Jag hade en fasciatum tidigare men den var nära att dödas av mina jaguarciklider så jag tvingades sälja den. Hur som helst så var det en väldigt speciell mal, min var väldigt inaktiv under dagen och låg ofta bara och vilade på något lämpligt ställe men så fort belysningen släcktes så började den glida runt i karet i jakt på föda. Min fick främst fiskbitar och räkor men tog ibland en del frysfoder också. Min växte väldigt snabbt i början, runt 2-3cm per månad, men saktade sedan ner rejält av någon anledning, antagligen p.g.a. vantrivsel då den levde med arga jaguarciklider.
Det man bör tänka på är att det här är en art som blir fruktansvärt stor, här på zoopet så står det 100cm men enligt "Back To Nature - Malar" så sägs de bli upp mot hela 2 meter i naturen... Hur som helst så lär även brutalt stora akvarier begränsa dess storlek förr eller senare. Vet man dock var man ska göra av malen då den blir för stor för akvariet så är det en rolig mal att äga, den blir lätt handtam och blir dessutom riktigt tjusig då den blir större. Men det krävs ju en del av akvariet om man ska kunna ha den någon längre tid p.g.a. dess tillväxttakt.
Mvh Fredrik Isaksson