Makaroner i innerfilter?

#1 - 3 december 2004 18:45
Tjo!

I min lilla bytta har jag ett tetratec in1000 och ett eheim 2013.
Det förstnämnda kör jag med den filtervadd man fick med och i ytterfiltret kör jag hela med makaroner.

Är lite less på att innerfiltret kläggar igen efter ett tag, skulle jag kunna byta ut det översta facket mot blå flitermatta ppi 10 klippt i bitar och det undre facket mot makaroner? Gillar inte kvaliteten på det filtermaterial man fick med, känns litet för tätt.

Nån som vet hur makaroner funkar i ett innerfilter? Går det att ha? Är det bättre kanske att bara byta mot blå filtermatta?

Fredag iallafall, så skål på er! :)
#2 - 3 december 2004 19:19
I ett innerfilter skulle jag bara köra med blå filtermatta, då volymen inte är så stor.
#3 - 3 december 2004 20:41
Jo, det var det jag misstänkte. Men man vet ju aldrig :) Man kanske kan testa ett tag med en kammare med makaroner och en med matta?
#4 - 3 december 2004 20:51
Utan att kunna branschen alls så måste jag ändå gissa att innerfiltertillverkarna borde kunna slå den klassiska blå filtermattan med längder, eller minst lika. Varför finns dom annars?
#5 - 3 december 2004 21:38
Claes: Iofs. Men blå filtermatta har vi i tjejens små innerfilter till hennes byttor. Och den känns mycket "fluffigare" än den jag fick med till mitt innerfilter, såvida borde det vara större filtervolym ändå?

Hum, nåja, hur jag än gör så byter jag i vilket fall som helst till blå filtermatta i bitar i mitt innerfilter nästa gång jag rengör. Jag får överväga makaroner i den undre kammaren.

Tack för svaren iaf!

*nu går jag på krogen :)*
#6 - 4 december 2004 16:30
Hej!

Lite av teorin är att ett ytterfilter rymmer tillräcklig mängd filtermassa för att man ska få bra biologisk filtrering(1-2 liter per 100 liter akvarievolym). därför brukar man ha blå grovporig filtermatta, makaromner eller biobollar i ytterfilter.

Innerfilter har för liten filterkammare för att få biologisk filtrering så därför satsar tillverkarna att ha högt flöde och en finporig matta som i första hand samlar partiklarna i vattnet så dom inte ligger och ruttnar i vattnet(man måste rensa bort dom).
Det biologiska litar man då på att bakterierna i gruset och på inrtedningen tar hand om.

Jag skrev lite om ämnet för ett tag sen:
http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=79442

Urban
#7 - 4 december 2004 16:35
Hej!

Jag glömde ju svara.
Nån som vet hur makaroner funkar i ett innerfilter? Går det att ha? Är det bättre kanske att bara byta mot blå filtermatta?

Om du inte rensar slammet som innerfiltret tar upp med jämna mellanrum så är blå filtermatta att föredra. Den hindrar inte flödet som är nyttigt för karet. Igensatta filter gör ju ingen glad.

om detta sen räcker som filter till ditt kar beror på massor av faktorer.

Urban

Annons