Makropod

#1 - 8 maj 2007 17:11
Nu är det som så att jag gärna skulle vilja skaffa makropoder men de får inte vara allt för livliga för karet jag tänkt mig. Läste ett inlägg och ett pm som hävdar att de är ganska livliga!?
Min uppfattning av labyrintfiskar är annars att de är ganska lugna fiskar så det är därför jag undrar!

Makropod kallas också paradisfisk eller paradisgurami.

De som har eller har haft paradisfisk får hemskt gärna uttala sig i den här tråden. Fisken är väldigt intressant tycker jag eftersom den har en historia och var en av de första akvariefiskarna.....det är därför jag vill skaffa dem.

Berätta gärna mer saker ni kommer på om den förutom dess humör typ t.ex om de håller mest till i överdelen av karet som de allra flesta andra labyrintfiskar.

Tack på förhand //GasseG
#2 - 11 maj 2007 05:55
Är de så ovanliga nu för tiden så att ingen på forumet innehar någon paradisfisk?
Som sagt så är jag intresserad av humör och lynne på dessa fiskar.
#3 - 11 maj 2007 06:43
tja! jag har viss erfarenhet av makropoden och skall man hålla fler än en hane så skall karet vara stort typ 200L och uppåt. den rör sig i hela karet och simmar gärna in i växtligheten och smyger runt... Hanen är starkt revirhävdande och den starkaste markerar snart sin del av karet och accepterar ingen annan artfrände i sitt område. den är dock fredlig mot de flesta andra arter MEN de bet tyvärr bort ögonen på mina pansarmalar! den svagare blir oftast bortföst och blir attakerad så fort den visar sig och kan leda till att den helt enkelt får stå i ett hörn så den vantrivs och tynar bort och dör... Det är ingen livlig fisk utan ganska lugn! Detta är mina erfarenheter[:o] ska nämna att de är väldigt personliga individer och ha sina egenheter...
#4 - 12 maj 2007 07:18
Inte så mycket erfarenhet men ändå:

Har två makropoder (hona + hane) i 150-liters tillsammans med Kardinalfisk, Guldbarb och Amanoräkor sedan ett halvår. Jag håller ca. 20-22 grader och har väldigt mycket växter.

Makropodhanen är en energisk fisk som ständigt patrullerar runt, runt. Men, någon aggressivitet kan jag inte tycka att han visar mot övriga innevånare. Inte ens mot den något mindre honan, det räcker med att hon viftar lite med gällocken och vänder sig bort - han jagar henne inte på samma sätt som en blå guramihanne gjorde (tog död på två honor på det sättet.) Dock kan jag tycka att mina 150 liter är i minsta laget för en så pass aktiv fisk som Makropoden.

mvh
Cecilia
#5 - 12 maj 2007 09:29
Ni vittnar bägge om att aggressiviteten är måttlig men att de simmar runt en hel del. Hur är det med simmandet i höjdled? Håller de sig som de flesta andra fiskar i övre delen av karet eller lika gärna i bottenskiktet?

Tack för de fina svaren.
#6 - 13 maj 2007 06:26
I mitt fall rör de sig i hela vattenvolymen. Nu har jag en stor, hög rot längs med hela tanken och kanske är det den som gör att de gärna dyker ner mot botten på framsidan för att komma runt i akvariet. Framför allt hanen, honan håller en lite lägre profil och simmar lite mer avvaktande högre upp under flytväxterna. Men det kan ju bero på att hon vill hålla ett litet vakande öga över hanen så att hon kan parera ett ev. utfall från hans sida.

/Cecilia

Annons