mal bakom pumpen

#1 - 8 januari 2009 16:58
Mina corydoras var borta. Trodde de var döda någonstans. Men så hittade jag dem bakom pumpen. Såg klämda ut där de satt mot glaset. När jag petade till pumpen rörde de på sig och simmade därifrån. Är det ett typiskt beteende? Någon annan som sett något liknande?

Min pump skall sägas är inte fastsatt med sugkoppar eller så utan är relativt fri. Det ända som håller den på plats är en sladd som är tejpad. (stor förbättringspotential där.)
#2 - 8 januari 2009 17:13
Har du någon grotta eller annat gömställe till dina pansarmalar? De vill gärna kunna gömma sig :)
#3 - 8 januari 2009 17:24
jag har en rot som är välvd och skapar ett sorts grottmiljö. Sen ligger en stor skifferskiva och ger en ganska låg grotta. där har jag i o f s placerat luftpumpen och det kanske de inte gillar... att den är där.

Funderar på att tillföra mer sten men är lite feg. Har hittat några väldigt snygga granitbitar. Det skulle ge fler gömställen men kanske påverka vattnet för mycket. vad tror du?
#4 - 8 januari 2009 17:43
ojkooj skrev:
vad tror du?

Överlämnar den frågan till någon lite mer kunnig inom det området ;)[:o]
#5 - 8 januari 2009 18:37
mina metallpansarmalar blev förtjusta då jag la i en syresten. de simmar gladeligen i bubblorna, där låg gärna min stora mal som var 30 cm rakt över bubblorna såg rätt kul ut. som om bubblorna kom från den
#6 - 9 januari 2009 00:40
det finns ju såna grejer du kan köpa, leksaker eller vad man ska kalla dem. typ som en grotta, korallgrej, skepp, dödskalle. Det kan ju vara bra att ha. Jag har dock aldrig varit med om att min mal gömt sig bakom filtret, jag hade fått panik och trott att den var död direkt.
#7 - 9 januari 2009 00:55
bygg ett litet stenröse, eller några mindre rötter i en hög som dom kan gömma sig i/på.

Annons