Mal i malawikar?

#1 - 15 oktober 2005 18:34
Hej.

Håller på att inreda ett malawikar och går lite i tankar om vilken/vilka malar jag skall ta och införskaffa till detta kar.

Vill gärna ha något lite roligt, och kanske inte det allra vanligaste, tex. ancistrus eller gibiceps.

Någon som har något roligt förslag?

Ska kanske tillägga att detta är inget strikt biotopkar. självklart så skall malen passa in med vattenvärdena, men den behöver inte vara från malawisjön.

/Patrik
#2 - 15 oktober 2005 21:26
Testa clown-pleco, L-104 om jag inte minns fel, funkar aldeleles utmärkt.
Har dessutom en L-146 Bulldogpleco som gick i SA-kar tidigare men som trivs mycket bättre i Malwi p.g.a bättre snurr på vattnet. Har dessutom hört att en rolig mal som är L-114 ska tåla PH och KH utan vidare. Har tyvärr inte testat själv.
#3 - 16 oktober 2005 00:28
Hej!
Säger bara en sak... Ancistrus....... Försök att hitt några ancistrusar som är runt 5cm... och du kan inte ha en bättre mal i ett malawikar.... Jag har i stort sett bara ancistrusar i alla mina 50kar...... Har några större gibbikepsar på ca 20cm.. men är ju mest bara ivägen för malawina.....

MVH Robert
#4 - 16 oktober 2005 01:30
jo, ancistrus har jag väl tänkt som ett alternativ, men jag vill gärna har någon lite snyggare mal , men ändå ganska effektiv. Clownplecon är intressant, men är inte dom lite svårare att få tag på?
HazelCR
#5 - 16 oktober 2005 02:55
Om vi pratar om L 104 P. Maccus, clown pleco, så är de inte svåra att få tag på. Det gäller bara att hitta en butik som vet vad de säljer, eftersom de ofta saluförs under andra namn. Pris i Gävle 45-119 kr.

Annons