Makaroner

#1 - 13 augusti 2006 18:31
Är det nån som vet vart man kan köpa billiga filter makaroner?

MvH Johan
#2 - 13 augusti 2006 18:43
Beror på vad du menar me billigt :P
#3 - 13 augusti 2006 18:53
Ja du ja ska ha till mitt nya ytterfilter som e på 15 liter så ja vill ju ha billigats möjliga.

MvH Johan
#4 - 14 augusti 2006 20:31
[quote=scorpion]Ja du ja ska ha till mitt nya ytterfilter som e på 15 liter så ja vill ju ha billigats möjliga.

MvH Johan[/quote]

Skall du köpa billiga makaroner,då får du bara skit!
kosta heller på dessa då de är det viktigaste du har i ett filter.Bästa makaronerna,men dock oxå tyvärr de dyraste ÄR Sera siporax
1liter sera siporax motsvarar enligt dom själva 34liter vanligt annatkeramiskt filtermedium....nu skall man kanske ta detta med en nypa salt eller två..
Men en liter av detta ger 270kvm effektiv yta för bakterierna.Jag har bytt ut allt mitt filtermatrial i mina fyra största ytterfilter till att bara köra med dessa makkisar,Jag är väldigt nöjd med resultatet.

lennart
#5 - 15 augusti 2006 05:44
Om det endast bildas så mycket "god bakterieflora" som akvariet behöver och man överdimensionerar filtret, vad bildas då på resterande yta av filtret? :)
#6 - 15 augusti 2006 06:51
[quote=Sintei]Om det endast bildas så mycket "god bakterieflora" som akvariet behöver och man överdimensionerar filtret, vad bildas då på resterande yta av filtret? :)[/quote]

Bara det som har förutsättningar att växa, överdimensionerar du filtret får du i princip bara mycket större marginal.
#7 - 15 augusti 2006 08:38
[quote=Erik...]Bara det som har förutsättningar att växa, överdimensionerar du filtret får du i princip bara mycket större marginal.[/quote]

Ja visst är det så!
Jag personligen tycker inte det är fel att överdimensionera ett ytterfilter,jag har den åskikten att det aldrig kan bli för stor volym på filtreringen.
Vad även många glömmer bort tror jag är att ytterfiltret skall gå så sakta som möjligt för god rening genom matrialet.jämför gjärna med att köra en bil genom en automatvätt,kör du genom bilen med full fart blir den knappast ren eller hur!
Då är det bättre att komplettera ytterfiltret med ett innerfilter eller två för circkulationen samt mekansisk rening.

lennart
#8 - 15 augusti 2006 12:46
Men blir det verkligen befolkat fullt med bakterier om man har ett överdimensionerat filter? Typ 20 liter filtrering till ett 150 liters kar. Avfallet borde brytas ner så snabbt att det inte finns tillräckligt för att alla bakterier att överleva tycker jag. Därmed inte sagt att det är dumt att överdimensionera, det är ju en bra buffert, men om det verkligen blir fullt av bakterier tvivlar jag på.
#9 - 15 augusti 2006 12:57
Överdimensionera filtret? Tror inte att det går! Min åsikt är att desto större volym du kan ha i filtren desto bättre! :) Och 20 liter kan inte kallas för överdimensionerat till karet, utan kalla det ett rejält filter som kommer att fungera länge! :)
#10 - 15 augusti 2006 16:39
[quote=Erik...]Bara det som har förutsättningar att växa, överdimensionerar du filtret får du i princip bara mycket större marginal.[/quote]
Äsch jag skrev frågan lite på pin kiv, men tack för svaret! :D

Annons