Makeover :)

#1 - 14 januari 2009 14:57
Hej !
Som endel kanske vet så fick jag mitt första akvarium för något år sedan, eller två. Ett 61L, och sedan jag fick akvariumet har jag bytt fiskar fram och tillbaka , men det har mest varit levandefödare eftersom jag älskar yngel :D. I måndags fick jag ett litet panikryck att göra om HELA akvariumet, och då menar jag verkligen HELA! Och jag ville testa någon slags ciklid eftersom jag aldrig har haft det förut, fats ändå ville jag ha någon fisk som får yngel hyfsat lätt , så jag tyckte paletter eller liknande. Tog med en kompis från skolan och vi började att tömma akvairumet medan vi hade alla fiskar i en hink, vilket medförde lite problem eftersom vi nyss har skaffat kattunge :S Haha, men iaf, när vi hade tömt akvariumet tog vi ur alla stenar och bytte det mot vanlig blästersand från JULA (vi tog det som hade blivit över från 310Litaren). Sen ner med alla fiskar i en påse och iväg till akvariekällaren och bytte mina fiskar mot två Palettciklider och en svärdplanta. Min tanke med det hela var väl ungefär : Stenigt med färgglada fiskar. Och typ så blev det ! Det är rätt mycket stenar i och så..

Men jag har ett PROBLEM ! Paletterna är ganska små (4-5 cm) och det blir ganska tomt med bara dom.. Undrar om jag kan ha någon mer fisk med dom och isf vilken/vilka?? Tänkte på Khuliiål, men de är ju också bara på botten..
HJÄLP ?

Långt inlägg?!? :eek:
#2 - 14 januari 2009 15:18
Skulle jag kunna ha gul fjärilsciklid med paletterna? Eller jag antar att det inte går, båda blir väl ganska agressiva / revirhävande när de parar sig?...
men dom är ju SÅÅ fina :O
#3 - 14 januari 2009 15:19
testar en sak bara :I
#4 - 14 januari 2009 15:40
Vill du ha lek på platterna skulle jag rekommendera en kokosnöt. Min kompis har en kokosnöt till sina paletter och de tycker den är väldigt intressant, om rommen hamnar där i är det dessutom väldigt lätt för paletterna att vakta den. Paletterna blir aggresiva vid lek och/eller när de har rom/yngel att vakta, i alla fall min kompis paletter. Paletter och fjärilar skulle säkert funka men jag tycker de är vackrare var för sig faktiskt. Du kanske skulle skaffa guppys (igen?) som fyller upp ytan lite. Du behöver dessutom inte oroa dig för att akvariet ska bli överbefolkat med guppys :p

Jag kanske har fel, så alla erfarna zoopetare, rätta mig isåfall :D
#5 - 14 januari 2009 16:04
Ja, paletter och fjärilar kan vara i samma kar, men nej, inte i ett 60L kar:)
#6 - 14 januari 2009 16:34
Först skulle jag råda dig ett stim med tetror, neon eller kardinal.
#7 - 14 januari 2009 16:39
skulle tagit någon stimfisk typ neon, kardinal eller sorgmantel tetror
#8 - 14 januari 2009 16:51
skulle tagit någon stimfisk typ neon, kardinal eller sorgmantel tetror

Blir de inte mat???
Bilagor:
#9 - 14 januari 2009 17:04
När paletterna sätter igång och leka så blir det nog liv i karet så det räcker, dessutom blir det nog fisk i det så det heter duga också;)
#10 - 14 januari 2009 17:07
Jag tror tetror kommer få fett med spö och bli allvarligt skadade.

