Majsorm =)

#1 - 11 augusti 2010 21:22
Har tagit och blivit med majsorm idag också, eller inte jag med frugan fick hem två fina majsormar idag =)

Liten bisyssla då jämte mina malawisar =)
#2 - 12 augusti 2010 07:53
Albinovarianten va?
#3 - 13 augusti 2010 15:14
Väldigt vackra ormar.
#4 - 14 augusti 2010 20:35
Näe, inte är de väl albinovarianten? Det finns ljusare och mörkare individer. Dessa är ju helt klart röda. Jättefina :D
#5 - 14 augusti 2010 20:55
De ser ut att vara albino, eller halvalbino för att vara noga, de kallas amelanistiska, de har rött pigment, men inte svart, och är alltså röda/orange och vita, och kan ha gul anstrykning, med röda ögon. Tror att helalbino majsormar, det vill säga helt vita med röda ögon, är ovanliga, om de finns alls.

Har själv en amelhane och två normalfärgade honor.
#6 - 14 augusti 2010 21:13
Kan man vara halvalbino? :)

Själv hade jag en Black Shadow...! Superfin!
#7 - 14 augusti 2010 21:26
Tja, det är ju i praktiken det de är, även om termen kanske är en aning ovetenskaplig :p De har röda ögon. Finns även en som kallas svart albino, vilket ju är helt fel, men det är väl för att visa att den å andra sidan inte har rött pigment, däremot svart. Har för mig att det är den som egentligen heter anery.

Jag väntar, och hoppas, på att äggen ska kläckas vilken dag som helst.
#8 - 14 augusti 2010 22:00
Jaja, då hänger jag med ;)
#9 - 15 augusti 2010 06:02
Jag ska uppdatera er på vad det är för morpher bara ägaren (frugan) har uppdaterat mig =)
Svärmor har uppfödning eller vad det kallas och har en hel drös med majsormar i alla olika färger och modeller =)
#10 - 15 augusti 2010 06:59
Zeke - pink snowcorn- hane på 4 år (den "vita" på bilden)
Parvel - en amelhane (amelanistisk - rödalbino kallar en del det och som ovanstående skriver så kan dem inte bilda färgpigmentet svart men olika nyanser av rött, orange, vitt och gult) som är 25% emory (Elaphe guttata emoryi) dvs 75% majsorm och 25% råttsnok av sorten emory. Parvel är precis året.
//Frugan
#11 - 15 augusti 2010 08:33
Somligt är lite rörigt när det gäller albinism, djur som ser ut att vara albino är det inte och tvärtom. Vad albinism betyder är helt bortfallen förmåga att blida det svarta pigmentet melanin, albinino och amelanistisk är alltså samma sak. För många däggdjur som t ex oss själva som bara har svart pigment så blir en albino helt pigmentlös. Det har lett till missuppfattningen att en albino måste se ut så.

Något slags halvalbino finns inte, däremot finns en variant som kallas leucism där bildningen av svart pigment kan vara reducerad. Vita älgar t ex är leucister, inte albino.

Majsormar har inte bara svart pigment utan också rött och gult. Ett albinodjur kan alltså mycket väl vara färgat, det är bara det svarta pigmentet som per definition är borta hos en albino. Det är dock inte bara det svarta pigmentet som kan vara borta hos färgvarianter hos majsormar, även ett av de andra eller två av dem eller alla kan vara borta. Det finns alltså många möjliga kombinationer.

Är det röda pigmentet borta är djuret t ex anyretristiskt. Det svarta pigmentet finns då kvar och såna djur brukar kallas svart albino. Det är dock in ren oxymoron, det går inte alls ihop.
#12 - 15 augusti 2010 08:43
bjornsson skrev:
Zeke - green snowcorn- hane på 4 år (den "vita" på bilden)

Parvel - en amelhane (amelanistisk - rödalbino kallar en del det och som ovanstående skriver så kan dem inte bilda färgpigmentet svart men olika nyanser av rött, orange, vitt och gult) som är 25% emory (Elaphe guttata emoryi) dvs 75% majsorm och 25% råttsnok av sorten emory. Parvel är precis året.

//Frugan

I så fall en korsning mellan Elaphe guttata och Elaphe emoryi som är råttsnokar båda två. Om man nu inte köper den föreslagna revisionen och kallar dem Pantherophis guttatus och Pantherophis emoryi.
Bilagor:
#13 - 15 augusti 2010 17:21
Räknades inte emoryi som en underart till majsormen (även kallad röd råttsnok) förr?
#14 - 15 augusti 2010 19:01
emory är en kusin till majsen som man parar med majsorm av färgvarianten amel för att i sin tur få fram en färgvariant som heter creamsicle /fru björnsson
#15 - 15 augusti 2010 19:02
Micke_A skrev:
Räknades inte emoryi som en underart till majsormen (även kallad röd råttsnok) förr?

Jo, exakt så. Förr alltså.
#16 - 26 augusti 2010 21:52
Oh vackra ormar:D En sån svärmor vill jag med ha! coolt:D fast då måste jag hitta en karl som står ut med att det poppar upp akvarier lite här och där när jag kommer på något, en ödla, en majsorm och 14 spindlar.... hm... inte så troligt:S
#17 - 26 augusti 2010 22:06
Den här lilla filuren tittade ut tidigare ikväll :)
#18 - 26 augusti 2010 23:28
Jag är också nybliven majsormsägare och är redan såååå förtjust i min Snooker. Han är så vacker och sååå faschinerande att titta på. Här kommer en liten bild på honom.
#19 - 1 september 2010 13:12
Jag har inga ormar själv, men jag gillar dem...:) Äldste sonen vill skaffa majsorm, men han måste vänta tills han får bättre tid, och råd..;)

Vilken sötnos som tittade ut ur ägget i ett tidigare inlägg...:)

Annons