Mal fastväxt i korkbarken?

#1 - 21 oktober 2008 15:28
Jag har en Irwin mal. Den har bott i samma korkbarkstunnel hela sitt liv. Jag har nästan aldrig sett den utanför sitt bo. Men nu har den blivit väldigt stor och tunneln har samma storlek. Jag undrar om det finns risk att den växer fast i tunneln och inte kan komma ut? Jag vet ju att det är en mal som är nattaktiv. Men den är väll inte puckad?
#2 - 21 oktober 2008 15:31
Kommer den in så kommer den även ut.
Såpass växer den inte, att den skulle fastna under dagen i korktunneln:p.
#3 - 21 oktober 2008 15:34
Nämen jag tänkte att den ligger å slöar där under en tid. och sen så fastnar den... som Nalle Puh gjorde med honungen...
#4 - 21 oktober 2008 17:58
Ingen risk. Det är nattdjur så på natten är den nog framme allt och letar mat.. Maten råkar väl inte bara landa där han befinner sig..

Säker att det inte är en ckokladmal?
#5 - 21 oktober 2008 20:03
Smyg in i det mörka rummet. Släng i en maltablett, vänta och tänd en ficklampa. Då ser du vad som är framme på natten!
#6 - 21 oktober 2008 23:56
MattiasL skrev:
Smyg in i det mörka rummet. Släng i en maltablett, vänta och tänd en ficklampa. Då ser du vad som är framme på natten!

Du har aldrig haft Megalodoras uranoscopus (irwini-mal) märker jag... ;)
Mina två har bott i min källare i tre år, och jag smyger ofta runt med ficklampa. Alla andra fiskar är framme ibland, men Megalodorasarna har ALDRIG lämnat sitt tegelrör. Chokladmalar är påträngande linslöss i jämförelse.
#7 - 22 oktober 2008 00:52
MattiasL skrev:

Tips: använd en röd ficklampa. Då "ser" fiskarna inte ljuset lika tydligt, och gömmer sig inte fortare än du hinner säga "flaska".
#8 - 27 oktober 2008 09:28
Köpte en Chokladmal igår till mitt nya kar, i butiken så var dom aktiva som bara den men så fort han hamnade i mitt kar så borrade han in sej under en rot o rörde inte en fena. Har inte sett skymten av honom\sedan igår LOL :D. Första gången för mej o ha en mal ochså, bra o veta att dom e inaktiva på dagen så man inte börjar tro att den är döende ;)
När vi ändå är inne på ämnet, är dom ensamlevande i naturen eller gillar dom att gå i par?...Chokladisarna alltså. Jag tänkte att jag kanske ska köpa en till isf.
#9 - 27 oktober 2008 10:52
Malar kan fakiskt fastna och inte ta sig ut..
Vet en Gibbi som gjorde det, han låg inne i en klippa man kan köpa och inte kunde ta sig ut, när vi väl fick ut den så var han jättemager och eländig, men han klarade sig. :)
#10 - 27 oktober 2008 19:32
Chokladmalar är ensamvargar
#11 - 28 oktober 2008 09:01
rick skrev:
Chokladmalar är ensamvargar

Bra o veta, tack :)
Hade själv en ståtlig gul mal vars namn jag inte vet (ärvde den med köpet av akvariet), tyvär så fastnade han med huvudet i en liten kruka och dog :(. Just dom dagarna så hade jag inte räknat fiskarna i akvariet som jag brukar göra då o då, han hade förmodligen ätit något framför och sedan blivit skrämd och simmat in i den.

Annons