Mal bleknar)=

#1 - 2 maj 2008 19:54
Tjaa
Har en (ancistrus)vet ej hur det stavas.
Ja han är blek på några ställen är det nån sjukdom.
Han verkar allmänt må väldit bra
#2 - 2 maj 2008 19:56
Kan du inte länka en bild hit ? Svårt att säga annars.
#3 - 2 maj 2008 20:07
Min kamera är trasig men den såg ut som den http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1870503
Blädra ner lite så ser du den.
#4 - 2 maj 2008 20:19
Är det DENNA du menar?

Vet faktiskt inte vad det kan vara :confused:
Har den varit så hela tiden?
#5 - 2 maj 2008 22:33
är det en sån som bilden som nina länkat till så är det inte en ancistrus..

Är den pigg för övrigt??
#6 - 2 maj 2008 22:40
han menar ju inte den bilden, utan det över såklart:D

min fullvuxna ancistrus kan också bli lite ljus, men den har alltid lite ljusa fläckar:p
#7 - 2 maj 2008 23:54
Fiskar i allmänhet brukar blekna då de är rädda, någon annan fisk som skrämmer den? nån familjemedlem som alltid knackar på rutorna? petar på den ? :D

okej, till allvaret. Hur länge har du haft malen? är den nyköpt så kan det vara ett tecken på stress då den är ny i karet. Ganska vanligt. För övrigt så brukar de skifta lite i färg, en del malar skiftar efter humör samt underlag. Gibbiceps är ett exempel, vid rädsla så ändras färgen, den kamuflerar sig också efter underlag.

Tror dock inte att du behöver vara orolig för någon sjukdom eller liknande, det verkar luta mer mot trivselproblem i form av att de kanske inte känner sig trygga i karet pga olika faktorer. DETTA förutsatt att du har bra vattenvärden och annat basic.

En tanke som precis slog mig innan jag skulle posta inlägget. Kolla så du har rätt temperatur i ditt kar, jag vet att ancistrus blir väldigt bleka i färgen då vattnet är för kallt.
#8 - 3 maj 2008 07:09
Såg inget fel på ancistrusen på bilden så jag trodde det var den andra h*n hade problem med :p
Sorry :(
#9 - 3 maj 2008 21:12
Jag kan tyvärr inte se bilden, men som Amaro säger - ancistrus är som kameleonter, de kan ändra färg beroende på underlaget de befinner sig på :p

Min hona gör det hela tiden. Det är ganska roligt att se på :)
#10 - 3 maj 2008 21:14
Det var väl DENNA då antar jag :confused:

Det är inget fel på den vad jag kan se iaf [:o]
#11 - 3 maj 2008 21:17
Nina82 skrev:
Det var väl DENNA då antar jag :confused:

Det är inget fel på den vad jag kan se iaf [:o]

Jag ser inget fel heller.
Vanliga färger för ancistrus, tycker jag :p
#12 - 5 maj 2008 17:45
Nina82 skrev:
Är det DENNA du menar?