks tiotals år, och beror på att en tysk akvariebok råkade lägga fel bilder till rätt art... Sen har andra källor, t.ex. Zoopet (kolla på Ancistrus dolichopterus här - bilden visar en "sp. 3" liknande fisk) troget kopierat felet. Det är ett ovanligt seglivat fel, helt enkelt.

Bara som kuriosa kan jag nämna att vilken art som är "vanlig ancistrus" har ändrat sig med åren. När jag började som akvarist på 70-talet, såg "vanlig ancistrus" ut ungefär så här:
http://www.aquarienfische.info/bilder20/triradi1.jpg
medans dagens "vanlig ancistrus", "sp. 3", alltså ser ut cirka så här:
http://mikes-machine.mine.nu/temp/fesk/exempel/Juv_Ancistrus_sp.3_DSC_1652.JPG[/quote]

Tack, det förklarar en hel del... mycket förvirrande är det dock! Det kan i alla fall förklara varför Willy (den vildfångade hannen) inte vill leka hos mig, förmodligen har jag inte rätt förutsättningar. Nu har han i alla fall fått flytta till ett 720 l sällskapskar utan hona, så man får väl räkna honom som pensionerad.
#37 - 29 augusti 2006 08:36
[QUOTE=mmm]Hmm, nu är väl siamensis också en stimfisk precis som apareiodon :confused:. Men det är mycket möjligt att det behöver större utrymme ändå :)...[/QUOTE]

Nja, siamensis är inte några utpräglade stimfiskar, utan de lever i stim när de är unga, men som vuxna är de revirhävdande.

[QUOTE=Tant Nancy]Har råkat ut för det när det gällt Siamensis/Flying fox och även C Trilineatus/julii.[/QUOTE]

Just förväxlingen av trilineatus med julii måste vara ett av de absolut vanligaste felen. Det vanliga är att det står julii på skylten, men i själva verket är C. julii väldigt sällsynta, utan det är nästan alltid (de både snyggare och betydligt tåligare) C. trilineatus det rör sig om.
#38 - 29 augusti 2006 09:25
[quote=batski]Just förväxlingen av trilineatus med julii måste vara ett av de absolut vanligaste felen. Det vanliga är att det står julii på skylten, men i själva verket är C. julii väldigt sällsynta, utan det är nästan alltid (de både snyggare och betydligt tåligare) C. trilineatus det rör sig om.[/quote]

Jepp, det är vanligt. Men det som stör mig är att även om man visar bilder och verkligen talar om vad som ska stå, så vägrar dom ändra, för att dom minsann köpt Julii från leverantören.

Det mest komiska är väl en butik i stan som sålde "Julii", jag köpte ett gäng, lekte av dem och sålde tillbaka ungfiskarna till butiken som Trilineatus... Dom hade ett annat kar med "Julii" från leverantören, så jag frågade vad det var för skillnad på dom och mina Trilineatus... Jag fick bara ett mumlande till svar och butiken fortsätter ändå att sälja sina Julii (utom när dom säljer Trilineatus från mig förståss :p )
#39 - 29 augusti 2006 09:43
[QUOTE=Tant Nancy]Det mest komiska är väl en butik i stan som sålde "Julii", jag köpte ett gäng, lekte av dem och sålde tillbaka ungfiskarna till butiken som Trilineatus... Dom hade ett annat kar med "Julii" från leverantören, så jag frågade vad det var för skillnad på dom och mina Trilineatus... Jag fick bara ett mumlande till svar och butiken fortsätter ändå att sälja sina Julii (utom när dom säljer Trilineatus från mig förståss :p )[/QUOTE]

Hahahahaha :D Den var bra :D :D Fattar inte varför de inte är bättre på att skaffa sig kunskaper på samma sätt som deras kunder ;) :D

Hur är dina trilineatus? Mina har varit ganska nervösa och skygga. Men för några veckor sen skaffade jag 2 nya som inte alls är lika nervösa och de verkar som om de har slappnat av lite. Planerar nu att byta botten till en finare sand som de kan böka i :p Hoppas de blir på bättre humör då.

Ursäkta kapningen av tråden [:o]
#40 - 30 augusti 2006 08:56
[quote=batski]Hahahahaha :D Den var bra :D :D Fattar inte varför de inte är bättre på att skaffa sig kunskaper på samma sätt som deras kunder ;) :D

Hur är dina trilineatus? Mina har varit ganska nervösa och skygga. Men för några veckor sen skaffade jag 2 nya som inte alls är lika nervösa och de verkar som om de har slappnat av lite. Planerar nu att byta botten till en finare sand som de kan böka i :p Hoppas de blir på bättre humör då.

Ursäkta kapningen av tråden [:o][/quote]

Mina trilineatus är skygga och tråkiga, trots att jag släppte i ett stim på 40 st i samma kar, så ser jag dem inte :( Har nu en lekgrupp davidsandsi, så det blir såna i sällskapskaret i stället...
#41 - 30 augusti 2006 09:33
[quote=batski] Planerar nu att byta botten till en finare sand som de kan böka i :p Hoppas de blir på bättre humör då.[/quote]

Det blir de säkert. Köpte mina första pansarmalar (C. Sterbai) för några veckor sedan och har råda 0,33 mm på botten. De verkar ständigt överlyckliga: simmar runt som värsta rövarbandet, rotar runt i sanden och är verkligen pigga :) .
#42 - 30 augusti 2006 09:40
[QUOTE=Björken]Det blir de säkert. Köpte mina första pansarmalar (C. Sterbai) för några veckor sedan och har råda 0,33 mm på botten. De verkar ständigt överlyckliga: simmar runt som värsta rövarbandet, rotar runt i sanden och är verkligen pigga :) .[/QUOTE]

Låter bra :)

Annons