Majsorm och strumpebandssnok

#1 - 24 januari 2008 12:31
Hej tänkte bara kolla om det finns någon annan som hört talas om att det går att para majsormar med strumpebandssnokar.
Snackade med en kille för ett tag sedan och han sa att han hade parat dessa 2 arter. Kan detta stämma???:confused:
#2 - 24 januari 2008 12:46
jag tycker att det låter konstigt att ens försöka ;)....har svårt att tro att det skulle bli något bra av det....men naturen är bra konstig...vem vet =)
#3 - 24 januari 2008 12:57
Jag sökte på nätet, och hittar mest uppgifter om korsningar mellan majsorm och kungssnok, men det finns ett par bilder på vad som påstås vara majssnok x strumpeband.
#4 - 24 januari 2008 13:48
Ja jag håller med om det. Det låter skumt.
#5 - 24 januari 2008 15:08
Majsormar lägger dessutom ägg, medan strumpebandssnokar föder levande ungar. Att majsormar och kungssnokar kan korsa sig är kanske inte så konstigt, jag har en bok, där det är några bilder på några så´na korsningar, och även en korsning mellan en majsorm och en tallsnok, om jag minns rätt. Som förklaring skriver författaren att de förmodligen är närmare släkt än vad deras placering i olika släkten antyder.
#6 - 25 januari 2008 11:52
Går det verkligen att korsa en levandefödare med en äggläggande?? Sen finns det en annan sak att tänka på som kanske kan vara orsaken till frågan.....

Annons