Maingano/Johanni?

#1 - 15 februari 2006 13:06
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta dilemma...Har nyligen införskaffat mig ett 540 L akvarium med malawi i. Den tidigare ägaren hade inte mycket intresse/kunskap vilket resulterat i en salig blandning fisk i dåligt skick. [:(!]
Jag önskar ge dessa en chans att repa sig vilket de flesta faktiskt verkar göra *puh*.

Det största problemet för tillfället är att jag misstänker det finns både Johanni hane/ar samt en flock Maingano. Skulle vara tacksam om någon har expertkunnande eller ett smart trick hur man ser skillnad på dessa? Maingano honorna har jag spårat rätt på men har svårigheter med hanarna. Önskar kunna rensa upp men i värsta fall får jag nog byta ut fiskar...eller? Tacksam för hjälp.
#2 - 15 februari 2006 17:06
dessa ska kunna korsa sig =) har själv maingano,men kan tyvär inte se skillnad med johanni efetrsom att själv inte har sådana =D ...
#3 - 15 februari 2006 22:10
Precis...det är där mitt dilemma ligger *suck*. Känns lite jobbigt att behöva välja mellan dessa två vackra sorter men vill undvika just att de "beblandar sig " med varandra. Tack för svaret, får försöka fnula vidare...
#4 - 16 februari 2006 09:41
Är det fulvuxna exemplar?? Johanni är lite större än Maingano och agressivare. Om dom är fullvuxna så har johanni längre bröstfenor och en lång vit spets längst ut på dom och lite längre dragna än maingano. Maingano har bröstfenor som liknar en hajs ryggfena. Sen är ju johanni honorna knallgula så dom ska du hitta lätt!:) Leta efter johanni hanarna, dom brukar jaga sina honor rätt hårt.[:-97]

Lycka Till

Mvh Mattias
#5 - 17 februari 2006 19:11
Tack så mycket för all hjälp! Tycker så mycket om båda sorterna...men inser att jag nog måste välja bort..*suck*...Johanni honorna har lokaliserats (tack) och vad jag tror (?) är Johannihanen också. Dock verkar denne vara gruppens hackkyckling, ser lilatonad ut och har fått stjärtfenan tufsad så manligheten är nog lite på kant.

Exemplaren är båda ca 6 cm stora. Tror jag ska flytta över JOhannin och låta honom vila ut i ett annat kar tills jag tagit mitt beslut. Återigen: Tack för svar.

Annons