Och om de inte blir det så kommer de käka dina paletters yngel, så det tipset sög runt ut sagt. ;)

Däremot guppy som nån sa. Sen kanske inte ancistrus passar i dethär akvariumet eftersom den kommer käka rommen, och ta grottan som revir.
#11 - 14 januari 2009 17:12
det blir inte skadade ... köp en 5-6 sorgmantel... paletterna behöver något att jaga, och någon som kan ta ett yngel då och då, för annars så har du ett akvarium med överdrivet många paletter snart.. och sorgmantel tar inte så mkt... mina paletter har klarat av det med sorgmantlar i, men antar att neon , kardinal måste vara lite storlek på om du ska ha det.. för annars blir de kanske lite problem
#12 - 14 januari 2009 17:20
det blir inte skadade ... köp en 5-6 sorgmantel... paletterna behöver något att jaga, och någon som kan ta ett yngel då och då, för annars så har du ett akvarium med överdrivet många paletter snart.. och sorgmantel tar inte så mkt... mina paletter har klarat av det med sorgmantlar i, men antar att neon , kardinal måste vara lite storlek på om du ska ha det.. för annars blir de kanske lite problem

Ja, om man ska ha tetror så är sorgmantel nog bästa tipset.
#13 - 15 januari 2009 09:44
Vad ska jag ha för mal om jag inte kan ha ancistrus? Om jag ska ha pansarmal måste jag köpa så många ju...
#14 - 15 januari 2009 10:06
Anatar att du vill ha mal för att de ska käka alger? Det gör ju inte pansarmalar. Istället kan du köpa 5-6 otocinclus.
#15 - 16 januari 2009 20:43
Några fler fiskförslag? Det skulle vara kul med någon mer slags ciklid, men de flesta är väl mer eller mindre agressiva , eller ?
Men är det kanske tetror jag ska satsa på ? Typ fantom/sorgmanteltetra ...
Hmm.. :confused:
#16 - 16 januari 2009 20:50
Det finns många ciklider som är väldigt fredliga, dock kalrar ju inte dessa att vara med dina paletter. Dessutom så är det ju bara 60 liter, så 2 ciklid par skulle vara för mycket när de fixar revir.
#17 - 16 januari 2009 23:32
soffan96 skrev:
Några fler fiskförslag? Det skulle vara kul med någon mer slags ciklid, men de flesta är väl mer eller mindre agressiva , eller ?

Men är det kanske tetror jag ska satsa på ? Typ fantom/sorgmanteltetra ...

Hmm.. :confused:

du skulle kunna skaffa tomasi ciklid de är ju små och lugn utav sig, och så ett liten stim med antingen fantom/sormanteltetror... de skulle nog kunna funka bra med ett palett par oxå.. eftersom de inte tar så jätte mkt plats i burken
#18 - 17 januari 2009 06:10
du skulle kunna skaffa tomasi ciklid de är ju små och lugn utav sig, och så ett liten stim med antingen fantom/sormanteltetror... de skulle nog kunna funka bra med ett palett par oxå.. eftersom de inte tar så jätte mkt plats i burken

Jaså du, 3 par aggressiva ciklidder i 60 liter, och mitt i allt ett stim tetror?

Det kan ju aldrig sluta väl, har du verkligen personliga erfarenheter så du verkligen kan rekommendera den blandningen?
#19 - 17 januari 2009 11:18
tomasi är en liten lugn fisk som inte gör mkt liv av sig, och paletter är ju halv aggresiva och tetror ja de är ju bara tetror och simmar ju bara omkring, ( nej jag har inte personlig erfarenhet utav detta , men har en polare som har haft denna blandningen för några år sen och det var itne ett ända problem fast iof han hade ett 74L men det är 14l som skilljer sej så tror inte att de skulle vara någon skillnad )
#20 - 17 januari 2009 11:20
Paletterna kan bli rejält aggressiva vid lek, och då kommer tetrorna och tomasi hamna mitt emellan, och både tvingas bo i ett oroligt akvarie, och kanske också få endel stryk-
#21 - 17 januari 2009 12:04
aggressiv och aggressiv det beror på vad man jämför med ? + att de behöver något att jaga och som kan ta några yngel för annars har han ett problem snart
#22 - 17 januari 2009 12:06
Men inte i ett så litet akvarium, där har de ingenstanns att fly när de blir jagade. Och om ett palett par 'r p[ en sida av akvariumet, och ett annat p[ andra sidan s[ kan de ju bara g;mma sig i mitten, intryckta. D[ tror jag inte de trivs.
#23 - 17 januari 2009 17:34
JojjeN skrev:
Men inte i ett så litet akvarium, där har de ingenstanns att fly när de blir jagade. Och om ett palett par 'r p[ en sida av akvariumet, och ett annat p[ andra sidan s[ kan de ju bara g;mma sig i mitten, intryckta. D[ tror jag inte de trivs.

