Makaroner eller filtermatta

#1 - 3 oktober 2004 10:30
Tar upp denna tråd som fortsättning från "Är detta ett bra akvarium" som jag skrev.

Den tråden gled ifrån lite grann,från akvarium till filter,frågan som kom upp i mitten av tråden (tog själv upp den [;)])var, vad man skall ha för uppsättning filter i ett RIO 240 innerfilter,kom ganska många intressanta förslag,och vill gärna spinna vidare på den.

Ett av förslagen har varit att ha keramiska makaroner plus de grovfilter som följer med,samt nu sist ett förslag där man INTE alls skall ha makroner i ett innerfilter,utan det hör hemma i ett ytterfilter.<b>Vad tycker ni andra</b>,detta bör ju ej vara avsett enbart för RIO 240:s innerfilter,kan ju vara vilka innerfilter som helst med lite volym.

<b>Min uppsätting är tänkt som sådan:</b>
1 påse makaroner längst ner.
2 grova blåfilter i mitten.
1 fint blåfilter högst upp.

Eller skall man köra strikt efter Juwel's rekommendation (bortsett från kol filtret)?

#2 - 3 oktober 2004 10:36
Oj, nu blev det en dubbeltråd.

Svarade på det här med makaroner som uppstod i andra tråden. Men jag snippar väl ut en bit från hur mitt huvud tänker och spinner vidare lite grann, därifrån och hit.

Vari ser du skillnaden mellan ett 5liters innerfilter och ett ytterfilter av ungefär samma storlek. Som skulle göra makaroner mer eller mindre effektiva. Jag vet inte om det finns olika varianter och bruk av makaroner. På paketet med Sera siporax som jag har, rekomenderades filtermedium innan siporaxen för att nyttja porerna där bakterierna ska sätta sig. Om man då använder dessa makaroener som för/grovfilter så reduceras denna effekt. Alltså för att hålla makaronernas yta så öppen som möjligt för gynna syreomsätningen. Det är fullt med mikroskopiska porer i denna sort av makaroner, där bakterierna är tänkta att ta fäste i.
#3 - 3 oktober 2004 10:40
Jo det blev det [:D] Men det var ju mitt fel helt och hållet,det var ju jag som tog upp det [:D]

Men tyckte det såg så hemskt ut med inlägget "Är detta ett bra akvarium" och så handlar det mest om filter [;)]

Så spinn vidare.
#4 - 3 oktober 2004 10:47
Ändra uppsättningen till:
1 grova blåfilter längst ner
2 Makaroner eller biobollar i mitten
3 Fin filtermatta.
I den grova filtermattan fastnar grövre partiklar som inte gör någon nytta bland makaronerna.

Guy
#5 - 3 oktober 2004 10:52
Ursprungligen skickat av Guy Palm

Ändra uppsättningen till:

1 grova blåfilter längst ner

2 Makaroner eller biobollar i mitten

3 Fin filtermatta.

I den grova filtermattan fastnar grövre partiklar som inte gör någon nytta bland makaronerna.

Guy

Biobollar ? Är det nåt liknande med keramiska makaroner Guy ?

#6 - 3 oktober 2004 11:00
Biobollar anses ha större kontaktyta än makaroner, annars är det samma princip.

Guy
#7 - 4 oktober 2004 15:11
<center>[:D] <b>Förändringens vindar skola ständigt blåsa</b> [:D]</center>

Makaroner fick tji.
Biobollar fick tji.

Nuvarande och fortsättande uppsättning är:

<b>Längst ner </b>: 2 grova blå filtermattor.
<b>Mitten</b> : 2 fina blå filtermattor.
<b>Högst upp </b>: 1 vitt "ständigt tvätta filter".

Kolfiltret åkte ju naturligtvis all världens väg.

#8 - 4 oktober 2004 15:29
Ursprungligen skickat av Ria

Makaroner fick tji.

Biobollar fick tji.

I mitten är det väl grova och längst ner fina?
#9 - 4 oktober 2004 15:42
Ursprungligen skickat av anli

[quote]Ursprungligen skickat av Ria

Makaroner fick tji.

Biobollar fick tji.

I mitten är det väl grova och längst ner fina?
[/quote]

[:D][:D][:D]

<b>Längst ner </b>: 2 fina blå filtermattor.
<b>Mitten</b> : 2 grova blå filtermattor.

Ok,har nu ändrat ,blev så exalterad då jag fått allt klart att det blev fel,naturligtvis skall grova vara i mitten.

#10 - 4 oktober 2004 15:54
Stryps inte vattenflödet mycket av den uppsättningen? Speciellt med det vita filtret i toppen?

Jag har själv ett rätt starkt ytterfilter, Eheim 2226 där jag kör med makaroner längst ned, biobollar i mitten och blåfilter i toppen.

Från början så testade jag även att köra med det medföljande vita filtret i toppen precis som du och vilken skillnad i flöde det blev!! Från början gick det bra, men efter 2-3 veckor så hade mitt flöde _halverats_ av det lilla skräp som satt sig där.
#11 - 4 oktober 2004 15:58
Detta är Juwels standard uppsättning,dom tycker t.o.m man skall lägga dit ett <b>KOLFILTER</b> Men det har man ju läst här att det är ett "nödfilter" och så släpper det partiklar efter ett tag .

#12 - 4 oktober 2004 17:14
det vita tunna filtert kramas ur lätt varje vecka vid delvattenbytet.
Läser ingen bruksanvisningen...
#13 - 4 oktober 2004 17:26
Ursprungligen skickat av anli

det vita tunna filtert kramas ur lätt varje vecka vid delvattenbytet.

Läser ingen bruksanvisningen...

Det var därför jag skrev <b>"Vit ständigt tvätta filter"</b>

Läsa bruksanvisning är ju det roligaste som finns,därför får man alltid hjälpa andra som inte gör det (svärfar - svåger och andra som har bråttom) [;)]

Annons