"Makaroner" i mitt filter? Vad är det??

#1 - 14 januari 2008 21:22
Köpte mig ett nytt innerfilter..
I mina andra filter så är det enbart filtermaterial.

Nu i denna (se bild som jag lånat från sidan akvarieshopen där filtret är köpt)
Så kan man se längt upp dessa "makaroner"

Vad är det för något?
Är det nått som skall bytas efter en viss tid?

Det står inget i bruksanvisningen heller.
#2 - 14 januari 2008 21:30
De skall inte bytas. Det är ett keramiskt material som skall ge de goda filterbakterierna så stor plats som möjligt att fästa på.
#3 - 14 januari 2008 21:34
makaronerna behöver du aldrig göra rent och du kan ha dem flera år och de fungerar biologiskt renande och är bra då du alltid har kvar en del av nyttobakterierna när du rengjort filterpatronerna!
#4 - 14 januari 2008 22:03
Aha.. Det var som sjutton.. Vilken bra grej med andra ord.. :)

Tack för hjälpen! :D
Bilagor:
#5 - 15 januari 2008 01:10
[:-132]
Grundidén är att dom ska se till att vattnet blandar sig optimalt innan det fortsätter vidare till nästa filtergrupp, det är därför makaroner varmt rekomenderas som första filtermaterial i många ytterfilter, när du tröttnat på dom så kan du koka dom och använda dom till rening av "destilerat vatten"

(Sk)ål!
#6 - 15 januari 2008 12:32
Gaffel skrev:
[:-132]

Grundidén är att dom ska se till att vattnet blandar sig optimalt innan det fortsätter vidare till nästa filtergrupp, det är därför makaroner varmt rekomenderas som första filtermaterial i många ytterfilter, när du tröttnat på dom så kan du koka dom och använda dom till rening av "destilerat vatten"

(Sk)ål!
ja med vanliga makaroner är det så men i detta fall rör det sig om porösa makaroner (bio-ceramax pro) som ska ligga i sista facket för att förhindra att de fina porerna sätter igen, för att få en optimal biologisk funktion:)
#7 - 15 januari 2008 12:48
åheim skrev:
ja med vanliga makaroner är det så men i detta fall rör det sig om porösa makaroner (bio-ceramax pro) som ska ligga i sista facket för att förhindra att de fina porerna sätter igen, för att få en optimal biologisk funktion:)

Men i mitt nyköpta lilla ytterfilter från tyskland, Eden 501, så är instruktionen att stoppa makaronerna i den kammare där vattnet kommer in i pumpen och filterpatronen där det ska åka ut i karet igen??? :confused:

Men man måste väl göra rent dem ibland??? Spola av dem lite iaf.. [:o]
#8 - 15 januari 2008 13:19
Jag har hört talas om minibiobollar. Är de bra för små filter?
#9 - 15 januari 2008 15:34
MattiasL skrev:
Jag har hört talas om minibiobollar. Är de bra för små filter?
Ja absolut!
#10 - 15 januari 2008 15:36
Katharina skrev:
Men i mitt nyköpta lilla ytterfilter från tyskland, Eden 501, så är instruktionen att stoppa makaronerna i den kammare där vattnet kommer in i pumpen och filterpatronen där det ska åka ut i karet igen??? :confused:

Men man måste väl göra rent dem ibland??? Spola av dem lite iaf.. [:o]
Ja som jag skrev så ska vanliga makaroner ligga först men trådskaparen har bio-ceramax pro och det är inte vanliga keramiska makaroner och dessa skall ligga sist i ordningen!
#11 - 15 januari 2008 19:06
åheim skrev:
Ja som jag skrev så ska vanliga makaroner ligga först men trådskaparen har bio-ceramax pro och det är inte vanliga keramiska makaroner och dessa skall ligga sist i ordningen!

Hmm... Jag har ingen aning om vad jag har för "vanliga" makaroner... De går inte att äta iaf... :D
De ser ut precis som de på bilden... :confused:
För mig är allt det här ytterst ovanligt [:o]
#12 - 15 januari 2008 22:02
Katharina skrev:
Hmm... Jag har ingen aning om vad jag har för "vanliga" makaroner... De går inte att äta iaf... :D

De ser ut precis som de på bilden... :confused:

För mig är allt det här ytterst ovanligt [:o]
jo om du känner på dem så kan du märka skillnad, vanliga är väldigt hårda och te.x ceramax är skrovlig och släpper små korn om du drar med nageln på dem, alltså väldigt porös!
#13 - 15 januari 2008 22:17
Katharina skrev:
Men i mitt nyköpta lilla ytterfilter från tyskland, Eden 501 ...

Åh ett sånt funderar jag på, vart köpte du det om man får fråga?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 15 januari 2008 22:25
"Keramikmakaroner" för filter är en gammal idé och har funnits i säkert 20 år och används oftast i ytterfilter. Att man börjar använda det i innerfilter är dock nytt - jag är dock rätt skeptisk och skulle istället ha föredragit en större filtermattebit
#15 - 15 februari 2008 10:01
mighty skrev:
Åh ett sånt funderar jag på, vart köpte du det om man får fråga?

Köpte ett på Herkules Zoo (i Göteborg) igår
#16 - 15 februari 2008 11:58
Fast som åheim skrev tillhör bio-ceramax pro samma kategori som eheims substrat pro fast dom har tagit steget fullt ut och gjort hål i dom för att maximera ytan.

I mitt 2222 har jag vanliga mackaroner i form av Ehfimech/grov filtermatta/bio substrate pro och ett finfilter på slutet..

Annons