Skulle jag kunna ha zebrafisk då? Eller är de för små?
Hur många ska de vara isf (minst)?
:)
#24 - 17 januari 2009 18:04
Zebrafiskar är mycket aktiva och jag har haft 10 st i ett 54l och det var enligt mig alldeles för litet för dem så de var bara där en kort tid. de har också en fallenhet att stressa andra fiskar om de har för lite utrymme..
#25 - 17 januari 2009 18:44
Tycker all stimfisk kommer bli inträngd, om man bestämmer sig för att ha palett ciklider i 60 liter så finns det itne så mycket mer fisk man kan ha sen.
#26 - 17 januari 2009 19:24
dte är bara att köpa lite fler växter så att de kan bli som avskiljare .. så kommer det itne var några problem
#27 - 17 januari 2009 19:26
dte är bara att köpa lite fler växter så att de kan bli som avskiljare .. så kommer det itne var några problem

Ja, för 60 liter är ju verkligen så stort så palettcikliderna aldrig orkar simma genom de små växterna som får palts.

*IRONISK*
#28 - 17 januari 2009 21:01
JojjeN skrev:
Ja, för 60 liter är ju verkligen så stort så palettcikliderna aldrig orkar simma genom de små växterna som får palts.

*IRONISK*

är du verkligen denna fisk mästare som kan påstå att jag har så extrem fel ? det tvivlar jag stark på iaf
#29 - 17 januari 2009 21:07
Nej, men om du är så säker på att det kommer funka, så varför kan du inte svara riktigt?

Jag ger en hypotes, det behöver man inte vara nån mästare för att göra. Snarare så är jag en ren nybörjare.
#30 - 17 januari 2009 21:21
men eftersom att paletter är en "liten" fisk så behöver den inte hela akvariet iaf, och tetror tar ingen plats och trivs bland växer så kommer det inte vara några problem skulle jag tro, men det beror ju helt klart på hur akvariet är utformat, om det är långt eller högt , men det går ju alltid att göra gömställe så att all skall trivas, men men han som startade tråden har nog slutat läsa för längesen eftersom de inte rör han längre iaf
#31 - 17 januari 2009 21:23
Tetror är ingenstans men överallt på samma gång, så tror de kommer få endel nit när de är vid paletternas revir, och tillslut kommer tetrorna hålla sig livrädda i mitten, och de kommer inte trivas av att hållas stilla intryckta på så litet område.
#32 - 18 januari 2009 08:41
JojjeN skrev:
Tetror är ingenstans men överallt på samma gång, så tror de kommer få endel nit när de är vid paletternas revir, och tillslut kommer tetrorna hålla sig livrädda i mitten, och de kommer inte trivas av att hållas stilla intryckta på så litet område.

Okej, men om jag struntar i tetror och köper några otocinclus eller vad de nu hette. Blir det bra ? Och lite mer växter också.
Hur många otocinclus var det jag skulle ha nu igen ?
#33 - 18 januari 2009 08:42
soffan96 skrev:
Okej, men om jag struntar i tetror och köper några otocinclus eller vad de nu hette. Blir det bra ? Och lite mer växter också.

Hur många otocinclus var det jag skulle ha nu igen ?

5-6 stycken

Annons