Makaroner i innerfilter?

#1 - 25 februari 2004 10:56
Har köpt Sera biopur makaroner till mitt golvfilter och på kartongen står det att man även kan använda makaroner i innerfilter. Frågan är då om makaroner är effektivare än en bit grov filtermatta att ha i plastbehållaren till innerfiltret?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 februari 2004 11:04
Jag är nog tämligen övertygad om att grov filtermatta är effektivare än "makaroner".
#3 - 25 februari 2004 11:11
Tackar, då vet man lite bättre ;-)!
#4 - 25 februari 2004 11:19
Jag fick nyligen hem ett eheim ytterfilter med sånna här makaroner, är det alltså att föredra att byta det mot filtermatta?
sen ytterligare en sak.. kan man skippa de här behållarna som är i och fylla hela med filtermatta eller har det en funktion för flödet?
#5 - 25 februari 2004 11:41
I ett ytterfilter blir det vad jag vet bäst om man både har makaroner och filtermatta. I ett innerfilter kan man nog skippa de inre behållarna och fylla den stora plastbehållaren med filtermatta utan att det skulle påverka flödet negativt. Någon som har en motsatt åsikt?
#6 - 25 februari 2004 11:58
Mina ytterfilter fyller jag med några cm makaroner i botten (närmast insuget), sedan Ehfisubstrat blandat med biobollar, och sedan någon cm filtermatta på toppen. Hur det är med behållarna vet jag inte, jag har så gamla Eheimytterfilter att det inte finns några behållare i dem...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 25 februari 2004 12:09
Jag fick nyligen hem ett eheim ytterfilter med sånna här makaroner, är det alltså att föredra att byta det mot filtermatta?

Nu gällde ju frågan innerfilter, i ytterfilter föredrar jag en kombination av minibiobollar och filtermatta. En kombination med makaroner och filtermatta är väl inte riktigt lika effektivt, men ändå rätt OK.
#8 - 25 februari 2004 12:10
behållarna är nog mest till för att underlätta rengöring, då man lätt kan få upp sitt filtermatrial om det sitter i ngn form av behållare som ofta har handdag tom. Jag tror inte att det har så mycket med flödet att göra, men är inte säker.
#9 - 25 februari 2004 12:23
Biobollar, makaroner och filter massa har väl egentligen samma syfte dvs att behålla en god bakterie balans. Att de tillverkar nya saker är väl precis om allt annat dvs en nyhet som man förmodar skall sälja just pga att det är nytt.
Filtermassan i ytterfilter skall ju ta upp de större partiklarna medan bollar och annat skall skapa de goda bakterierna.

I innerfilter är ju de största syftet att suga in skiten och med dagens innerfilter som i min åsikt har alldeles för liten filtermatta för att klara av att bilda en god bakterieflora och bör rengöras ofta medan ett ytterfilter behöver man inte rengöra ofta.
#10 - 25 februari 2004 12:31
Makaroner i innerfilter gör ju att man får mindre filteryta än med filtermatta... Makaroner är grovfilter och filtermatta lite finare filter.
I ett innerfilter får man tillnärmelsevis inte samma bakterieflora som i ett ytterfilter, så i ett kar med ett innerfilter får bakterierna förlita sig på bottenmaterialet som bostad i stället. Ett innerfilter utför alltså mest mekanisk rening och städas ju också ofta, alltså vill man att partiklarna ska stanna i filtret, då säger det sig självt att makaroner fungerar sämre eftersom de släpper igenom mera.

Men det är klart, självklart går det att ha makaroner i ett innerfilter, om det ger någon effekt är däremot tveksamt.
#11 - 25 februari 2004 17:01
Ang. behållare eller inte i Eheim ytterfilter:
Jag har ett Ecco-filter med delade filterkassetter. Tar man bort kassetterna smiter vattnet helt enkelt kortaste vägen från insug till utblås utan att passera filtermassan. Inte så bra....
Kasetterna styr vattenflödet mao, behåll dem!
/Magnus
#12 - 27 februari 2004 10:38
Samma sak gäller "Proffesionel"filtren som med "Ecco"filtren vad gäller korgarna.
Vattnet kommer in och går ut från filtret i pumphuvudet, och för att det skall passera filtermatrialet måste vattnet ledas ner till botten av burken och det sker genom ett rör som sitter i varje sektion av korgarna.
Till Eheim 2213 finns det en korg att köpa som man fylla på samma sätt som burken, har en som jag inte provat än så jag kan inte uttala mig om hur praktisk den är, men den finns i alla fall :)
I "Classic"filtren kommer vattnet in vid botten så där behövs helt enkelt inte detta rör.
Makaronerna har förutom funktionen som växtplats för bakterierna även en uppgift som fördelare av vattnet, att det skall sprida vattnet jämnt över hela bottenytan av filtermatrialet.
#13 - 27 februari 2004 11:34
Det är Ecco filtret jag har, tog inte ut behållarna utan ersatte bara makaronerna med filtermatta i den utsräckningen jag hade filtermatta kvar hemma! inte så mycket makaroner kvar i nu.. mest filtermatta!

Annons